سایه تنش آمریکا و چین بر سر بازار ‌نفت

به گزارش جهان صنعت نیوز:  چین و آمریکا که حدود یک سالی است درگیر تنش‌های تجاری با یکدیگر هستند،‌ حالا وارد فاز جدید این اختلافات شده‌اند. این در شرایطی است که دو کشور بعد از شیوع کرونا به نوعی آتش‌بس اعلام کرده بودند اما در ماه گذشته و به بهانه موضوع هنگ‌کنگ، ‌این آتش دوباره شعله‌ور شد.

در همین رابطه هفته گذشته رئیس‌جمهوری آمریکا،‌ تحریم‌های چین را امضا کرد اما به فاصله چند روز حرف خود را پس گرفت و گفت که تحریم‌ها علیه چین اجرا نمی‌شود.

با این حال امروز دوباره مشاور تجاری کاخ سفید اعلام کرد که توافق تجاری ایالات متحده و چین «به پایان رسیده است»، این در حالی است که وی بعد از این اظهار نظر اعلام کرد حرف‌هایش تحریف شده است.

بی‌ثباتی در روابط تجاری بین دو اقتصاد اول دنیا در روزهایی که فعالیت‌های تجاری جهان به دلیل کرونا با رکود همراه شده، زنگ خطر کاهش رشد اقتصادی را به صدا درآورده است.

این در شرایطی است که پیش از این نیز رشد تجاری پیش‌بینی‌شده برای دنیا منفی اعلام شده بود و با تنش در ۴۰ درصد از اقتصاد جهان، ‌این رشد منفی می‌تواند عمیق‌تر نیز باشد.

کاهش رشد اقتصادی زمینه را برای کاهش تقاضای نفت و افت قیمت آن هموار می کند. نفتی که در چند ماه گذشته قیمت های پایین را تجربه کرد و حتی به کف قیمتی ۳۰ سال اخیر رسید.

از سوی دیگر کرونا دوباره در جهان در حال گسترش است و این موضوع نگرانی‌ها را برای اعمال محدودیت‌های بییشتر و توقف فعالیت‌های اقتصادی افزایش داده که می‌تواند تاثیر منفی بر تقاضای نفت خام در دنیا داشته باشد.

با توجه به این عوامل و در حالی که عرضه نفت به واسطه توافق کاهش تولید تا حدی کنترل شده اما قیمت طلای سیاه امروز با کاهش همراه شد.

نفت برنت ۰.۱۶ درصد پایین آمد و ۴۳ دلار و یک سنت قیمت خورد. نفت شاخص آمریکا نیز با افتی ۰.۳۹ درصدی به ۴۰ دلار و ۵۷ سنت در هر بشکه رسید.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 116356
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا