لبه تیغ دوام و شکست

به گزارش جهان صنعت نیوز:  دولت در طرح نوآفرین بسته حمایتی ۵۰ میلیون تومانی را برای پنج هزار استارت‌آپ نوپا در نظر گرفته است اما فعالان اکوسیستم استارت‌آپی بر این باورند که آنها به حمایت‌هایی مانند معافیت‌های مالیاتی، بیمه‌ای و ارائه زیرساخت‌های مورد نیاز بیش از کمک مالی نیاز دارند. البته دولت از زیرساخت خدمات ابری  نیز رونمایی کرده است و به استارت‌آپ‌ها عرضه می‌شود. فعالان و بنیانگذاران استارت‌آپ‌های کشورمان بر این باورند که ایجاد هماهنگی میان سه نهاد متولی استارت‌آپ‌ها یعنی وزارت ارتباطات، معاونت علمی و فناوری و وزارت ارشاد توسط طرح نوآفرین – که از ابتدا برای همین امر ایجاد شده بود – بیشتر از کمک مالی موثر است.

۹۰ درصد از استارت‌آپ‌ها در شرایط عادی شکست می‌خورند

معاون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بر این باور است که میزان شکست استارت‌آپ‌ها در دوران کرونا با شرایط پیش از آن تفاوتی نداشته است و به طور کلی بیشتر استارت‌آپ‌ها در شرایط نرمال و طبیعی شکست خواهند خورد و در سال  ۲۰۲۰ نیز پیش‌بینی شده ۹۰ درصد از استارت‌آپ‌های جهان شکست می‌خورند که این امر ارتباطی با کرونا ندارد بلکه ماهیت استارت‌آپ‌ها خطر و ریسک بالایی داشته و احتمال شکست در آنها بسیار زیاد است.

امیر ناظمی، رییس سازمان فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: به طور کلی احتمال شکست استارت‌آپ‌ها بسیار زیاد است و این امر حتی در دوران پیش از کرونا نیز وجود داشته است.

او افزود: البته کرونا نیز به کسب‌وکارها آسیب وارد کرده اما به طور کلی استارت‌آپ‌ها در دسته کسب‌وکارهایی قرار می‌گیرند که احتمال شکست خوردن آنها بسیار بالاست.

ناظمی در ادامه بیان کرد: باید تفاوت میزان شکست خوردن استارت‌آپ‌ها را با همین نرخ در شرایط عادی سنجید نه اینکه تنها نرخ شکست استارت‌آپ‌ها در دوران کرونا را در نظر بگیریم و از آمار شکست خوردن استارت‌آپ‌ها در شرایط طبیعی چشم‌پوشی کنیم.

او تاکید کرد: اگر میزان شکست استارت‌آپ‌ها در شرایط کنونی را با آمار شکست این کسب‌وکارها در شرایط نرمال مقایسه کنیم تفاوت چندانی مشاهده نخواهیم کرد و میزان موفقیت استارت‌آپ‌ها همچنان همان ۱۰ درصد باقی مانده است.

استارت‌آپ‌ها کمک‌های غیرمالی نیاز دارند

کارشناسان معتقدند اکوسیستم استارت‌آپی کشورمان به کمک‌های غیرمالی نیاز بیشتری دارد. استارت‌آپ‌ها در دوران شیوع کرونا نیازمند معافیت‌های مالیاتی، بیمه‌ای و ارائه زیرساخت‌های مناسب هستند نه وام. اما در مورد میزان موفقیت و شکست استارت‌آپ‌ها در دوران کرونا نمی‌توان با قطعیت نظر داد چراکه بسیاری از کسب‌وکارهای اینترنتی در این دوران رشد کردند و بسیاری دیگر سقوط.

محمود محمدی، مشاور کسب‌وکارهای مجازی در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: بسیاری از فعالان کسب‌وکارهای اینترنتی و البته برخی از کارشناسان خود وزارت ارتباطات با وام موافق نیستند و معتقدند کمک‌های بهتری می‌توان به استارت‌آپ‌ها ارائه داد.

او افزود: می‌توان زیرساخت‌های بهتری به استارت‌آپ‌ها ارائه داد، معافیت‌های مالیاتی و بیمه‌ای ارائه کرد و بسیاری خدمات دیگر که کمک‌های موثرتری از وام هستند. اما در شرایط بحرانی، عرضه وام نخستین چیزی است که به ذهن دولت می‌رسد.

محمدی در رابطه با طرح نوآفرین بیان کرد: در زمینه استارت‌آپ‌ها سه نهاد متولی هستند؛ وزارت ارتباطات، معاونت علمی فناوری و وزارت ارشاد. هر یک تصمیمات متفاوتی اتخاذ می‌کنند و همواره در حال موازی‌کاری هستند. قرار بود طرح نوآفرین این سه نهاد را با یکدیگر هماهنگ کند اما پس از چندی ساختار آن به کلی تغییر کرد.

او تاکید کرد: اگر این طرح هماهنگی‌ها میان سه سازمان را برعهده می‌گرفت بسیار مفیدتر بود تا اینکه از کسب‌وکارهای نوپا حمایت کند. این سه نهاد دوباره‌کاری می‌کنند، بر اساس سلیقه‌های مدیران خود تصمیم‌گیری می‌کنند و تصمیماتی ضد و نقیض با یکدیگر می‌گیرند. هماهنگی‌های نهادهای متولی استارت‌آپ‌ها در حد تلفن است و دوباره‌کاری می‌کنند.

محمدی گفت: متاسفانه دولت و حاکمیت با یکدیگر هماهنگ نیستند و هماهنگی میان این دو بهترین کمک برای استارت‌آپ‌ها به شمار می‌رود. عدم هماهنگی مدیران ارشد بسیار محسوس است. به طور کلی طرح‌های دولت کوتاه‌مدت بوده و تا آذر بیشتر دوام نخواهند یافت. من فکر می‌کنم پاییز دولت تغییر روش دهد و شیوه‌ای متفاوت در پیش بگیرد. بسیاری از مدیران دولتی نیز منتقد دولتی شوند تا در دولت بعدی خوش بدرخشند و تقصیرها را گردن دولت فعلی بیندازند.

 او در پاسخ به این پرسش که اکنون خواسته استارت‌آپ‌ها از دولت چیست بیان کرد: خواهان این هستیم که دولت به انتقادهای اکوسیستم استارت‌آپی گوش فرادهد. بسیاری از مدیران استارت‌آپ‌ها مشکلاتی به جز مشکل مالی دارند؛ قوانین ضد و نقیض، نبود زیرساخت‌های مناسب و بسیاری از مشکلات دیگر.

محمدی تاکید کرد: دولت زیرساخت‌هایی را که در اختیار دارد به استارت‌آپ‌ها ارائه نمی‌کند تا رانتی ایجاد نشود.

او در پاسخ به این پرسش که میزان شکست استارت‌آپ‌ها در دوران کرونا چقدر بوده بیان کرد: بسیاری از کسب‌وکارها به دلیل بحران و در شرایط بحرانی ایجاد می‌شوند؛ اینستاگرام نمونه‌ای از این کسب‌وکارهاست. بسیاری در دوران بحران رشد می‌کنند و بسیاری دیگر از میان می‌روند.

محمدی تاکید کرد: آمار قطعی شکست استارت‌آپ‌ها در دوران کرونا را پس از گذر از موج بعدی شیوع این بیماری در پاییز می‌توان تخمین زد. به هر روی دولت و سازمان‌های دولتی تنها از استارت‌آپ‌های موفق صحبت می‌کنند نه آن دسته‌ای که شکست خورده‌اند.

سخن آخر

کسب‌وکارهای پرریسک مانند استارت‌آپ‌ها در شرایط بحرانی بسیار بیشتر از دیگر بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی نگران از دست رفتن کسب‌وکار خود می‌شوند اما نیازهای متفاوتی نسبت به دیگر کسب‌وکارها دارند. استارت‌آپ‌ها به زیرساخت‌های مناسب نیاز دارند. بیشتر از حمایت مالی، به هماهنگی میان نهادهای متولی نیازمندند. تصور کنید کوچه شما یک هفته از طرف شرکت برق حفاری می‌شود، هفته بعد از طرف شرکت گاز و ماه آینده از سوی شرکت آب‌وفاضلاب. بهتر نیست این نهادها با یکدیگر هماهنگ باشند و طی یک بار حفاری همگی اقدامات ضروری را انجام دهند؟ خلأ قانونی و نبود هماهنگی‌های لازم در میان نهادهای دولتی مهم‌ترین نیاز استارت‌آپ‌ها در شرایط کنونی است.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 114740
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا