نشست فصلی شورای حکام آغاز به کار کرد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز آغاز به کار کرد آن هم در شرایطی که اوضاع اصلا به نفع ایران نیست. گزارش اخیر آژانس و اظهارات دیروز رافائل گروسی رییس آن از یک ‌سو و گزارش اخیر گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز از سوی دیگر. این طور که به نظر می‌رسد تلاش‌های آمریکا برای تحت تاثیر قرار دادن این دو نهاد بین‌المللی به ثمر نشسته و ایران را حسابی در گوشه رینگ قرار داده‌اند.شاهد هم ادعاهایی که مدیرکل آژانس دیروز در جلسه شورای حکام درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرد. او ضمن ابراز نگرانی جدی گفت: «به مدت بیش از چهار ماه است که ایران برای ما دسترسی به دو محل را ایجاد نکرده است و به مدت تقریبا یک سال است که در مذباکرات واقعی برای توضیح درباره سوالات ما در ارتباط با مواد هسته‌ای اعلام‌نشده محتمل و فعالیت‌های هسته‌ای مشارکت نداشته است. این به طور معکوس توان آژانس برای پاسخ به سوالات و ارائه تضمین معتبر درباره عدم وجود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده در این محل‌ها در ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد.»

وی افزود: «من پیش از این گزارش دادم که ایران در ماه ژانویه اعلام کرده برنامه هسته‌ای آن دیگر «تابع هیچ محدودیتی در محدوده اجرایی» نخواهد بود و این کشور «مانند قبل» به همکاری با آژانس ادامه خواهد داد. تا امروز آژانس شاهد هیچ تغییری در زمینه اجرای تعهدات هسته‌ای ایران با توجه به این مواردی که اعلام کرد یا در سطح همکاری ایران با فعالیت‌های راستی‌آزمایی و بازرسی تحت برجام نبوده است.»

گروسی گفت: «شما همچنین گزارش من را تحت عنوان معاهده پادمانی NPT جمهوری اسلامی ایران دریافت کرده‌اید که بیانگر اقدامات آژانس برای پاسخگویی به سوالات مرتبط با درستی و تمامیت موارد اعلام‌شده از سوی ایران تحت معاهده پادمانی و پروتکل الحاقی است.»

آقای مدیرکل در پایان تاکید کرد: «من از ایران می‌خواهم که فورا و کاملا با آژانس همکاری کند از جمله اینکه بی‌درنگ دسترسی به محل‌های تعیین شده از جانب ما را فراهم کند.»

توصیه به آژانس

همزمان با اظهارات تند و تیز، خواسته‌ها و ابراز نگرانی‌های گروسی در بیانیه آغازین نشست شورای حکام، اینجا در تهران شاهد مواضع صریح، قاطع و حتی توام با تهدید ایران بودیم. سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری دیروز خود با خبرنگاران، گزارش اخیر آژانس و ادعاهای آن را به باد نقد گرفت و گفت: «برمبنای ادعای جاسوسی رژیم صهیونیستی و شخص نتانیاهو آنها موضوعی که بسته شده است را باز می‌کنند و این جای تاسف دارد که آژانس به جای اتکا به مدارک متقن و نگاه به همکاری‌های سطح بالای ایران با آژانس، به ادعاهای رژیمی می‌پردازد که خصومتش با مردم، نظام ایران و خطری که برای عرصه بین‌الملل دارد بر همگان مشخص است.»

موسوی ادامه داد: «ما به آژانس توصیه می‌کنیم که در این زمینه قدری آینده‌نگری داشته باشد و مبنای سوالات خود را مسائل دقیق‌تر و قانونی‌تر قرار دهد نه ادعاهای یک رژیم که مدعی است از طریق جاسوسی به آنها دست پیدا کرده است.»

وی ادامه داد: «ایران تاکنون همکاری‌های سطح بالایی با آژانس داشته است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید این همکاری‌ها را قدر بداند و تحت تاثیر برخی از رژیم‌ها و کشورها و حاشیه‌سازی‌های بی‌مورد آنها نباشد. امیدواریم این نشست منتج به نتیجه‌ای شود که برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی مفید و سازنده باشد.»

خط و نشان برای آژانس

مواضع اخیر آژانس و حتی اظهارات دبیرکل سازمان ملل درباره منشأ ایرانی داشتن موشک‌هایی که به آرامکو خورده بود این نگرانی را ایجاد کرده که آمریکا در همراه کردن طرف‌های برجامی با خود موفق شده و از طریق افزایش ایران‌هراسی در سطح جهان مقدمات تداوم تحریم‌های تسلیحاتی ایران را فراهم کند. کارشناسان و تحلیلگران بین‌المللی این احتمال را جدی گرفته‌اند و از وضعیت موجود ابراز نگرانی می‌کنند اما مقامات مسوول همچنان بد به دل راه نداده و دست بالا گرفته‌اند.

مصداق این مدعا اظهارات دیروز سخنگوی وزارت امور خارجه است. او از در خط و نشان کشیدن درآمد و گفت: «امیدواریم کار به آنجا نکشد. مبنای این نشست ادعاهای واهی رژیم صهیونیستی است. این رژیم مدعی است که از طریق جاسوسی به اسنادی دست پیدا کرده که مربوط به سال‌های قبل است. ما رویکرد آژانس در این زمینه را سازنده نمی‌دانیم. گزارش آژانس باید متقن باشد و در مورد مسائل تخصصی باید بی‌طرفی خود را حفظ کند. رویکرد کنونی آژانس مورد قبول ما نیست. همکاری‌های ایران با آژانس بعد از کاهش تعهدات برجامی ادامه پیدا کرد و ایران با اطلاع آژانس اقدامات خود را انجام داد و اگر آنها بخواهند این رویه را در پیش بگیرند قدری تعامل با این نهاد بین‌المللی دچار مشکل می‌شود.»

موسوی تاکید کرد: «امیدواریم آژانس زیر فشار آمریکا و رژیم صهیونیستی تصمیم نامربوط و غیرسازنده‌ای نگیرد و طبیعی است که تصمیم غیرسازنده‌ای گرفته شود. امکان دارد ایران واکنش درخوری نشان دهد و احتمالا آنها حدس خواهند زد که این تصمیم و واکنش چه خواهد بود.»

انتظار از شورای حکام

جدی بودن وضعیت موجود را اما باید از آنجایی دریافت که همزمان با آغاز جلسه شورای حکام، سخنگوی دولت هم در ایران به موضوع ورود کرد و به نوبه خود آژانس را تهدید کرد. ربیعی اگرچه می‌دانست سخنگوی دستگاه دیپلماسی همزمان با او در مقابل خبرنگاران ایستاده، ترجیح داد کار را به او واگذار نکند و موکدا موضع ایران را بیان کند.

او درباره انتظار ایران از شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار کرد: «از اعضای شورای حکام انتظار داریم از استقلال این نهاد بین‌المللی در برابر قلدری آمریکا حمایت و استقلال خودش را حفظ کند. همین‌طور هشدار می‌دهیم استفاده از معیارهای سیاسی در رسیدگی متقابل به تکالیف کشورها در آژانس انرژی اتمی نتیجه‌ای جز از‌هم‌گسیختگی رشته‌های اعتماد و تقویت بی‌ثباتی جهانی ندارد.»

وی ادامه داد: «جمهوری اسلامی ایران بیشترین دسترسی را که یک کشور ممکن بود به آژانس بین‌المللی اتمی دهد،‌ داده است. در حوزه دسترسی به بازرسان این نهاد امکاناتی را اهدا کردیم که هم‌اکنون می‌توانیم ادعا کنیم که شفاف‌ترین برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای جهان را داریم. به کشورهای منطقه نگاه کنید. هیچ‌کدام از آنها شفافیت ایران را داشته‌اند؟»

ربیعی گفت: «ایران انتظار دارد آژانس بین‌المللی درخواست‌های خود را در چارچوب اساسنامه آژانس و قواعد بین‌المللی ارائه کند. ایران ملتزم به تمامی تعهدات بین‌المللی خودش بوده و تضمین آن هم گزارش‌های ۱۷‌گانه مثبت آژانس است.»

سخنگوی دولت با بیان اینکه «همواره آماده بوده‌ایم بر اساس توافقات مقرر پیشین دسترسی‌های مجدد را برای بازرسان فراهم کنیم» گفت: «از این پس هم بر همین اساس به همان روال به مقتضیات تکنیکی عمل خواهیم کرد. بازرسی‌های فنی نباید سیاسی شود چراکه به اختلاف‌نظرهای ما و آژانس کمکی نخواهد کرد بلکه آن را پیچیده‌تر هم می‌کند و همان‌طور که آژانس در سال‌های گذشته گزارش‌هایی از ایران منتشر کرده، امیدواریم این بار هم اهداف سیاسی بر آژانس تاثیر نگذارد که البته آژانس تاکنون این کار را انجام داده است، اما ما بدطینتی رژیم اسراییل را در این رابطه کاملا مشاهده و محکوم می‌کنیم.»

نگرانی ایران

در پس همه این اظهارات و موضع‌گیری‌های ظاهرا قاطعانه اما تنها نگرانی ایران است که خودنمایی می‌کند؛ نگرانی از موفق بودن آمریکا در اعمال فشار بر کشورها و سازمان‌های بین‌المللی و نهایتا تنگ‌تر شدن عرصه بر ایران. این نگرانی قطعا بحق و بجاست زیرا ایالات متحده ابزار فشار بر دیگران را در اختیار دارد و پیشتر نیز موفقیت‌هایی در این زمینه داشته است. شاهد این مدعا فشارهای مالیاتی است که به اروپا آورد تا آنان را از حمایت از ایران منصرف کند. همین است که شاهدیم رییس‌جمهور کشورمان دست از نامه‌نگاری با اروپایی‌ها برداشته و تمام تمرکز خود را بر جلب حمایت روسیه و چین معطوف کرده است.

کارشناسان سیاست خارجی امیدی به تاثیر لحن تهدیدآمیز ایران ندارند اما در این شرایط کاری از کسی ساخته نیست غیر از شرح وضعیت و جلب توجه جهانیان به خواسته‌های زیاده و ناحق آمریکا. امید است که این توجه دادن‌ها ثمری داشته باشد و تاثیری بر تصمیم آنان در حمایت از ایران یا آمریکا بگذارد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانسیاسی
شناسه : 114753
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا