میانگین افزایش شهریه سال آینده مدارس غیردولتی ۲۳ درصد است

به گزارش جهان صنعت نیوز:  مجتبی زینی وند امروز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: امسال برای اولین بار سازمان مدارس و مراکز غیردولتی الگوی شهریه را به سازمان حمایت از مصرف کننده ارائه کرد و این الگو در سازمان تنظیم بازار هم تایید شد.وی افزود: میانگین افزایش شهریه سال آینده مدارس ۲۳ درصد، سقف افزایش ۳۰ درصد و حداقل افزایش شهریه ۱۵ درصد اعلام شده است.

رییس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی عنوان کرد: بالاترین میزان شهریه برای مقطع ابتدایی ۱۲ میلیون تومان، دوره متوسطه اول ۱۴ میلیون تومان و دوره متوسطه دوم ۱۷ میلیون تومان است.

زینی وند خاطر نشان کرد:  شهریه تعیین شده شامل شهریه مصوب و فوق برنامه آموزشی است، از این رو هزینه فوق برنامه غیرآموزشی جدا از این رقم محاسبه می شود.

وی در ادامه درباره الگوهای تعیین شهریه گفت: امسال رویکرد سازمان مدارس و مراکز غیر دولت در الگوی شهریه برای جلوگیری از اعمال سلیقه هاست. 

رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی افزود: سامانه های درون و برون سازمانی برای تعیین ۱۳ آیتم در شهریه به کار گرفته شد. از این رو امسال این رویکرد در تعیین الگوی شهریه و حساسیت نسبت به حقوق و بیمه معلمان در مدارس غیردولتی را داریم تا حق معلمان و دانش آموزان ضایع نشود.

زینی وند ادامه داد: از ۱۳ آیتمی که برای تعیین الگوی شهریه قرار داده شده، برای ۴ آیتم کف و سقف در نظر گرفته شده است،  بطور مثال گفته شده که در خصوص نرخ اجاره بها، شورای نظارت بر الگوی شهریه این کف و سقف را مشخص کند.

رییس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی یادآورشد: شورای نظارت بر الگوی شهریه نظارت می کند. سال گذشته ۴۵ مدرسه در بحث دریافت وجه خارج از قانون مصوب شناسایی شدند که همان طور که وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد، هفت مدرسه برند غیر دولتی لغو مجوز و تعداد دیگر نیز توبیخ شدند.
زینی وند ادامه داد:  دلیل  دریافت اخطار و توبیخ این مدارس،  اخذ شهریه بیشتر از دانش آموزان بود. 

وی اعلام کرد: هر مدرسه‌ای که در شرایط کرونا هزینه فوق برنامه آموزشی از دانش آموزان دریافت کرده، باید هزینه خدمات استفاده نشده را به اولیا بازگرداند یا برای شهریه خدمات سال آینده در نظر بگیرد.

تصویب قانون شوراهای آموزش و پرورش 

رییس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی همچنین با اعلام این خبر که قانون شوراهای آموزش و پرورش برای‌ کمک به توسعه آموزش و پرورش مصوب شد، اظهار داشت: سیاست سازمان مدارس غیردولتی تسهیل، جذب و جلب مشارکت‌ها است. از این رو با تعامل مناسب با دستگاه‌ها تلاش شده تا حقوق قانونی آموزش و پرورش از طریق اجرای قانونی شوراها محقق و ظرفیت‌ها  به مدیران معرفی شود.

زینی وند افزود: شوراهای آموزش و پرورش یکی از جدی‌ترین شوراها در برنامه ریزی استان‌ها تلقی می‌شود. در ایام کرونا این شوراها به صورت حضوری و غیرحضوری برگزار شدند و برنامه‌ریزی‌های لازم از طریق این شوراها صورت گرفت.

وی عنوان کرد: در حال حاضر آیین‌نامه جلب و جذب سمن‌ها طراحی و در مرحله تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش قرار دارد.

رییس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی گفت:  آیین‌نامه مراکز مرزی، در مراحل نهایی تصویب قرار دارد. آموزش و پرورش مناطق آزاد نیز به عنوان یکی از زیر مجموعه شوراها به شمار می‌رود که آیین نامه مناطق آزاد تصویب شده و در مرحله نهایی ابلاغ قرار دارد. امید است نظام جامع مشارکت هم تا پایان امسال پایان یابد.

زینی وند با اشاره به اینکه شوراهای آموزش و پرورش در ۱۳ دستگاه عضو هستند، افزود:  در برخی موارد الزامی برای‌ پاسخگویی دستگاه‌ها به این شورا وجود نداشت. بنابراین در این خصوص باید یک نهاد مرکزی وجود داشته باشد که دستگاه‌ها را ملزم به اجرای قانون، ضمانت اجرایی مصوبات و… کند.

وی تاکید کرد: در جلسه ای با معاون اول رییس جمهوری دستورالعمل شورای راهبردی شوراهای آموزش و پرورش مشخص شد.

طرح آموزش از راه دور آبا برای مناطق کم برخوردار 

رییس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر سازمان به طرح آشتی با آموزش تاکید دارد. در واقع آموزش از راه دور در مدارس با عنوان (آبا) مطرح است‌.

زینی وند افزود: یکی از معضلات آموزش و پرورش، محروم ماندن دانش‌آموزان از امکانات آموزشی و پرورشی به ویژه در مناطق کم برخوردار است. از این رو طرح آشتی با آموزش با بهره مندی از ظرفیت‌های قانونی و آموزش‌های الکترونیک مبتنی بر فناوری‌های نوین طراحی شد. 

وی اعلام کرد: طرح آبا در جنوب استان سیستان و بلوچستان حدود ۱۰۰۰ دانش‌اموز بازمانده از تحصیل را تحت پوشش قرار داده است. 

رییس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی خاطر نشان کرد: طرح آشتی با آموزش به ۲ شیوه گروهی و انفرادی انجام می‌شود. در آموزش گروهی هر مکانی که دارای شرایط برگزاری کلاس را داشته باشد، مانند پایگاه بسیج، مسجد و… برای این امر در نظر گرفته شده و برای آن یک تلویزیون، کامپیوتر، مودم و یک مشاوره راهنما در نظر گرفته می‌شود. 

زینی وند ادامه داد: سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی از ظرفیت مدارس آموزش از راه دور بهره مند شده تا این طرح در جنوب سیستان و بلوچستان به صورت آزمایشی و  موفق اجرا شود. هر یک از دانش‌آموزان تحت پوشش این طرح در طول هفته از محتوای آفلاین استفاده می کنند و  یک روز با همکاری مشاور برای رفع اشکال به صورت آنلاین در مرکز مربوطه حاضر می‌شوند.

زینی وند یادآور شد:  اگر دانش‌آموزان امکان حضور در این کلاس ها را  نداشته باشد، با استفاده از امکانات الکترونیکی تامین شده از سوی خیرین و سازمان‌ها می‌توانند از محتوای آموزشی استفاده کنند.

 

اخبار برگزیده
شناسه : 114583
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا