گرانی لوازم خانگی ناشی از فقدان نظارت است
به گزارش جهان صنعت نیوز: کیوان گردان مدیرکل صنایع برق ، فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن تجارت با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: ظرفیت سازی لازم برای تولید لوازم خانگی به ویژه در لوازم خانگی بزرگ مانند یخچال، فریزر، گاز و تلویزیون انجام شده و این برنامه، جدی در حال پیگیری است.
وی اضافه کرد: پارسال حدود ۹ میلیون دستگاه لوازم خانگی تولید داخل داشتیم که در مقایسه با سال پیش از آن، ۱۰ درصد رشد داشت.
مدیرکل صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن تجارت گفت: میزان مصرف داخلی هم تقریباً همین میزان است.
وی با اشاره به اینکه از خرداد سال ۱۳۹۷ واردات لوازم خانگی، عمدتاً ممنوع شد، افزود: با این حال کمبود عرضه نداریم.
گردان اضافه کرد: برخی کالاهای قاچاق در بازار وجود دارد که افزایش قیمت پیدا کرده است.
دلیل گرانی لوازم خانگی، فقدان نظارت است
دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران نیز با حضور در این برنامه با اشاره به اینکه ادعای سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مبنی بر اینکه تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی، قیمتها را ۴۰ درصد افزایش دادهاند قابل استناد نیست، گفت: اکثر تولیدکنندگان، پیش از عید, ۱۰ درصد و پس از آن نیز ۱۰ درصد افزایش قیمت دادهاند.
اسماعیل بازارچی افزود: علت افزایش بیش از این مقدار در بازار، نبود کنترل و نظارت است.
وی گفت: افزایش قیمت مواد اولیه فولاد و پتروشیمی یکی از علتهای افزایش قیمت لوازم خانگی تولید داخل است.
بازارچی افزود: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان باید تمهیداتی بیندیشد تا بلافاصله قیمتهای اعلامی کارخانههای تولیدکننده لوازم خانگی را بر روی سامانه بارگذاری کند نه اینکه ۲ ماه آن را بررسی کند و سپس این کار را انجام دهد.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی نیز در این برنامه با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۷ تقریباً واردات لوازم خانگی آزاد بوده است، گفت: بر اساس آمارها، حدود ۶۰ درصد سهم بازار برای ۲ شرکت کرهای و ۴۰ درصد برای کالاهای ایرانی بود و اگر تولید لوازم خانگی داخلی ۱۰ درصد رشد داشته باشند نمیتوانند بازار را تأمین کنند بنابراین باید رشد حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ درصدی در تولید کالاهای داخل داشته باشیم تا بتوانیم بازار را تأمین کند.
کارخانههای لوازم خانگی امسال حداقل دو بار تولیداتشان را گران کردهاند و در سامانه ۱۲۴ هم ثبت نکردند
مرتضی میری افزود: امسال کارخانههای تولید کننده لوازم خانگی حداقل ۲ بار و هر بار بین ۱۰ تا ۱۵ درصد، تولیدات خود را گران کردهاند.
وی اضافه کرد: آنها باید پیش از گران کردن محصولات خود، قیمتها را در سامانه ۱۲۴، ثبت میکردند، اما این کار را انجام ندادند و تاکنون فقط حدود ۶ تا ۷ شرکت، قیمتها را در این سامانه ثبت کردهاند.
معاون سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان هم در ارتباط تلفنی با این برنامه در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش قیمت لوازم خانگی، مجوز داشته است یا خیر؟ گفت: تقریباً از حدود ۲۰ تا ۲۵ واحد تولید کننده لوازم خانگی تا شب عید سال ۱۳۹۹ با سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، هماهنگی لازم را داشتند و آخرین افزایش قیمت آنها در بهمن سال ۱۳۹۸ بود.
وحید منایی افزود:، اما پس از عید به ویژه در اوایل اردیبهشت، تعدادی از آنها یعنی ۸ تا ۹ واحد تولیدی بدون هماهنگی با سازمان حمایت، قیمت محصولات خود را افزایش دادند و در مجموع حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش قیمت دادهاند.
اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
لینک کوتاه :