وقت اختلاف بین دولت و مجلس نیست

پروانه مافی * نمایندگان مجلس جدید باید توجه داشته باشند که این مجلس در شرایطی شروع به کار کرده که مشکلات عدیده و مهمی در عرصه داخلی و خارجی خودنمایی می‌کند. این مشکلات به عنوان مسائل عمده و اولویت‌های یک تا سه کشور مطرح است و نمی‌توان به آن بی‌توجه بود. قطعا مشکلات خرد بسیاری وجود دارد اما اگر قرار باشد سه اولویت اصلی کشور را نام ببریم باید اول از همه به شیوع کرونا که یک مهمان ناخوانده بود و به نظر می‌رسد قرار است برای مدت طولانی بماند، اشاره کرد. این بیماری مشکلات بسیاری ایجاد کرده و برخی مشاغل را تعطیل و نیمه‌تعطیل کرده است. قطعا دولت و مجلس باید خیلی فوری و با قید فوریت برای این نوع کسب‌و‌کارها برنامه‌ریزی کنند. برخی کشورهای اروپایی، کانادا یا آمریکا با ارائه وام‌های بلندمدت به صاحبان این نوع کسب‌و‌کارها کمک کرده‌اند اما با توجه به اینکه کرونا معلوم نیست تا کی بماند، نمی‌توان با قطعیت گفت که این راهکار موثر است.

اولویت دوم اما مسائل و بحران‌های آب و هوایی، زلزله، سیل و به طور کلی حوادث غیرمترقبه است که کشور ما معمولا با آن مواجه است به خصوص اینکه در همین ماه‌های اخیر هم آلارم‌هایی مبنی بر ضرورت آمادگی بیشتر در این زمینه گرفتیم.

علاوه بر این، ما به جهت اینکه در تحریم‌های سخت نفتی قرار داریم و برای فروش نفت با مشکلاتی مواجه هستیم، منابع مالی خود را تا حد بسیاری از دست داده‌ایم. وضعیت ما در عرصه سیاست خارجی هم که روشن است.

به طور کلی پرداختن به بحث کرونا و کسب‌و‌کارها، آمادگی برای بحران‌ها، فروش نفت و تامین درآمد اصلی‌ترین مسائل کشور ما در شرایط فعلی است که باید هرچه سریع‌تر به این موضوعات پرداخت.

در این شرایط و با وجود این سه اولویت مهم که حیات و ممات مردم و همه آینده آنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، قاعدتا اگر قرار باشد ساز ناکوکی بین دولت و مجلس زده شود، نتیجه روشن خواهد بود. البته بعید می‌دانم که نمایندگان جدید اگر عرق ملی داشته باشند که دارند، با وجود این مسائل با دولت همراهی نکنند به خصوص اینکه چند ماهی به پایان دولت باقی نمانده است. کشمکش و ایجاد درگیری فقط به مردم خسارت می‌زند و بعید می‌دانم که مجلس قصد داشته باشد ملت را دچار خسران کند.

مساله حائزاهمیت این است که مجلس در عین حال که همکاری‌ و تعامل با دولت دارد بخش نظارتی و تقنینی خود را تقویت کند و اجازه ندهد که خدای ناکرده تخلفی یا عدم اجرای قانونی صورت گیرد.

آنچه گفته شد در حقیقت ترسیم یک روند عاقلانه در مناسبات دولت و مجلس برای اداره کشور بود. اگر قرار باشد منافع ملی در نظر گرفته شود حتما باید شاهد طی شدن این روند عاقلانه باشیم و حتی اگر اختلافاتی بروز کند، باید برای منفعت مردم کنار گذاشته شود.

* نماینده تهران در مجلس دهم

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 113534
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا