عقب ماندن کارگزاری‌ها از بازار سرمایه

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در همین حال کارگزاری مبین سرمایه نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که موفق به خرید عرضه اولیه برای تمامی مشتریان متقاضی خود نشده است. این در حالی بود که یک روز قبل از آن، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست خبری خود تاکید کرده بود مجوز کارگزاری‌هایی که نتوانند با رشد بازار سرمایه، شرایط رشد و توسعه خود را فراهم و کیفیت خود را همگام کنند، لغو می‌شود. با این حال دبیرکل کانون کارگزاران بورس در واکنش به اعتراضات صورت گرفته از سوی سهامداران، اعلام کرد که اختلال در سیستم معاملات کارگزاری‌ها، طبیعی است. از سوی دیگر، معترضان در فضای مجازی به گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره توقف ارائه خدمات آنلاین کارگزاری آگاه و اختلالات کارگزاری مفید پرداخته و حتی تهدید به تغییر کارگزاری خود کرده‌اند.

اختلالات در ارائه خدمات آنلاین کارگزاری‌ها به سهامداران با رشد معاملات در بازار سرمایه و افزایش تعداد معامله‌گران پرتکرار شده است. این روند تا جایی ادامه یافته که اکنون موج جدیدی از اعتراضات را در بازار سرمایه رقم زده است. از دست دادن عرضه اولیه روز گذشته تنها یکی از دلایل اعتراض سهامداران به نحوه ارائه خدمات کارگزاری‌هاست. اغلب معامله‌گران حاضر در بازار با هدف نوسان‌گیری وارد دادوستدهای بورس شده‌اند. قطع و وصل مکرر سامانه‌های آنلاین کارگزاری‌ها موجب ضرر و زیان فراوان به سرمایه این معامله‌گران می‌شود.

همچنین عدم توانایی در ثبت‌سفارش عرضه‌های اولیه، ثبت درخواست و حضور در صف‌های خرید و فروش می‌تواند تنها در یک روز زیان بزرگی به دارایی آنان در بازار وارد کند. همچنین این توقع از سوی معامله‌گران وجود دارد که کارگزاری‌ها در قبال دریافت کارمزد گران خود از معاملات سهامداران خدمات خود را به‌روزرسانی و همپای توسعه بازار سرمایه پیشرفت کنند. اسفندماه گذشته نیز ناگهان دسترسی سهامداران ۱۶ کارگزاری به خدمات آنلاین متوقف شد.

اگرچه در آن زمان موضوع مشکلات نرم‌افزاری شرکت خدمات‌دهنده به این کارگزاری‌ها عنوان شد اما نمی‌توان از این روند پرتکرار در بازار سرمایه ایران به راحتی عبور کرد. چنین اختلالاتی در حالی بروز می‌کند که برای مثال کارگزاری مفید با ثبت اختلالات مکرر در روند معاملاتی، سهمی ۲۰ درصدی نیز از معاملات بازار سرمایه دارد! این کارگزاری در صفحه نخست وب‌سایت خود عنوان کرده با بیش از ۵/۳ میلیون کاربر، مدیریت ۱۸۰ هزار میلیارد ریال دارایی را در اختیار دارد. در این صورت آیا ارائه خدمات پراختلال توسط اولین هلدینگ خدمات بازار سرمایه و بزرگ‌ترین کارگزاری بورس در ایران قابل اغماض است؟

افزایش اعتراضات به کارگزاری‌ها

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: کارگزارانی می‌توانند به بازار سرمایه کمک کنند که خود را تقویت کنند و ریسک‌های بازار را افزایش ندهند. حسن قالیباف‌اصل تصریح کرد: تفکر ما این است که با رشد بازار سرمایه، صنعت کارگزاری نیز باید توسعه یابد و کیفیت خدمات را افزایش دهد. او افزود: البته این امر، نفی‌کننده رشد همزمان صنعت کارگزاری با بازار نیست. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: در طرحی که در خصوص کارگزاران در حال بررسی است، هم گزینه لغو مجوز و هم صدور مجوز جدید وجود دارد. با این حال در همان شب سایت کارگزاری آگاه از دسترس خارج شد تا اعتراض گسترده سهامداران را در پی داشته باشد.

صبح روز گذشته مشتریان آگاه با پیامی به این شرح مواجه شدند: «با عرض پوزش از شما همراه همیشگی به دلیل مشکل فنی در یکی از تجهیزات سخت‌افزاری کارگزاری آگاه، امکان ارائه سرویس آنلاین و آفلاین تا اطلاع ثانوی میسر نخواهد بود. تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا خرید عرضه اولیه را به روش‌های دیگر برای شما انجام دهیم. از اینکه صبورانه ما را همراهی می‌کنید تا بتوانیم پاسخگوی سایر مشتریان خود برای انجام معاملات باشیم، صمیمانه سپاسگزاریم.» با این حال کاربران این کارگزاری در فضای مجازی با متهم کردن مسوولان آگاه به عدم پاسخگویی به مشتریان و نیز عدم اراده برای تصحیح سیستم‌های کارگزاری، تهدید کرده‌اند که به صورت دسته‌جمعی از این کارگزاری خارج خواهند شد.

همچنین زمزمه‌هایی مبنی بر شکایت به سازمان بورس و درخواست جریمه ضرر و زیان معاملات روز گذشته در فضای مجازی مطرح است. از سوی دیگر برخی، گمانه‌هایی مبنی بر هک شدن سامانه این کارگزاری مطرح کرده بودند که البته با تکذیب مسوولان کارگزاری روبه‌رو شد. در نهایت محمدرضا سرافراز مدیرعامل کارگزاری آگاه در گفت‌وگو با تجارت‌‌نیوز ضمن تکذیب مجدد شایعه هک شدن سایت، مشکل را سوختگی یکی از سخت‌افزارهای ذخیره‌سازی مرکز داده دانست و از تلاش تیم فنی برای برطرف کردن هر چه سریع‌تر این مشکل خبر داد اما زمان دقیقی را برای راه‌اندازی مجدد این سامانه اعلام نکرد.

ولی دبیرکل کانون کارگزاران بورس در واکنش به اختلال در زیرساخت سرویس آنلاین گفت: اختلال‌هایی که گاهی اوقات در سامانه آنلاین کارگزاری‌ها صورت می‌گیرد طبیعی است. روح‌الله میرصانعی افزود: در همه جای دنیا ممکن است این اتفاق بیفتد و کارگزاری‌ها نیز همه تلاش خود را برای برطرف شدن مشکل، انجام می‌دهند. وی اضافه کرد: سهامداران می‌توانند با تغییر کارگزاری اقدام به دادوستد کنند. دبیرکل کانون کارگزاران بورس گفت: کارگزاری‌ها سرور پشتیبان دارند اما وقتی مشکل فنی ایجاد می‌شود همه تلاش خود را برای برقراری مجدد سامانه آنلاین می‌کنند. با این حال این سوال مطرح است که ضرر و زیان هنگفت روز گذشته سهامداران را چه کسی جبران خواهد کرد؟

اختلالات هسته معاملات؛ مشکل مضاعف معامله‌گران

از سوی دیگر نمی‌توان تنها مشکل معامله‌گران در بازار سرمایه را کارگزاری‌ها دانست. شاید تا زمانی که سازمان بورس راسا اقدام به تقویت هسته معاملات نکرده باشد، کارگزاری‌ها نیز نیازی برای به‌روزرسانی خدمات خود نبینند چراکه معاملات همچنان روند خود را- اگرچه با اختلالات بسیار و ضرر و زیان‌های لحظه‌ای- ادامه می‌دهند اما پاسخگویی در پایین‌ترین حد خود قرار دارد و برخورد قانونی نیز با آن صورت نمی‌گیرد. ناظران بازار اختلال هسته معاملات را مهم‌ترین عامل افزایش ریسک بازار می‌دانند.

همچنین به دلیل تکرار مشکلات هسته معاملات بازیگران بازار سرمایه همواره با بیم و امید اقدام به معامله در این بازار می‌کنند. تحلیلگران بازار سرمایه بر این باورند که اگرچه سود و زیان سهم‌ها در بازار بر اساس متغیرهای مشخصی ارزیابی و شناسایی می‌شوند اما اختلال در هسته معاملات بازار سرمایه همواره به عنوان یک متغیر ناخواسته سبب افزایش ریسک معاملات و در نتیجه زیان اغلب معامله‌گران شده است.

مسوولان بورس همواره وعده داده‌اند که این مشکل را رفع خواهند کرد اما با این حال گفته می‌شود این معضل تنها به دلایل نرم‌افزاری ایجاد نشده و نیازمند سخت‌افزارهایی است که به دلیل تحریم‌ها تامین آن از خارج از کشور با مشکلاتی روبه‌رو است. به این ترتیب مشخص نیست که مشکل اختلالات در هسته معاملات بازار قرار است تا چه زمانی ادامه یابد. در همین حال معضلات ارائه خدمات نامنظم و پرریسک کارگزاری‌ها هم بر این روند افزوده شده تا ریسک معاملات در روزهای سبز بورس همچنان بالا باشد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه

شناسه : 116770
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا