مذاکره برای ماندن در کاخ سفید

به گزارش جهان صنعت نیوز:  ترامپ گفته که «من سریع‌ترین توافق را انجام خواهم داد، بهترین توافقی را که دیده‌اید. قبلا یک توافق [اینچنینی] با چین انجام دادم. رییس‌جمهور اوباما ۱۵۰ میلیارد دلار را به خاطر هیچ به آنها (ایران) داد. باورنکردنی‌تر این است که  او ۸/۱ میلیارد دلار پول نقد به آنها داد. اکنون آنها وضعشان خوب نیست؟ هست؟ ایران به شدت خواستار انجام دادن یک توافق است اما جان کری و بقیه به آنها می‌گویند که منتظر باشید ترامپ ببازد، آن‌ وقت صاحب آمریکا خواهید شد. من گفتم ما می‌توانیم صبر کنیم. شما می‌توانید صبر کنید اما بعدا که من پیروز شوم هزینه بیشتری را برای توافق خواهید پرداخت.»

موضع و سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال مذاکره دوجانبه با ترامپ روشن است اما برخی از تحلیلگران معتقدند که با توجه به موقعیت کنونی ترامپ و نیاز وی به رای‌آوری در انتخابات پیش‌رو وارد مذاکره شد. مثلا احمد نقیب‌زاده، عضو شورای مرکزی کارگزاران طی یادداشتی در روزنامه سازندگی نوشت: «در این شرایط که ترامپ از نظر افکار عمومی زیر فشار است، نقطه‌ای تاریخی برای ایران باز شده است.»

در ادامه این مطلب آمده است: «خوش‌بینی به شکست ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری رفتار درستی در عرصه تصمیم‌گیری دیپلماسی نیست و تنها برای ما فرصت‌سوزی را به ارمغان خواهد آورد. در شرایط فعلی به نظر می‌رسد با توجه به احتمال زیاد پیروزی ترامپ و در مقابل شرایط فعلی آمریکا [بحران‌های اجتماعی به دلیل قتل جرج فلوید] بهترین فرصت برای امتیازگیری محسوب می‌شود».

سخنان اخیر ترامپ این سخنان را تایید و ثابت می‌کند که خود ترامپ هم متوجه این موقعیت تاریخی است و سعی دارد هر طور شده با تشویق یا تهدید ایران را پای میز مذاکره ببرد. سوال بی‌جواب اما آن است که ترامپ در این مذاکره چه امتیازی به ایران خواهد داد؟ مهم‌تر از آن اینکه ترامپ بعد از توافق به قول خودش سریع با ایران، پای حرف‌ها و قول‌هایش می‌ماند؟! هرچه باشد این همان ترامپی است که زیر برجام زد و همان ترامپی که به قول جان‌بولتون، در مذاکره با کره شمالی هم فقط پیروزی در انتخابات را مد نظر داشت. حال چه تضمینی وجود دارد که وی مذاکره با ایران را به عنوان برگ برنده در انتخابات ۲۰۲۰ استفاده نکند و بعد هم توافق صورت گرفته را مثل برجام پاره کند؟!

پاسخ این سوالات نه مبهم که اتفاقا کاملا روشن است. ترامپ فرد قابل اعتمادی نیست خاصه برای مذاکره. از همین رو است که مقامات مسوول در ایران بارها و بارها دست رد به سینه او زده و زیر بار مذاکره نرفته‌اند. شاهد آنکه هنوز حرف از دهان ترامپ درنیامده، محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی آب پاکی را روی دست وی ریخت و گفت: «ما مخالف دیپلماسی و مذاکره نیستیم اما عقیده داریم مذاکره با آمریکا مطلقا مضر و ممنوع است. مذاکره با کشورهای اروپایی باید با حداکثر بی‌اعتمادی و مذاکره با آژانس باید با اطمینان از استقلال آنها از قدرت‌های سلطه‌گر صورت گیرد و مذاکره با بقیه کشورها نیز براساس این شاخص‌ طراحی می‌شود که در صحنه‌های حساس چقدر از حقوق و منافع ملت ایران حمایت می‌کنند. ما اعتقاد داریم هر نوع مذاکره باید از موضع قدرت و با اتکا به اراده مستحکم ملت ایران و توانمندی‌های دستگاه‌های مسوول و نهادهای انقلابی صورت گیرد.»

او در صفحه شخصی خود در توئیتر نیز نوشت: «محمدباقر قالیباف در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «‏به هیچ وجه اجازه تخطی آژانس از چارچوب‌های قانونی داده نمی‌شود. مقاومت فعال و هوشمندانه، راهبرد جدید ملت ایران است. ‏دوران کوتاه آمدن‌ها گذشته و ایران همکاری را فقط در قبال همکاری می‌پذیرد.»

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 116088
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا