شورش علیه فضای مجازی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  از سویی دیگر چه گلی به سر صنعت خودروسازی کشور زده‌اید که قصد دارید مشابه آن را برای فضای مجازی اجرا کنید؟ قیمت خودروهای داخلی روز‌به‌روز در حال افزایش است و کیفیت آنها روز‌به‌روز در حال کاهش. مدیران خودروسازی‌های داخلی نیز همواره به فساد اقتصادی متهم می‌شوند. مجلس یازدهم به شدت در صدد مدیریت، در واقع فیلترینگ سراسری در فضای مجازی، اینستاگرام، مسدود کردن اینترنت بین‌الملل، جایگزینی اینترنت ملی و نظارت شدید بر کاربران ایرانی است. نکته اینجاست که نمایندگان مجلس اطلاع چندانی از فضای مجازی ندارند. بسیاری از نمایندگان مجلس ترکیه از طریق اینستاگرام اسلام‌گرایی را ترویج می‌کنند و به شدت نیز در این امر موفق بوده‌اند. به نظر می‌رسد روزهای سختی در انتظار فعالان کسب‌و‌کارهای اینترنتی است.

فضای مجازی را مانند خودرو مدیریت می‌کنیم!

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود مشکلاتی در بخش پیام‌رسان‌ها گفت:‌ چرا باید یک پیام ساده بین دو شهروند ابتدا به خارج برود، بعد به داخل بازگردد.

محمدباقر قالیباف در جلسه علنی صبح روز یکشنبه و در جریان بررسی مسائل حوزه ارتباطات بر اهمیت شبکه ملی اطلاعات تاکید کرد و گفت: این هم نیاز همه مردم در شئونات مختلف زندگی است و از سوی دیگر امنیت ملی، عمومی، اجتماعی و اخلاقی ما در گرو شبکه ملی اطلاعات است.

او ادامه داد: همین شبکه ملی اطلاعات که الان وجود دارد دارای اشکالاتی است. ما عدم تناسب در رشد ترافیک داخلی و خارجی را داریم و آنقدر که رشد ترافیک در بخش خارجی است، در حوزه داخلی نتوانستیم کنترل کنیم بنابراین نیازمند سیاست‌های تعدیلی و راهبردی هستیم که در اختیار این وزارتخانه است.

قالیباف ادامه داد: جنس و شکل ترافیک هم مهم است. در ارسال یک پیام ساده بین دو شهروند ابتدا این پیام به خارج می‌رود و بعد به داخل بازمی‌گردد که ضعف جدی است. ما در همین شبکه ملی اطلاعات در خدمات پایه عمومی دچار کمبود جدی هستیم از جمله در بخش پیام‌رسان و سیستم عامل که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید به آن توجه کند. بحث صیانت از همین شبکه ملی هم موضوعی مهم است.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کودکان، نوجوانان و خانواده‌های ما در معرض فضای آلوده هستند، ادامه داد: این فضای آلوده را باید از دو جهت نگاه کرد؛ یکی تولید محتوا که هم وزارتخانه و هم بقیه دستگاه‌ها مسوول هستند و یکی توسعه سرویس‌های داخلی‌، سیاست‌های دولت و اعمال مدیریت در شبکه. امروز ما این لجام‌گسیختگی را می‌بینیم. این ضعف مدیریت و بدون سیاستگذاری بودن را در کشور مشابهی در شرق و غرب نداریم و حس می‌کنید حالت لجام‌گسیخته و رهاشده‌ای وجود دارد.

قالیباف با بیان اینکه شبکه ارتباطی ما متکی به حوزه موبایل است، افزود: ما در شبکه ثابت فیبر نوری بسیار ضعیف عمل می‌کنیم. فیبر نوری از ۷۰ کیلومتر به ۲۰۰۰ کیلومتر رسیده، اما سیاست مشخصی نیست. این از وظایف روشن وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و نیاز به پول دولت هم ندارد. بخش خصوصی می‌تواند این کار را انجام دهد و اپراتورها هم داوطلب هستند، چرا منازل و مدارس نباید فیبر نوری داشته باشند که با توسعه شبکه داخلی آسیب‌پذیری، کاهش یابد.

او افزود: این وظایف تقسیم کار شده و شورای‌عالی فضای مجازی آن را مشخص کرده است اگر هم کمک مجلس شورای اسلامی نیاز باشد آماده هستیم که شرایط نابسامان این بخش را بسامان کنیم. ابهامی در وظایف نیست.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت زیرساخت محتوا و خدمات تصریح کرد: بخشی از محتوا حتما در اختیار دستگاه‌های دیگر و مردم است، اما سیاستگذاری و مدیریت وجود ندارد چطور ما در حوزه خودرو سیاستگذاری، تعرفه‌گذاری و حمایت از صنعت داخل می‌کنیم تا این صنعت رشد کند، چرا در حوزه وظایف وزارتخانه مربوطه که باید سیاست‌های تعدیلی داشته باشد و رشد حوزه داخلی و خارجی متناسب باشد این سیاست اعمال نمی‌شود و این فرصت داده نمی‌شود. حمایت در حوزه محتوا از بخش داخلی صورت نمی‌گیرد.

فضای مجازی موجود از کنترل دولت خارج شده است

نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از سیاست‌های وزارت ارتباطات و دولت در عرصه فضای مجازی گفت: فضای مجازی موجود در کشور از کنترل دولت و وزارتخانه خارج شده لازم است که به صورت اساسی در این حوزه فکر شود.

احمد مرادی نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس و در جریان بررسی مسائل حوزه ارتباطات گفت: فضای مجازی موجود در کشور از کنترل دولت و وزارتخانه خارج شده لازم است دراین باره به صورت اساسی فکری شود. در موضوع دولت الکترونیک نیز مشکلات زیادی وجود دارد. آقای وزیر توضیح دهید در زمان بحران کرونا چه اقدام اساسی در این حوزه انجام شده و توضیح دهید در خصوص ارتباطات بین وزارتخانه شما و آموزش‌و‌پرورش چه انجام شده است؟ خیلی از دانش‌آموزان در این زمینه دچار مشکل و شاهد بی‌عدالتی بودند.

خدا کند مجلس یازدهم اینستاگرام را فیلتر کند

نماینده مردم رباط‌کریم در مجلس در خصوص احتمال فیلتر اینستاگرام توسط مجلس یازدهم گفت: خداکند این اتفاق بیفتد.

حسن نوروزی، عضو کمیسیون حقوقی مجلس یازدهم، در رابطه با «علت بی‌رغبتی نمایندگان برای عضویت در کمیسیون حقوقی» گفت: نمایندگان تمایلی برای عضویت در کمیسیون حقوقی ندارند چون کمیسیون حقوقی جای کار است! کمیسیون حقوقی جای سفر خارجی، امتیاز و مادیات نیست. طبق اعلام مجلس ۴۰ درصد از کارهای مجلس دهم را کمیسیون قضایی انجام داده، در مجلس یازدهم نیز همین کار را انجام خواهیم داد.

او ادامه داد: نمایندگان اقبالی به کمیسیون حقوقی نشان ندادند چون این کمیسیون جای امتیاز‌گیری از دولت نیست. کمیسیون حقوقی جایی نیست که کسی از اقوام خودت را مدیرکل کنی. در کمیسیون حقوقی باید کار کرد. نمایندگان مجلس یازدهم از کار می‌ترسند.

نماینده رباط‌کریم در مجلس با اشاره به احتمال فیلتر اینستاگرام توسط مجلس یازدهم گفت: خدا کند این اتفاق افتد. فضای باز اینستاگرام و تلگرام تهدید برای جوانان است و این برای نظام شکنندگی دارد. کمیسیون حقوقی شکل گیرد به جد دنبال فیلتر اینستاگرام خواهیم بود.

ناتوانی نمایندگان در استفاده از ابزارهای فضای مجازی

دبیر انجمن صنفی کسب‌و‌کارهای اینترنتی بر این باور است که نمایندگان و مسوولان اسلام‌گرای ترکیه با استفاده از اینستاگرام به تبلیغات اسلام پرداخته‌اند و بسیار هم موفق بوده‌اند و در میان جوانان طرفداران بسیاری پیدا کرده‌اند. بنابراین مشکل ابزاری مانند فضای مجازی و اینستاگرام نیست، مشکل ناتوانی مسوولان در استفاده از این ابزار است.

عادل طالبی در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» در رابطه با اینکه رییس مجلس شورای اسلامی فضای مجازی را با صنعت خودرو مقایسه کرده است، اظهار کرد: مهم نیست که صنعت خودرو با فضای مجازی اصلا قابل مقایسه نیست. مهم این است که تاکنون چه گلی به سر خودروسازی کشور زده‌اند.

طالبی در رابطه با عزم جدی مجلس و زمزمه‌هایی که شنیده می‌شود در رابطه با راه‌اندازی اینترنت ملی بیان کرد: زمزمه نیست، اینترنت ملی اجرایی می‌شود و مجلس یازدهم نیز قصد اجرای آن را دارد. به طور کلی مجلس جالبی بر سر کار است.

او در رابطه با اینکه برخی نمایندگان مجلس معتقدند قتل‌های ناموسی به خاطر فیلترنبودن اینستاگرام رخ داده است، گفت: از این نمایندگان محترم مجلس باید این پرسش را پرسید که چرا در ترکیه نمایندگان و مسوولان اسلام‌گرا به شدت از اینستاگرام استفاده کرده، از طریق آن به تبلیغات اسلامی می‌پردازند و موفق هم بوده‌اند؟

طالبی تاکید کرد: دلیل این امر استفاده درست و بجای نمایندگان مجلس ترکیه از اینستاگرام است. آنها به این نتیجه رسیده‌اند که باید از بند حکومت نظامی بیرون آمده و در مقابل به توسعه اسلام بپردازند.

او تاکید کرد: این ادعا که باید اینستاگرام یا به طور کلی اینترنت بین‌المللی را کامل مسدود کنیم به خاطر اینکه عده‌ای دست به قتل‌های ناموسی زده‌اند مانند آن است که بگوییم باید تمام چاقوهای کشور جمع‌آوری شوند چراکه چند نفر با چاقو به قتل رسیده‌اند. فضای مجازی و اینستاگرام تنها ابزار هستند.

طالبی تاکید کرد: مشکل اصلی ناکارآمدی و ناتوانی حکومت در استفاده از فضای مجازی است. یا به طور کلی نظریه‌ها و طرز فکر آقایان اشتباه بوده یا اینکه در طول ۴۰ سال گذشته نتوانستند عقاید خود را به خوبی جا بیندازند.

سخن آخر

مجلس شورای اسلامی عزم جدی برای فیلترینگ اینستاگرام و اینترنت بین‌المللی دارد. در مورد اولی ممکن است رانتی در میان باشد، یا اینکه آقازاده‌ای قصد راه‌اندازی شبکه اجتماعی مشابه با اینستاگرام را داشته باشد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 116473
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا