عبور از مرز هشدار

به گزارش جهان صنعت نیوز:  دیروز  فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران گفته که کرونا در تهران طی دو هفته اخیر با شیبی ملایم رو به افزایش بوده است. این بیماری در ۸۰ درصد افراد بی‌‌علامت است اما می‌توانند ویروس را منتقل کنند بنابراین توصیه ما به شهروندان تهرانی این است که همچنان از تجمعات غیرضروری اجتناب کنند زیرا این بیماری هنوز در تهران به عنوان یک بیماری خطرناک تلقی می‌شود و درمان و واکسن قطعی ندارد. از طرفی به نظر ما هنوز هم بخش زیادی از مردم تهران در معرض کرونا نبودند بنابراین کانون‌های بالقوه با پتانسیل برای آلودگی تلقی می‌شوند بنابراین حضور در اجتماعات غیرضروری توصیه نمی‌شود.

زالی درباره سیر صعودی آمارها گفته که در تهران از روزهای آغازین اسفندماه تاکنون با یک حالت فراز و فرود و یک‌حالت سینوسی مواجه بودیم به‌طوری که گاهی اوقات آمار در تهران افزایش یافته و دوباره کاهش می‌یابد.  ممکن است بخشی از روند افزایشی مربوط به سفرهایی باشد که در خردادماه که یک ماه پرتعطیلی بود، انجام‌ شد. بار این سفرها را در میزان‌ مراجعین بیمارستان‌ها به طور محسوس می‌بینیم. در برخی روزهایی که بازگشت مسافرین را داشتیم، به‌شدت در آمار بیمارستانی انعکاس داشته است. علت دیگر هم‌ تقلیل فاصله‌گذاری اجتماعی است که رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند در تهران به کمتر از ۱۱ درصد رسیده است. در تهران باید در زمینه استفاده از ماسک با جدیت بیشتری وارد عمل شویم. اگر نتوانیم ماسک را در تهران اجباری کنیم ممکن است با امواج بعدی بیماری مواجه شویم. به هر حال با توجه به شرایطی که در تهران وجود دارد و  جمعیت قابل توجهی که متراکم است ممکن است امکان ابتلا به دلیل تردد افزایش یابد، بنابراین استفاده از ماسک ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. اگر ماسک استفاده کنند، ممکن است در زمانی متعارف میزان آلودگی به کمتر از ۵۰ درصد تقلیل یابد. در غیر این صورت میزان سرایت‌پذیری می‌تواند تا ۹۰ درصد افزایش یابد. بنابراین به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که اجباری کردن استفاده از ماسک در فضای عمومی می‌تواند میزان ابتلا را به طور چشمگیری کاهش دهد.

بعد از گذشت یک هفته از شیوع کرونا در ایران، آمار ابتلا و فوت کادر درمانی از بیماران پیشی گرفت به صورتی که پرستاران و پزشکانی که همکارانشان فوت کردند، از نظر روحی و روانی به شدت آسیب دیدند و البته به دلیل نپرداختن حقوق ماهانه، برخی از آنها مجبور به استعفا و ترک خدمت شدند. حال دیروز دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر گفته  ۴۱۲ نفر از کارکنان بیمارستان‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی استان بوشهر به کووید۱۹ مبتلا شده‌اند. در همین راستا دکتر حسن حیدری رییس بیمارستان امام‌خمینی کنگان استعفا داد. در نامه‌ای که دکتر حیدری به رییس دانشگاه علوم‌پزشکی بوشهر نوشته مسائل و برخی مشکلات و خستگی مبارزه با کرونا را از دلایل استعفای خود عنوان کرده است.

بهزاد خوش‌مست، رییس بیمارستان آیت‌الله بروجردی گفت: ۴۰ نفر از کادر درمانی این بیمارستان به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند. در بیمارستان آیت‌الله بروجردی به عنوان مرکز پذیرش بیماران کرونایی در بروجرد، با کمبود تجهیزات، نیروی انسانی، منابع مالی و دارویی مواجه هستیم.

خوش‌مست، بیمارستان آیت‌الله بروجردی را به عنوان بیمارستان پذیرنده بیماران کرونایی در بروجرد دانست و از مشکلات پیش‌رو در زمینه دارو ابراز نگرانی کرد و در ادامه گفت: خستگی مفرط همکاران، کمبود نیروهای خدماتی، پشتیبانی و انتظامی از دیگر مشکلات این بیمارستان است که موجب ایجاد مشکلاتی در زمینه خدمات‌رسانی به بیماران شده است.

مردم بیرون نروند!

در همین رابطه مینو محرز عضو کمیته ستاد مقابله با کرونا به «جهان ‌صنعت نیوز» گفت: در مقطعی کوتاه آمار مبتلایان به کرونا نزولی شده بود اما با حذف محدودیت‌ها و بازگشایی اماکن اداری، فرهنگی، اقتصادی، مذهبی و رستوران‌ها مجددا مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌ها افزایش یافتند به طریقی که دیگر بیمارستان‌های مسیح‌دانشوری و امام‌خمینی تخت خالی برای مراجعه‌کنندگان جدید ندارند. به تازگی تنها یک نفر از یک خانواده مراجعه نمی‌کند بلکه تمام اعضای خانواده به کرونا مبتلا شدند که متاسفانه حال‌شان وخیم است. گرچه هنوز همانند روزهای اواخر اسفند ماه نیست ولی کماکان در شرف وضعیت وخیم در کشور است. ماه پیش تعداد مراجعه‌کنندگان به بیمارستان روزی دو نفر بود اما حالا به صورت خانوادگی می‌آیند. اگر همین منوال پیش رود در ماه‌های آینده با یک فاجعه روبه‌رو خواهیم شد. وقتی تعداد مبتلایان زیاد شود در مقابل آمار مرگ‌ومیر هم بالا می‌رود باید میزان ابتلا را کاهش داد.

وی افزود: تنها راه جلوگیری از بیماری، استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی است. در حال حاضر اگر کمی در خیابان دقت کنید ۹۰ درصد جوانان ماسک نمی‌زنند. چرا؟ ما در اوایل این بیماری اعلام کردیم جوانان و کودکان به دلیل سیستم دفاعی قوی‌ای که دارند، کمتر به این بیماری مبتلا می‌شوند اما نگفتیم اصلا مبتلا نمی‌شوند. در همان برهه شیوع بیماری سازمان بهداشت جهانی هم ماسک زدن را اولویت نمی‌دانست. حتی طریقه اجساد را هم بلد نبودیم زیرا اطلاعات دقیقی از این ویروس نداشتیم چرا که برای دفن فرد فوت‌شده نیازی به آهک هم نیست چون ویروس از فرد فوت شده به دیگران سرایت نمی‌کند. ویروس به دنبال بدن زنده است. حال علم کاملا این ویروس را شناخته و در آخرین مطالعه آمده است که به خاطر تحمل‌ناپذیری قرنطینه در تمام دنیا به مردم توصیه شده اگر در تجمعات به هر دلیلی حضور پیدا می‌کنید حتما از ماسک استفاده کنید. به عقیده بنده دولت باید ماسک زدن را برای عموم مردم اجباری کند و حتی همانند کشورهای دیگر برایش جریمه در نظر بگیرد. هر کس که در مترو یا تجمعات از ماسک استفاده نکرد ۲۰۰ هزار تومان جریمه نقدی شود. اینجوری مردم ترغیب می‌شوند به رعایت کردن. غیر از این راه دیگری برای کنترل کروناویروس وجود ندارد.

ایجاد دوباره محدودیت‌ها بی‌فایده است!

محرز با تاکید بر بی‌فایده بودن محدودیت‌ها گفت: قرنطینه کردن شهرها همان ابتدای شیوع کروناویروس مهم بود. حال دیگر اهمیتی ندارد. گرچه دنیا به بی‌اهمیتی آن پی برده است زیرا عواقب آن از نظر روحی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی از کروناویروس شدیدتر است. نمی‌توان مردم را مجبور کرد تا یک سال با محدودیت زندگی کنند. هیچ دولتی نمی‌تواند خسارت مالی را بپردازد. بنابراین باید رستوران‌ها و سینما‌ها را باز کرد تا چرخ اقتصاد بچرخد اما با پروتکل‌های بهداشتی. از این به بعد ماجرا به مردم بستگی دارد. آنها باید برای حضور در مکان‌های عمومی از ماسک استفاده کنند و زمانی که به خانه بازمی‌گردند حتما دوش بگیرند. البته اگر لزومی به بیرون آمدن ندارند در خانه بمانند. سینما و رستوران نروند مشکلی پیش نمی‌آید. دولت به خاطر اقتصاد مجبور است تمام مراکز را باز کند اما مردم مجبور نیستند در تمامی این مراکز حضور داشته باشند.

آمارها روشن نیست!

این عضو ستاد مقابله با کرونا در پاسخ به سوال اینکه چرا در گواهی فوت برخی افراد کرونایی به جای علت دقیق آن، فوت را بر اثر بیماری حاد تنفسی می‌نویسند، گفت: امکان ندارد چنین اتفاقی افتاده باشد. احتمالا جواب تست کرونایی فرد فوت‌شده کمی دیرتر به دست بیمارستان رسیده است وگرنه همگان ملزم به قید علت دقیق فوت هستند. حال اگر بیمارستانی در این امر کوتاهی کرده، قطعا اشتباهی رخ داده است. از این موردها کم پیش آمده اما در هر صورت تخطی پزشک بیمارستان محسوب می‌شود. اگر این اتفاقات صحت داشته باشد باید پیگیری کرد. آمارهای رسمی اشتباه است. چه بسا خیلی وقت است از شاخص ۱۰ هزار نفر هم عبور کرده‌ایم.

تاثیر پلاسمادرمانی ۵۰-۵۰

محرز درباره پلاسمادرمانی گفت: برخلاف باور عموم در کشور‌های دیگر هم پلاسمادرمانی انجام می‌شود و مختص ایران نیست. اما تاثیر بهبودی آن بر فرد ۵۰- ۵۰ است. هنوز به صورت درمان اصلی مدنظر پزشکان نیست و روتین انجام نمی‌دهیم. فقط در مریض‌های بدحال انجام می‌شود. اگر مدام اعلام می‌کنند بهبود یافته‌ها پلاسمای خون‌شان را اهدا کنند فقط به خاطر این است که که می‌خواهند خون این افراد را داشته باشند وگرنه درمان فوق‌العاده‌ای نیست. بنده شخصا تاکنون برای هیچکدام از بیمارانم تجویز نکردم.

تاثیر دگزامتازون بهتر است

وی در این باره افزود: ما از ابتدا شیوع بیماری، دگزا را به بیماران بدحالمان تزریق می‌کردیم. متاسفانه افکار عموم مردم نسبت به کورتن نگرش منفی است. تزریق آن در برخی بیماران لازم است زیرا بیمار از بین می‌رود. در حال حاضر در انگلیس ثابت شده است که تزریق کورتن به مبتلایان بدحال موثر بوده است. دگزامتازون یک داروی ضد التهاب است. در هر صورت نمی‌توان گفت از پلاسما درمانی بهتر است زیرا مطالعات دقیق می‌خواهد.

۴۰درصد فوتی‌های کرونا به بیماری غیرواگیر مبتلا بودند

افشین استوار، مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: حداقل ۴۰درصد فوتی‌های کرونا تاکنون، یک بیماری غیرواگیر داشتند که به ترتیب شامل بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های مزمن تنفسی، دیابت، فشار خون بالا و سایر موارد است. همچنین موضوع سن هم در این زمینه مطرح است و می‌توان گفت بیش از ۷۰ درصد مرگ و میرها به علت کووید ۱۹ در کسانی اتفاق افتاده که حداقل یک بیماری غیرواگیر داشته یا بیش از ۶۰ سال سن دارند.

وی ادامه داد: از طرفی احتمال شدت بیماری کووید ۱۹ در کسانی که به بیماری‌های غیرواگیر مثل بیماری‌های قلبی و عروق، دیابت یا سرطان‌ها مبتلا هستند، نیز بیشتر است.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت بیان کرد: کسانی که بیماری غیرواگیر دارند و باید خدمات درمانی را دریافت کنند به دلایل مختلفی این خدمات را دریافت نکرده‌اند که بخشی از آن می‌تواند اضطرار ایجاد شده به خاطر شیوع ویروس کرونا در کشور باشد. اگر شیوع این بیماری ادامه داشته باشد، نه تنها افراد به خاطر ابتلا به ویروس کرونا فوت می‌کنند، بلکه ممکن است به خاطر ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر جان خود را از دست بدهند.

بیماری غیرواگیر باید تحت کنترل باشد

استوار گفت: اغلب بیماری‌های غیرواگیر، درمان‌پذیر نیستند و در واقع باید به طور مداوم تحت کنترل باشند. بیماری‌هایی مثل دیابت و فشارخون و بیماری‌های قلبی و عروقی از این دسته هستند. مردم برای ترس از ابتلا به ویروس کرونا یا متوقف شدن خدمات سرپایی به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند و این موضوع باعث می‌شود که بیماری غیرواگیر آنها از کنترل خارج شود.

بیماران مبتلا به غیرواگیر بیشتر مراقب کرونا باشند

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت درباره میزان خطر کرونا برای مبتلایان به بیماری‌های غیرواگیر اظهار کرد: افراد مبتلا به بیماری‌های غیرواگیر شامل دسته افراد پرخطر در برابر مرگ ناشی از ویروس کرونا هستند. اگر ابتلا به کرونا در این افراد نسبت به سایر افراد یکسان باشد، ولی احتمال فوت این بیماران نسبت به سایر افراد بیشتر است. در نتیجه هم خانواده آنها و هم خودشان و هم دولت باید از آنها بیشتر حمایت کند. به طور مثال حمایت‌هایی که دولت از این بیماران انجام داد، مثل دورکاری شامل همین حمایت‌هاست.

وی افزود: بیماران مبتلا به بیماری‌های غیرواگیر نسبت به افراد دیگر نیازمند مراقبت و توجه بیشتری در شرایط شیوع ویروس کرونا هستند.

چه اقداماتی برای بیماران غیرواگیر در شرایط کرونا انجام شد

استوار درباره اقداماتی که برای بیماران غیرواگیر در شرایط کرونایی انجام شده، گفت: برای بیماران مبتلا به بیماری‌های غیرواگیر در چند مرحله اقداماتی انجام شد. به طور مثال خدمات غیرضروری در حوزه سرپایی تعلیق شد. همچنین در گام دوم، دستورالعمل‌هایی که این بیماران می‌توانند بر اساس آن خدمات را دریافت کنند تدوین و به دانشگاه‌ها ابلاغ کردیم.

وی ادامه داد: موضوع دیگر، بحث تله مدیسین بود. همه تلاش خود را انجام می‌دهیم تا مراقبت‌ها را از طریق تلفن یا اینترنت افزایش دهیم. یکی از تلاش‌های ما در این شرایط همین بود که مطمئن باشیم بیماری بیماران غیرواگیر ثبت شده در مراقبت‌های اولیه سلامت تحت کنترل است. با این افراد تماس گرفته و به آنها مشاوره ارائه شد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه

شناسه : 116474
لینک کوتاه :