مالیات بر عایدی برگ برنده بورس

امین بیگانی * بازار بورس تهران در هفته منتهی به ۲۳ خرداد ۹۹ با رشد عالی ۱۲۵۱۴۲ واحدی طبق پیش‌بینی هفته گذشته موفق به شکست تمام سقف‌های قبلی خود شد و در محدوده ۱۱۵۳۶۷۹ واحد به کار خود پایان داد. شاخص هم‌وزن نیز مانند شاخص کل سقف‌های قبلی را درنوردید و با رشد بیش از ۳۷۶۰۴ واحدی موفق شد در محدوده ۳۶۸۰۹۵ واحد بایستد. درصد رشد شاخص کل حدودا ۱۷/۱۲ درصد و شاخص هم‌وزن ۳۸/۱۱ درصد بود. رشد بیشتر شاخص کل باز نشانه‌ای از توجه بیشتر نقدینگی و بازاریون به سهام شاخص‌ساز و بزرگ بازار است. گروه پالایشی با لیدری شپنا و گروه فلزات با لیدری فملی و فولاد هنوز مورد توجه بازار هستند و مشخصا حرکت‌های این دو گروه در صعود و اصلاح روی روند کلی بازار تاثیرگذار است. شایعات در مورد انجام تجدید ارزیابی در این گروه‌ها قوت گرفته و برگشت سریع این گروه‌ها به مدار صعودی و شکست سقف‌های خود نشان می‌دهد که نقدینگی خوبی به پشتوانه بحث ارزش جایگزینی به این گروه‌ها وارد شده است.

جان گرفتن ارزش معاملات و بهار ۵۰ هزار میلیارد تومانی

طبق پیش‌بینی هفته گذشته ارزش معاملات بر مدار صعودی مناسبی قرار گرفت و میانگین ارزش معاملات روزانه با رشد بیش از ۳۱۰۰ میلیارد تومانی، بالاتر از ۱۵۱۰۰ میلیارد تومان در روز قرار گرفت. هفته‌ای که با ۱۱۳۸۰ میلیارد تومان ارزش معاملات روزانه کار خود را آغاز کرد، در میانه هفته به ۱۹۸۰۰ میلیارد تومان رسید و آخر هفته را با ۱۵۲۰۰ میلیارد تومان به پایان برد و البته این در حالی بود که روز آخر ارزش صف‌های خرید بیش از ۴۵۰۰ میلیارد تومان بود و بدون عرضه باقی ماند. در هفته گذشته شاهد ورود بیش از ۳۱۲۰ میلیارد تومان نقدینگی جدید توسط کد‌های حقیقی به بازار بودیم، این به معنی خرید این مقدار از نقدینگی توسط کدهای حقیقی از کدهای حقوقی در بازار است. در هفته‌ای که گذشت چهار صنعت فلزات، فرآورده‌های نفتی، محصولات شیمایی و بانک‌ها و موسسات بیشترین ارزش معاملات را از آن خود کردند. از اول سال جدید تا تاریخ ۲۱ خرداد ۹۹ (فصل بهار) شاهد ورود نقدینگی بیش از ۴۹۹۰۰ میلیارد تومانی توسط اشخاص حقیقی به بازار بودیم که رکوردی بالا و مثبت برای کلیت بازار سرمایه است. به این نکته باید توجه داشت که کل ورود نقدینگی در سال ۹۸ برابر با ۳۱ هزار میلیارد تومان بود و حالا عددی حدودا ۶۱ درصدی بالاتر از آن، تنها در یک فصل سال ۹۹ ثبت شده است. جهش این اعداد و ورود نقدینگی شدید به بازار سرمایه ادامه دارد و همه اینها نشان دهنده ادامه راه صعودی بازار در ادامه مسیر خود در بلندمدت است.

مالیات بر عایدی، برگ برنده بازار سرمایه کشور

لایحه اصلاح پایه‌های مالیاتی در وزارت اقتصاد آماده و به دولت ارسال شد. ابتدا با صحبت‌های چند نماینده و پخش عکس‌هایی اشتباه از متنی دیگر این‌گونه به بازار تلقین شد که این مالیات بر درآمد حاصل از معاملات بورس نیز وارد است اما آنچه مشخص بود حمایت بدنه دولت و حاکمیت برای حفظ بازار سرمایه برای ورود نقدینگی‌های سرگردان ادامه‌دار و طرح این موضوع در حد شایعه است و بعد هم البته با شفاف‌سازی‌های بعدی مشخص شد که دو مورد در این لایحه از معافیت مالیاتی برخوردار هستند؛ سود‌های سپرده بانکی و درآمد حاصل از بورس از مواردی بودند که مورد حمایت قرار گرفتند. البته معامله‌گران در بورس به صورت شفاف و در لحظه مالیات نیم درصدی خود را هنگام فروش به حساب دولت واریز می‌کنند. برای مثال در هفته گذشته با گردش حدودا ۷۵ هزار میلیارد تومانی، معامله‌گران بازار سرمایه ۳۷۵ میلیارد تومان مالیات به خزانه کشور در لحظه واریز کردند.

در تحلیل سالنامه در بخش دلایل رشد بازار سرمایه در سال ۹۹ به بحث همین لایحه پرداختم و آن را دلیل مثبتی برای ورود نقدینگی جدید و رشد بازار سرمایه عنوان کردم. مالیات برای خانه‌های خالی اولین گام دولت برای تخلیه حباب مسکن و کاهش احتکار خانه است. در مرحله بعد دولت به سراغ معاملات سوداگرانه طلا، ارز و خودرو خواهد رفت تا دلالان این بازارها را با مشکل معاملات پیاپی مواجه سازد. تمام این سخت‌گیری‌ها و دست‌اندازها باعث خواهد شد تا نقدینگی بازارهای موازی به سمت بازار سرمایه که بستری راحت‌تر برای معامله کردن و معافیت مالیاتی عایدی دارد، سرازیر شود. تا چندین وقت پیش کسانی که نسبت به بازار سرمایه بی‌تفاوت بودند، به بازار ورود کردند ولی حالا حتی دشمنان این بازار یعنی دلالان بازارهای موازی، تسلیم واقعیت خواهند شد و پول‌های خود را به بازار سرمایه خواهند آورد.

رشد ۶۷۳ درصدی درآمد سازمان بورس! رشد چند درصدی ارائه خدمات؟!

مطابق با آمار سازمان بورس، در آمد بورس اوراق بهادار تهران در اردیبهشت ۹۹ برابر با ۱۵۵ میلیارد تومان بود. این عدد در اردیبهشت ۹۸ تنها ۲۳ میلیارد تومان بود. رشد ۷۳/۵ برابری درآمد بورس البته باعث رشد چندین برابری نماد این شرکت در بورس نیز شده است. بازار سرمایه کشور در دل خود شرکت‌های بورس، فرابورس، بورس کالا و بورس انرژی را دارد که در بین اهالی بازار به فراکابی‌ها معروف هستند و هر کدام نماد مخصوص به خود را در تابلو دارند. درآمد این شرکت‌ها اکثرا از کارمزدی که بر معاملات می‌گیرند، ناشی می‌شود. مخارج در این سازمان‌ها معمولا با یک شیب آرام بالا می‌رود اما درآمد‌ها با رشد شدید ارزش معاملات، رشد بالایی کرده است. اما در این بین خدمات ارائه شده به مشتریان نسبت به این رشد عظیم و البته ورود کدها و افراد جدید، رشد خاصی نکرده است. طبق آمار رسمی در سال ۹۸ تعداد ثبت‌نام‌کنندگان در سایت سجام حدودا ۹۵۷/۲ میلیون نفر بوده است که از این تعداد ۵۹ درصد احراز هویت شده‌اند و این در حالیست که تنها در سه ماهه اول سال ۹۹ (که هنوز هم تمام نشده) بیش از ۲۰۸/۸ میلیون نفر در سامانه سجام ثبت‌نام کرده‌اند که تا الان حدودا ۵۸ درصد آنها احراز هویت شده‌اند. رشد ۱۷۷ درصدی تعداد ثبت‌نام‌کنندگان سجام در سه ماهه اول ۹۹ نسبت به کل سال ۹۸ نشان می‌دهد که حجم استقبال و ورود به بازار سرمایه بسیار بزرگ است و متاسفانه خدمات‌دهی سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان یک نهاد مالی با رشد درآمد آن همخوانی ندارد. هنگی هسته معاملات و ضرر به معاملات سرمایه‌گذاران، تلفن‌های اشغال کارشناسان سازمان و ناآگاهی نسبت به قوانین، اختلالات در سایت فناوری اطلاعات بورس، کاهش و تاخیر در ارائه دیتاهای معاملاتی به معامله‌گران و… از جمله موارد منفی ارائه خدمات است که می‌توان به آن اشاره کرد. امید است که مطالبه‌گری سهامداران و بازرسی‌های داخلی باعث شود تا مدیران سازمان تغییرات اساسی در کمیت و کیفیت خدمات را در اولویت اول قرار دهند.

در هفته پیش‌رو

بازار در حالی کار خود را در این هفته آغاز خواهد کرد که آخرین روز کاری خود را با مثبتی مناسب به پایان رساند و شاخص کل مقاومت فیبویی مهمی را شکست. در آخرین روز کاری بر اساس آمار فیلتر‌ها ۳۵۶ سهم با صف خرید بسته شدند که ارزش صف خرید‌ها بیش از ۴۵۰۰ میلیارد تومان بود و حدودا ۱۶ سهم با صف فروش به کار خود پایان دادند که ارزش آن صف‌ها کمتر از ۴۰۰ میلیارد تومان بود. بازار شنبه را مثبت آغاز خواهد کرد و صف‌های خرید در ادامه کار هفته گذشته خود، روند مثبت را دنبال خواهند کرد. اگر چه در ادامه مسیر هفته با توجه به سود رسیدن عده‌ای و سیو سود نوسان‌گیرها، شاهد افزایش عرضه‌ها خواهیم بود اما کلیت هفته می‌تواند به نفع تقاضا ادامه پیدا کند و خریداران دست برتری در بازار داشته باشند. فصل مجامع است و به مرور سهم‌های زیادی برای مجمع عمومی سالیانه بسته خواهند شد که این مورد می‌تواند تاثیر خود را بر تعداد و ارزش معاملات نشان دهد. شرکت‌هایی که سال مالی منتهی به پایان اسفند دارند تا پایان تیرماه فرصت برگزاری مجمع عمومی را دارند. معاملات در بورس کالا رونق دوباره‌ای گرفته است و این مورد خود را در گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها نشان خواهد داد. توجه بازار هنوز به دنبال شرکت‌هایی است که تجدید ارزیابی سنگین‌تری دارند. شاخص کل به سمت اهدافی که از قبل گفته شده یعنی ۲۵۰/۱ و ۵۰۰/۱ میلیون واحد در حرکت است. در این راه البته نوسانات منفی هم جزو لاینفک حرکتی بازار خواهد بود.

پل ساموئلسون، اقتصاددان آمریکایی و نخستین آمریکایی برنده نوبل اقتصاد در مورد صبر با آگاهی در سرمایه‌گذاری می‌گوید: «سرمایه‌گذاری بیشتر باید شبیه انتظار برای خشک شدن رنگ تابلوی نقاشی یا انتظار برای رشد علف‌ها باشد.»

* تحلیلگر بازار سرمایه

 

اخبار برگزیدهیادداشت

شناسه : 113888
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا