اختصاص مابه‌التفاوت ارز دولتی دارو به بیمه

به گزارش جهان صنعت نیوز:  دولت از ماه‌های ابتدایی سال ۹۷ و همزمان با افزایش نرخ ارز اعلام کرد که برای کنترل قیمت کالاهای اساسی در بازار، برای واردات این محصولات ارز دولتی با نرخ ۴۲۰۰ تومان عرضه خواهد کرد. حال چندی پیش غلامحسن مهرعلیان، مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل وزارت بهداشت از تغییر ارز دولتی به نیمایی برخی اقلام دارویی خبر داد. در این نامه آمده بود که پیرو مصوبه ستاد تدابیر ویژه دارو و تجهیزات پزشکی در خصوص سیاستگذاری ارزی سال ۱۳۹۹ خاطرنشان می‌شود، موارد اشاره شده به شرح ذیل از گروه کالایی یک ارز دولتی به ارز نیمایی تغییر یافته است، بنابراین مقتضی است به منظور تسریع در فرآیند تخصیص ارز با نرخ نیما کلیه شرکت‌ها با قید فوریت تمام ثبت‌سفارش‌های مشمول این موضوع را ویرایش کنند.

الف) کلیه مکمل‌ها، داروهای موجود در فهرست OTC به همراه مواد حد واسط مرتبط با همان مولکول‌ها. ب) داروهای تحت لیسانس و گرانول‌های وارداتی که تولیدکننده مشابه همان فرآورده در داخل کشور وجود داشته باشد. ج) مواد جانبی مورد استفاده در فرآورده‌های دارویی.

حذف ارز دولتی از تمام داروها

در همین رابطه دکتر امیراسماعیل ثقفی‌نیا مدیرعامل درسادارو به «جهان‌ صنعت نیوز» گفت: اخیرا به تصمیم دولت، ارز دولتی تمام نهاد‌های تولید دارو و واردکنندگان مواد اولیه دارو قطع و به ارز نیمایی تبدیل می‌شود. مگر برای واردات داروهای حیاتی در غیر این صورت هیچ‌کدام از داروهایی که در داخل ایران تولید می‌شوند شامل ارز دولتی نیستند. به عقیده بنده چنین تدبیری کاملا صحیح است، قیمت ارز باید یکی شود زیرا تفاوت نرخ ارز برای گروه‌های خاص موجب رانت می‌شود. گروه‌هایی که بنده تحت عنوان برابرترها ازشان ذکر می‌کنم، چرا که آنها از اطلاعات و رانت‌های ویژه‌ای برخوردارند. به هر صورت اگر بخواهیم تصمیمی را به نحو احسن اجرایی کنیم باید در ابتدا بستری مناسب برای آن بیندیشیم. دارو جزو اقلام حیاتی هر کشوری است. اگر فردی نتواند برای فرزند مریضش دارو تهیه کند قاعدتا از این کشور مهاجرت می‌کند. همچنین اگر در دسترس عموم جامعه از طبقه متوسط قرار نگیرد موجب رفتار آشفته‌گونه آنها می‌شود.

ارز نیمایی ناکارآمد

ثقفی‌نیا علل حذف ارز دولتی در این بحران اقتصادی را گفت: متاسفانه دولت توان پرداخت ارز دولتی به واردکنندگان را ندارد. اما باید به دو شرط عمده این عمل رخ دهد؛ یکی اینکه قیمت‌های دارو ثابت باقی بماند. مجموعه بنده از اوایل سال ۹۷ تاکنون افزایش قیمت نداشته، در حال حاضر هم ۳۲ تا از محصولات بنده زیانده شده است. حتی اگر قیمت‌های دارو هم ۲۸ درصد افزایش پیدا کنند با توجه به ارز نیمایی باز هم محصولات کارخانه زیانده است. زمانی که محصولم زیانده شود دیگر تولید نمی‌کنم. وقتی تولید نکنم مردم عامه با مشکل جدی رو‌به‌رو خواهند شد. پس ابتدا اصلاح قیمت‌ها باید مدنظر مسوولان قرار گیرد. متاسفانه ما در گرفتن ارز دولتی با مشکلات فراوانی مواجه بودیم. چه‌بسا گرفتن ارز نیمایی یک امر محال است زیرا یک سالی هست که ارز بخش مکمل‌های دارویی به نیمایی تبدیل شده. حال از سال گذشته که در بانک کارآفرین حسابی برای ارز نیمایی باز کردیم تا همین لحظه گشایشی صورت نگرفته است. صددرصد ریال را از من گرفتند اما گشایش نکردند. می‌گویند باید صبر کنیم تا ارز فروش گاز به عراق نتیجه دهد! مسوولان تا امروز سازوکارهای ارز نیمایی را در نظر نگرفتند.

وی افزود: انجمن غذا و دارو اخیرا به رییس‌جمهور و وزیر بهداشت نامه زدند تا مشکلات ارزی واردات مواد اولیه دارو حل شود. نباید فراموش کرد بیشترین حوزه تخصصی دارو و توسعه در خدمت بخش خصوصی است. در حال حاضر تنها دانش‌بنیان‌ها مولکول‌های جدید را به بیرون می‌دهند. قطعا با نابودی بخش خصوصی صدمات سنگینی به صنعت دارو می‌خورد. گرچه با سقوط بخش خصوصی صنعت دارو مجددا در انحصار وارداتی‌ها قرار می‌گیرد. اگر همین دارویی که در داخل تولید می‌شود را وارد کنیم قیمت آن شش برابر حال حاضر خواهد بود. دولت و بیمه هم توان پرداخت هزینه آن را ندارند و در ادامه کشور با مشکلات جدی رو‌به‌رو می‌شود.

تولید ۶۴ درصد مواد اولیه دارو

ثقفی‌نیا با تاکید بر توانایی شرکت‌های دولتی بر ساخت مواد اولیه داروهای نسل جدید، گفت: هم‌اکنون ۶۴ درصد مواد اولیه دارو را در داخل تولید می‌کنیم. مابقی آن داروهای نسل جدید هستند که باید به شرکت‌های تولید‌کننده داخلی دارو فرصت بازآفرینی، تحقیق و بررسی داد. پیشرفته‌ترین دارویی که در دنیا به وجود می‌آید اگر در حوزه داروهای شیمیایی باشد دو ساله و اگر در حوزه دارو‌های بیوتکنولوژی باشد، پنج ساله توان تولید انبوه آن را پیدا می‌کنیم. این مدت زمان امروزه بسیار فوق‌العاده است زیرا در سال ۱۳۶۵ زمانی که می‌خواستیم دارویی را به تولید انبوه برسانیم ۱۷ سال طول می‌کشید. تمام این موارد حاصل جمع شدن دانش و تلاش در بدنه سیستم داروسازی کشور است. با تمام قوا باید برای حفظ دانش داروسازی کوشا باشیم زیرا به راحتی به دست نیامده که به آسانی از دستش بدهیم.

مافیای دارو نداریم!

مدیرعامل درسادارو درباره انتقاد کارشناسان از مافیای دارو در طرح سلامت سازمان غذا و دارو گفت: بنده به مافیای دارو اعتقادی ندارم. البته برخی گروه‌ها دارای منافع مشترک کنار هم وجود دارند اما کلمه مافیا مفهوم جنایی دارد که بنده به آن اعتقادی ندارم. از نظر قانونی سازمان غذا و دارو فقط قدرت نظارتی و توزیعی دارد نه چیز دیگر. حال برخی هلدینگ‌ها و شرکت‌ها جزو همان برابرتر‌ها محسوب می‌شوند. البته صنعت دارو در دهه ۶۰ تا ۷۰ سالم‌ترین دوره خود را گذراند و در دهه ۸۰ کمی اوضاع خراب شد. حال که در دهه ۹۰ هستیم وضعیت وخیم شده است. در هر صورت امیدوارم صنعت دارو که نتیجه ۴۰ سال زحمت انسان‌های دلسوز بوده، از دست نرود زیرا دود آن به چشم مردم عادی می‌رود.

افزایش قیمت دارو نداریم!

ثقفی‌نیا با تاکید بر اینکه قرار نیست قیمت داروها افزایش پیدا کند، گفت: ما در انجمن پیشنهاد دادیم ما‌به‌التفاوت ارز را به شرکت‌های بیمه بدهند. اگر ما‌به‌التفاوت ارز را به بیمه‌ها بدهند که باید بدهند، رقم بسیار سنگینی می‌شود. در نتیجه قیمت داروها افزایش سر به فلک نمی‌کشد بلکه کاهش هم پیدا می‌کند زیرا دغدغه همه ما بیمار است. او به اندازه کافی با مشکلات خرد و کلان دست به گریبان است که با افزایش قیمت داروها به شدت آسیب می‌بیند.

وی افزود: مقام رهبری سال را جهش تولید نامیدند اما به گفته یکی از همکاران امسال، سال جهش قیمت تمام‌شده توصیف شده است. در کمیسیون معاملات که حضور داشتم متوجه شدم همه کالا‌ها ۳۰۰ درصد، ۱۸۰ درصد، ۴۰۰ درصد و حتی یک مورد ۶۲۰ درصد هم افزایش قیمت داشتیم. یک دستکش عادی که جزو ملزومات کارخانه است سال قبل همین موقع ۲۳۰ هزار تومان خریده بودم. دیروز هشت برابر قیمت سال گذشته خریدم! گرچه وزیر به ما قول داده با حذف ارز دولتی از دارو حتما مابه‌التفاوت آن را به بیمه دهد تا فشار اقتصادی بر دوش بیمار وارد نشود. این روند برای نوسانات اقتصادی هم بسیار مفید است زیرا دیگر قاچاق دارو کمتر رخ می‌دهد در صورتی که به دلیل ارزانی دارو در ایران سودجویان آن را به کشور‌های همسایه نظیر افغانستان و عراق قاچاق می‌کنند. متاسفانه ۲۵ درصد داروهای تولیدی در داخل کشور قاچاق می‌شود. اما اگر این طرح موجب رشد برابرتر‌ها و نابودی شرکت‌های خصوصی شود، دیگر قابل بحث نیست.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 114180
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا