انسداد چاه‌های غیرمجاز جدی گرفته شود

به گزارش جهان صنعت نیوز:  «علیمراد اکبری» روز چهارشنبه در نشست خبری خود به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران افزود: در طرح تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی ۱۴ آیتم وجود دارد که چند مورد به وزارت جهاد کشاورزی و مابقی مربوط به وزارت نیرو است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک با اشاره به اینکه حدود ۴۰۰ هزار حلقه چاه مجاز در کشور فعال است، اظهارداشت: در سال‌های گذشته انسداد چاه‌های غیرمجاز به شکل اندک انجام می‌شد به طوری که با اهداف برنامه فاصله زیادی داشت، البته این اقدام مشکلاتی هم دارد زیرا در برخی مناطق معیشت مردم  و یا مسائل سیاسی و اجتماعی به این چاه‌ها گره خورده است.

اکبری گفت: اکنون برخی کشاورزان دارای چند حلقه چاه مجاز و غیرمجاز هستند که ما به وزارت نیرو اعلام کرده‌ایم تا چاه‌های غیرمجاز این افراد مسدود شود و برای کشاورزانی که معیشتشان به چاه‌های غیرمجاز گره خورده برنامه‌ای بریزیم که  برای تولیدات گلخانه‌ای برداشت آب مشخصی داشته باشند به طور مثال کسی که چاه غیرمجاز دارد به جای پنج لیتر از یک لیتر آب استفاده کند.

به گفته وی، سه نوع برداشت آب از چاه های غیرمجاز، برداشت اضافه  آب از چاه‌های مجاز ( بجای ۱۵ لیتر ۲۰ لیتر ) و برداشت از چاه‌های مجاز داریم.

کاهش برداشت آب چاه‌های مجاز و دارای پروانه توسط وزارت نیرو

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی افزود: اکنون وزارت نیرو به دنبال اصلاح پروانه‌های چاه‌های مجاز قانونی که دارای آبیاری تحت فشار و الگوی کشت است درحالیکه ما  آبیاری تحت فشار را برای یک کشاورز بنا به نوع محصول و دوره‌های آبیاری ۲۰ لیتر در ثانیه طراحی کرده‌ایم و اگر این میزان آب کاهش یابد دیگر سیستم آبیاری به دلیل قطر لوله، آبپاش، قطره چکان کار نمی‌کند.

وی اضافه کرد: همچنین وزارت نیرو در برنامه‌ای ایجاد یک ایستگاه پمپاژ را روی چاه‌های مجاز هدف‌گذاری کرده است درحالی که ممکن است در مسیر یک چاه ۳۰ کشاورز از این آب برداشت کنند که نیاز به وجود دستگاه‌های پمپاژ مختلف بر سر مزارع و باغ‌ها است.

اکبری با بیان اینکه همه کشاورزان یک نوع محصول را کشت نمی‌کنند، ادامه داد: بنابراین نیاز آبی گیاهان برای زمان و دوره آبیاری متفاوت است.

مصرف آب کشاورزی کمتر از ۷۰ درصد

معاون وزیر جهادکشاورزی در امور آب  و خاک تصریح کرد: براساس ارزیابی‌های صورت گرفته روی ۳۸ محصول در ۷۸ درصد اراضی کشاورزی و تطبیق آن با سند ملی نشان می‌دهد که مصرف آب بخش کشاورزی بین ۶۵ تا ۷۰ درصد است.

وی با تاکید براینکه محصولات کشاورزی ما دچار مشکل کم آبیاری است، اظهارداشت: از این تعداد محصول ۲۳ محصول زراعی و ۱۵ محصول باغی است که به طور مثال محصول انگور دچار کم آبیاری است.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 113473
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا