باید منابع ارزی خارج از کشور را مدیریت کنیم

به گزارش جهان صنعت نیوز:  محمدرضا پورابراهیمی داورانی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز- سه شنبه-  گفت: کمیسیون اقتصاد پس از انتخاب هیات رییسه با توجه به اهمیت بحث اقتصادی و نیاز کشور به توجه ویژه به این مقوله با معاون اقتصادی وزارت امور خارجه، مسئولان وزارت جهاد کشاورزی  جلساتی را درباره مسائل ارزی کشور برگزار کرد و امروز نیز جلسه‌ای با رئیس مجلس در خصوص شرایط ارزی کشور برگزار می شود؛ امیدواریم با هماهنگی و تعامل با همه نمایندگان و کارشناسان مجلس یازدهم خروجی مطلوبی در حوزه مسائل اقتصادی داشته باشد و به سمت اصلاح شرایط حرکت کند.

وی افزود:  دولت به توان داخلی بی توجه است؛ نگاه دولت در سال‌های اخیر به مباحث اقتصادی به صورتی بوده که در حل مسائل اقتصادی نگاه به بیرون داشته است و آن را به برجام، «اس پی وی» و اینستکس گره زده بود، دولت از ظرفیت‌های داخلی غفلت کرد،  با تغییر این نگرش و اتکا  به توان داخلی و اقتصاد مقاومتی مسائل ارزی قابل مدیریت خواهد بود.

پورابراهیمی با اشاره به مسائل حوزه ارزی و تراز تجاری مثبت در کشور گفت:  در موضوع ارز با مولفه‌ای با نام تراز تجاری یعنی میزان منابع ارزی و مصارف مواجه‌ایم، عدم تعادل در این زمینه باعث جهش قیمت‌ها می شود؛ به طور متوسط در ۱۰ سال اخیر درآمد ارزی ما سالانه حدود ۸۰ میلیارد دلار و مصارف ما حدود ۴۰ میلیارد دلار  بوده است به این معنا که یک دوم درآمدها مصرف داشته‌ایم.

نماینده کرمان ادامه داد:  در شرایط اوج تحریم‌ها در سال‌های ۹۷ و ۹۸ درآمدهای ما جوابگوی نیاز وارداتی کشور بوده و البته باید این روند مدیریت شود زیرا شرایط کشور در بخش غیر نفتی به گونه ای است که در صورت صادر نشدن نفت، جوابگوی نیازهای داخلی است.

باید منابع ارزی خارج از کشور را مدیریت کنیم

وی با اشاره به ضروت مدیریت منابع ارزی خارج از کشور گفت: باید بتوانیم این منابع را مورد استفاده قرار دهیم زیرا  امروز بخش عظیمی از منابع ارزی چه در بخش دولتی و چه در بخش مردمی در خارج از کشور در ژاپن، چین، کره و هند  انباشته شده و ساز و کار دولت برای دسترسی به این منابع باید تغییر کند. اجرای پیمان های پولی دوجانبه و چندجانبه از تکالیف دولت است، استفاده از این ظرفیت ها یکی از راهکارهای تقویت منابع ارزی در کشور است.

وی در باره ضرورت توجه به رمز ارزها یا  ارزهای دیجیتال اظهار کرد:  در جلسه کمیسیون اقتصادی در گذشته استفاده از رمز ارزها به عنوان یکی از راه های درآمدی مطرح شد، دولت تصور کرد منظور ما سرمایه گذاری مردم در این حوزه است؛ رمز ارز باید به صورت داخلی تولید شود با تولید آن باید سرمایه گذاری صورت گیرد اما وزارت نیرو حجم کار را بدون تولید رمز ارز داخلی به جایی رساند که این موضوع تعطیل شد.

رییس کمیسیون اقتصادی به مشکلات حوزه ارزی کشور اشاره و اظهار کرد:  سازوکاری برای عرضه و تقاضا وجود ندارد، بانک مرکزی در این حوزه دخالت می کند  و در نتیجه شاهد تجمع واردکنندگان هستیم؛ سامانه نیما ایجاد شده اما بانک مرکزی به تعهدات خود در این زمینه عمل نکرده است.

وی افزود: مشوق های صادراتی باید عملیاتی شود تا شرایط به اوضاع عادی بازگردد و عملکرد سامانه نیما نباید به باعث بی انگیزگی صادرکنندگان شود.

وی گفت:  تقاضای اسکناس در حوزه گردشگری، سفرهای دانشجویی و اعزام های درمانی به خارج از کشور،  باید از طریق سامانه انجام شود؛ مثلا امروز ممکن است هر ایرانی در ایران ارز تحویل دهد اما سازوکار آن متوقف شده و نیازمند ایجاد درگاه الکترونیکی برای این موضوع و صادرات خارجی هستیم.

پورابراهیمی با بیان اینکه  در راستای تشویق ورود منابع ارزی از خانه ها به بازار که حدود ۲۰ میلیارد دلار برآورد می شود،  ضرورت دارد که سازوکاری ایجاد شود؛ این موضوع به خاطر سیاست های غلط بانک مرکزی اتفاق افتاد که تیر خلاص به اعتماد عمومی کشور زد و حجم عظیمی از منابع ارزی در اختیار مردم قرار گرفت که نگران خروج آن از منزل هستند.

رییس کمیسیون اقتصادی گفت: روس ها از سوئیفت خارج شدند، نظارت آمریکا بر سوئیفت مبادلات ارزی کشورها را با اشکال روبه رو کرده است،  جمهوری اسلامی نیز مانند روسیه می تواند با ایجاد یک پیام رسان مشترک با کشورهای همسایه از سوئیفت خارج شود و این  راهی برون رفت از تحریم است.

وی درباره بورس انرژی نیز تاکید کرد: اجازه دهیم سازوکاری ایجاد شود که وزارت نفت در حوزه بورس انرژی صرفا طرف عرضه باشد و در طرف تصمیم گیری قرار نگیرد.

وضعیت کالاهای اساسی تعیین تکلیف شود

پورابراهیمی گفت: حدود ۴۰ میلیارد دلار نیاز کالاهای اساسی در کشور وجود دارد که شامل مواد غذایی، دارو و نهاده های دامی کشاورزی است که بخشی از آن مواد اولیه و بخشی تجهیزات واحدهای تولیدی را شامل می شود این موضوع را اولویت بندی کرده ایم و از دولت انتظار داریم وضعیت کالاهای اساسی تعیین تکلیف شود.

وی در خصوص گزارش رئیس کل بانک مرکزی در پایان سال ۹۷ افزود: در این گزارش نرخ تورم کالاهای اساسی بالاتر از کالاهای غیراساسی اعلام شد، این در حالی بود که به کالاهای اساسی ارز با نرخ ترجیحی اختصاص داده شده بود؛ باید در حوزه تقاضا تصمیم‌گیری کنیم، نمایندگان مطمئن باشند که در کمیسیون اقتصادی به این موضوع ورود و با نظر آنها گزارشی نهایی جمع‌بندی می‌کنیم.

رییس کمیسیون اقتصادی گفت: سازوکار تهاتر در نظام اقتصادی کشور بسیار دارد، با توجه به ظرفیت ایجاد شده باید صادرکنندگان را در این حوزه مشارکت دهیم، برخی از این ظرفیت‌ها به دلیل بروز مشکلات در سامانه نیما از بین رفته و مشکلات برای صادرکنندگان ایجاد شده است.

وی با اشاره به مشوق صادراتی برای تقویت صادرات گفت:  برای نخستین بار در تاریخ کشور راحتی میزان منابع ارزی ناشی از صادرات غیرنفتی را افزایش داده ایم، آمریکا فکر می کند که می تواند ارز را پاشنه آشیل کشور قرار دهند اما ما با حمایت صادرکنندگان غیرنفتی ارز را در حوزه نظام اقتصادی کشور تقویت خواهیم کرد.

نماینده کرمان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت مسائل اقتصادی به عنوان دغدغه اصلی مجلس یازدهم ادامه داد:  با همکاری مجلس و دولت و همراهی مجلس با سایر ارکان نظام از گردنه اقتصادی که آمریکایی‌ها در جنگ اقتصادی ایجاد کرده‌اند، عبور می کنیم؛ همان طور که در جنگ نظامی پشت دشمن را به خاک رساندیم، به فضل الهی، با روحیه انقلابی، نگاه به درون، تبعیت از فرامین مقام معظم رهبری، با اجرای نگاه تخصصی و حرفه‌ای در مسائل اقتصادی، آمریکایی‌ها را در حوزه سیاست اقتصادی و سیاست‌های ارزی که علیه ایران اعمال می‌کنند، آنها را شکست می دهیم.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 116381
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا