قرعه‌کشی ؛ طرحی کوتاه‌مدت برای عدالت در توزیع خودرو

به گزارش جهان صنعت نیوز:  «مجید باقری» امروز سه‌شنبه در خاتمه نشست خبری در خصوص انتقادات کارشناسان از شیوه قرعه‌کشی در فروش و پیش‌فروش محصولات دو خودروساز بزرگ کشور، افزود: در گذشته و در اجرای طرح‌های فروش فوری خودروسازان مشکلاتی نظیر استفاده از ربات، ثبت‌نام برخی افراد از خارج از کشور و غیره وجود داشت، بر این اساس مکانیسم جدیدی به منظور برقراری عدالت هرچه بیشتر در بین مصرف‌کنندگان طراحی شد.

وی بیان داشت: از بین روش‌های متعددی که به این منظور پیش‌بینی شده بود، مکانیسم قرعه‌کشی انتخاب شد که در آن به منظور شناسایی مصرف‌کنندگان واقعی، نخریدن خودرو در ۳۶ ماهه گذشته از خودروسازان، داشتن گواهینامه، سن خریدار بیشتر از ۱۸ سال و غیره به منظور کوتاه‌شدن دست واسطه‌ها در نظر گرفته شد.

باقری یادآور شد: پیش‌بینی می‌شد حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو نیز در پارکینگ‌ها از سوی افراد احتکار شده باشد و بر این اساس طرح قرعه‌کشی بر اساس نظر نخبگان انتخاب شده است؛ با این وجود اگر شیوه بهتری برای توزیع عادلانه خودرو پیشنهاد شود استقبال خواهیم کرد.

وی ابراز امیدواری کرد با بهبود نظام قیمت‌گذاری و در نظر گرفتن واقعیت‌ صورت‌های مالی خودروسازان، شکاف کاذب موجود بین قیمت‌های کارخانه و بازار و در نتیجه التهابات بازار خودرو کاهش می‌یابد.

این مسوول سایپا ادامه داد: در این پیوند افزایش تولید و عرضه باید از سوی خودروسازان در نظر گرفته شود و اینکه سایپا موفق شده از ابتدای امسال تا امروز با وجود شرایط تحریم‌ها و کرونا بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کند گواهی بر این مدعا است.

وی گفت: در طرح اخیر فروش فوق‌العاده سایپا حدود یک میلیون نفر ثبت‌نام کرده بودند که ۱۰ هزار نفر آنان در مکانیسم قرعه‌کشی منتخب شدند، اما با وجود این حجم استقلال فقط ۸۰ درصد آنان تکمیل وجه کردند.

 زیان انباشته ۴۰ هزار میلیارد تومانی ایران خودرو و سایپا

 قائم مقام سایپا در ادامه در خصوص بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان گفت: اکنون و به دلایل مختلف دو خودروساز بزرگ کشور زیان انباشته بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومانی دارند.

وی بیان داشت: مدیریت هر دو شرکت در انتهای سال گذشته با برگزاری مجمع تجدید ارزیابی به‌دنبال اخذ تسهیلات از شبکه بانکی بودند تا بدهی‌ها به زنجیره تامین کاهش یابد اما همچنان مشکلات جدی در این زمینه وجود دارد.

 خودروهای جدید سایپا

باقری بیان داشت: خودروی جدید شاهین به طور قطع از دی ماه ۹۹ به بازار عرضه خواهد شد و پس از آن کراس اوور شاهین در سال آینده و سپس نمونه‌های گیربکس اتوماتیک آن، همچنین دو مورد خودروی فیس لیفت ساینا اس و کوییک اس در برنامه‌های سایپا خواهد بود.

وی گفت: تمرکز این گروه خودروسازی همچنان بر تولید ساینا، کوییک، شاهین و کراس اوور شاهین خواهد بود و خودروی تیبا نیز قرار نیست به این زودی‌ها از چرخه تولید خارج شود.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 116387
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا