بومی‌سازی دانش و تکنولوژی گندله‌سازی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در حال حاضر با توجه به اینکه ایران در زمینه آهن اسنفجی و فولاد به طور جدی سرمایه‌گذاری کرده، کشور ما به شدت به گندله به عنوان نیاز اصلی فولاد کشور و همچنین دستیابی به هدف تولید ۵۵ میلیون تن فولاد تا سال ۱۴۰۴ نیاز دارد. از این رو تولید گندله در شرایط فعلی از اهمیت قابل توجهی برای توسعه زنجیره فولاد کشور و در نهایت اشتغالزایی و رشد اقتصادی برخوردار است. اما برای این منظور با توجه به تشدید تحریم‌های بین‌المللی، موانعی در حوزه تولید کنسانتره و گندله ایجاد شده که به طور حتم دستیابی به اهداف توسعه زنجیره فولاد را به امری دشوار تبدیل می‌کند.

 از این رو در چنین شرایطی آنچه می‌تواند کشور را از فشار تحریم‌ها و عقب‌ماندگی اقتصادی نجات دهد، به توان مهندسان ایرانی برای بومی‌سازی دانش و تکنولوژی در حوزه‌هایی همچون گندله‌سازی برمی‌گردد. در همین زمینه شرکت مهندسی فکور صنعت تهران با تحقیقاتی که در مجهزترین پژوهشگاه‌های سنگ‌آهن و گندله خاورمیانه انجام می‌دهد، توانسته گام‌های اساسی در حوزه  بومی‌سازی دانش و تکنولوژی گندله‌سازی در کشور با افتتاح کارخانه‌های فرآوری سنگ‌آهن بردارد.

 بر همین اساس به تازگی شاهد افتتاح طرح‌های پیشران صنعتی و معدنی بدون حضور مهندسان خارجی در کشور بودیم. به این ترتیب کارخانه‌های کنسانتره سنگ‌آهن فولاد سنگان و گندله‌سازی توسعه فراگیر سناباد روز پنجشنبه با حضور سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، خداداد غریب‌پور رییس هیات عامل ایمیدرو و علیرضا رزم‌حسینی استاندار خراسان‌رضوی افتتاح شد که به دنبال آن دست‌کم نیاز ۵/۲ میلیون تنی گندله‌سازی کشور توسط کارخانه توسعه فراگیر سناباد تامین می‌شود.

مسیر توسعه متوقف نشده است

 نکته قابل توجه اینکه نصب و راه‌اندازی این کارخانه‌های ایرانی در دوران تحریم‌ و بدون کمک حتی یک سوپروایزر خارجی انجام شده است؛ اقدامی که در شرایط سخت اقتصادی فعلی، یکی از حوزه‌های قابل اتکا برای کشور به حساب می‌آید. بر همین اساس سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه افتتاح طرح‌های پیشران صنعتی و معدنی در سخت‌ترین تحریم‌ها پیام روشنی برای دشمنان دارد، گفت: مسیر توسعه متوقف نشده است.

حسین مدرس خیابانی اظهار کرد:  بهره‌برداری از این طرح‌های بزرگ صنعتی و معدنی که دارای پیشرفت بالای ۸۰ درصدی هستند، در راستای اجرای سیاست‌های دولت خدمتگزار مبنی بر تسریع در راه‌اندازی طرح‌ها و پروژه‌های نیمه‌تمام تا شهریور ۱۴۰۰ صورت می‌گیرد. به گفته وی،  وزارت صنعت، معدن و تجارت به نمایندگی از جامعه پرتلاش بخش تولید و خانواده بزرگ صنعت، معدن و تجارت کشور، برنامه‌ریزی منسجمی را صورت داده تا در قالب پویش «تولید، تداوم امید» به صورت هفتگی طرح‌ها را به بهره‌برداری برساند و بر این اساس، تا شهریور سال ۱۴۰۰ و پایان کار دولت دوازدهم، اثرات قابل توجهی از ابعاد اقتصادی، اجتماعی و امنیتی از این طرح‌ها نصیب مردم خواهد شد.

وی تصریح کرد: این ۲۰۰ طرح صنعتی، سرمایه‌گذاری معادل ۱۷۰ هزار میلیارد تومان داشته که به موازات آن، صنایع پایین‌دستی و مرتبط آن نیز از رونق برخوردار خواهند شد.

حجم تولید گندله‌، ۵۴ میلیون تن می‌شود

به گفته مدرس‌خیابانی، مجموع تولید فولاد کشور در طول فعالیت دولت‌های یازدهم و دوازدهم به دو برابر افزایش یافته است؛ به این مفهوم که در ابتدای دولت یازدهم، تولید فولاد کشور ۵/۱۴ میلیون تن بوده و امروز که برای تولید سال ۹۹ به میزان ۲۸ میلیون تن فولاد برنامه‌ریزی شده است با طرح‌های دیگری که به موازات آن در سال ۹۹ مجدد آغاز خواهد شد، ظرفیت تولید پنج میلیون تن دیگر نیز افزایش می‌یابد.  بر این اساس ظرفیت تولید فولاد ایران به ۵۵ میلیون تن خواهد رسید.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: همزمان با طرح تولید کنسانتره سنگان که از سوی فولاد مبارکه اجرا شده است، تولید ۵/۲ میلیون تنی گندله‌سازی سناباد با سرمایه‌گذاری فولاد خوزستان و مجموعه صندوق‌های بازنشستگی بانک‌ها افتتاح  شد که حجم تولید گندله کشور را به ۵۴ میلیون تن خواهد رساند.

وی اظهار کرد: این طرح‌های معدنی در مجموعه سنگان در شرقی‌ترین نقطه کشور قرار گرفته و ظرفیت بی‌نظیری را در اختیار کشور قرار خواهد داد به ویژه اینکه این مجموعه در خواف و در یکی از نقاط مرزی واقع شده. علاوه بر اینکه امکان تبادلات مرزی و تجارت خارجی را بالاتر خواهد برد، در ابعاد زندگی مردم به لحاظ حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی اثرگذار خواهد بود و به نوعی تضمین‌کننده امنیت شرق کشور است.

به گفته مدرس‌خیابانی، این افتتاح طرح‌ها در شرایطی صورت می‌گیرد که در محدودیت‌های بین‌المللی و شدیدترین تحریم‌های جهانی قرار گرفته‌ایم و اتمام این پروژه‌ها و مراحل تست سرد و گرم آنها صرفا به دست کارشناسان، مهندسان و جوانان توانمند ایرانی و بدون حضور حتی یک مدیر و کارشناس خارجی صورت گرفته است.

جایگاه سنگان در زنجیره فولاد

همچنین خداداد غریب‌پور رییس هیات عامل ایمیدرو در جریان افتتاح این دو کارخانه گفت: گندله‌سازی توسعه فراگیر سناباد ظرف مدت یک ماه به ظرفیت اسمی رسید در صورتی که معمولا این امر در مدت یک سال انجام می‌شود. وی تصریح کرد: سنگان با راه‌اندازی مابقی کارخانه‌های فرآوری سنگ‌آهن، در مجموع ۹/۱

میلیارد دلار سرمایه جذب می‌کند.

غریب‌پور تاکید کرد: صاحبان تکنولوژی گندله‌سازی سناباد، از راه‌اندازی این کارخانه در دوران کرونا و بدون حضور کارشناسان خارجی اظهار تعجب کردند. وی همچنین خبر داد که کارخانه دیگری برای تولید کنسانتره سنگ‌آهن تا پایان سال در مجتمع سنگان راه‌اندازی می‌شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره جایگاه سنگان در زنجیره فولاد اظهار کرد: ایجاد ۵/۱۷

میلیون تن ظرفیت تولید کنسانتره و ۱۵ میلیون تن گندله در سنگان در سال‌های آتی، خوراک تولید ۱۰ میلیون تن فولاد را تامین می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت اکتشاف در توسعه معدن گفت: با اجرای اکتشافات جدید در سنگان، میزان ذخایر سنگ‌آهن این ناحیه از یک میلیارد تن عبور می‌کند. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: راه‌اندازی کارخانه گندله سناباد نیز همچون آلومینیوم جنوب، محصول برجام است.

نمایش توان مهندسی شرکت‌های اجرایی

بر اساس آنچه گفته شد می‌توان گفت که افتتاح و راه‌اندازی  واحد ۵/۲ میلیون تنی گندله‌سازی توسعه فراگیر سناباد مسیر جهش تولید فولاد و سنگ‌آهن کشور را هموار کرد. این در حالی است که این پروژه علاوه بر نقش اساسی در توسعه زنجیره فولاد، مثال پررنگی برای نمایش توان مهندسان ایرانی و همچنین شرکت‌های مهندسی در حوزه اجرای طرح‌های معدنی است  چرا که واحد گندله‌سازی شهید قاسم سلیمانی به طور کلی توسط متخصصان داخلی و در شرایط تشدید تحریم‌ها با هدف افزایش خودکفایی در صنعت فولاد راه‌اندازی شده است.

 اگرچه در این کارخانه‌ها از تجهیزات اروپایی و چینی استفاده شده اما آنچه جای تامل دارد این است که طراحی کارخانه و همچنین نصب و راه‌اندازی تمام تجهیزات توسط شرکت‌های ایرانی در حوزه اجرا انجام شده است که علاوه بر نقش اساسی در تامین گندله کشور و توسعه زنجیره فولاد،  در استحصال آب و حفظ محیط‌زیست شرکت‌های معدنی نیز  نقش اساسی دارد. این در حالی است که راه‌اندازی طرح توسعه شرکت توسعه فراگیر سناباد در جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی و همچنین اشتغال مستقیم در شهرستان خواف بسیار موثر است.

 

 

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 113887
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا