استیضاحی که در نطفه خفه خواهد شد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  عضو هیات‌رییسه مجلس یازدهم در واکنش به اقدام برخی نمایندگان مبنی بر جمع‌آوری امضا برای استیضاح هیات‌رییسه مجلس این موضوع را قابل اجرا ندانست و گفت: «برخی همکاران نسبت به چینش کمیسیون‌ها گلایه‌مندند درحالی که این امر بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس صورت گرفته است.»

او افزود: «به عنوان مثال برخی همکاران در دوره‌های قبل در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی بودند و حالا می‌خواهند به کمیسیون عمران یا برنامه و بودجه بروند که طبیعتا آیین‌نامه اجازه این کار را نمی‌دهد.»

عضو هیات‌رییسه مجلس ادامه داد: «برخی نمایندگان به روند انتخاب اعضای کمیسیون‌ها در پی جمع‌آوری امضا معترض هستند تا هیات‌رییسه مجلس را استیضاح کنند در حالی که این مساله باید پس از بررسی در کمیسیون آیین‌نامه داخلی در صحن علنی و توسط نمایندگان رای بیاورد.»

امیرآبادی‌فراهانی همچنین تاکید کرد: «استیضاح همه اعضای هیات‌رییسه مجلس عملا امکان‌پذیر نیست و نمایندگان تنها می‌توانند از یک فرد شکایت کنند و در ضمن باید دلیل موجهی برای آن بیاورند.»

کمیسیون‌هایی که مهندسی شد

این در حالی است که نمایندگان معترض که بعضا نمایندگانی با سابقه یک یا دو دوره حضور در مجلس هستند، به دلیل مداخله هیات‌رییسه در چینش افراد در کمیسیون‌ها و دستکاری در تبصره یک ماده ۳۷ آیین‌نامه داخلی مجلس که مجلس دهم به منظور جلوگیری از دخالت مستقیم و لابی هیات‌رییسه به تصویب رسانده بود، معترض هستند. البته این اعتراضات منجر به تشکیل جلسه مشترک ۲۷ نفره میان اعضای هیات‌رییسه و کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس شد. معترضان بر این عقیده‌اند که هیات‌رییسه، چینش کمیسیون‌ها را با افراد مدنظر خود مهندسی کرده است.

البته مهندسی اعضای کمیسیون و چینش مهره‌ها در کمیسیون‌های تخصصی و مورد نظر برخی افراد خاص که مدرک تحصیلی و سابقه آنها هیچ ارتباطی با کمیسیون‌های تعیین شده ندارد، برای شخصی که برای جلب نظر سایر مدعیان کرسی ریاست رایزنی‌های وسیعی کرده است، اقدام دور از ذهنی نیست؛ رایزنی‌ای که در نهایت منجر به رای مثبت آنها برای پذیرش قالیباف به عنوان رییس سال اول مجلس یازدهم شد.

بده‌بستان‌های مجلسی

البته نباید تصور کرد که این رای دادن‌ها بدون اجر بوده است و قطعا یاران احمدی‌نژاد که دل خوشی نه از اصولگرایان و نه نواصولگرایان ندارند، به همین سادگی از میدان رقابت برای کرسی ریاست کنار کشیده باشند بلکه به نظر می‌رسد روی کرسی‌های ریاست کمیسیون‌های تخصصی مجلس به توافق رسیده یا حتی برای حضور در کمیسیون‌های مدنظرشان موافقت‌هایی را گرفته باشند. هر چند تقسیم افراد خاص در کمیسیون‌های مشخص به واسطه دستکاری در امتیازدهی‌ها و بعد از آن انتخاب رییس کمیسیون‌ها به خوبی به این شائبه‌ها پاسخ مثبت داده است.

اصلاح بندهایی از آیین‌نامه اصلاح‌شده مجلس دهم

علی‌اصغر عنابستانی، عضو کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس یازدهم در گفت‌وگو با «جهان‌ صنعت نیوز» درباره دلیل اعتراض ۱۰۰ نماینده به هیات‌رییسه توضیح داد و گفت: «اولین سال است که مصوبه مجلس دهم برای تغییر آیین‌نامه داخلی مجلس در بخش تعیین اعضای کمیسیون‌ها طبق امتیاز‌بندی اجرا شده است. پیش از این چینش کمیسیون‌ها براساس لابی و طراحی‌های هیات‌رییسه انجام می‌شد و ضابطه خاصی نداشته است، ولی مجلس یازدهم نسبت به اصلاح این مورد و حتی اصلاح ایرادات تبصره یک ماده ۳۷ اقدام کرده است.»

عضو کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس یازدهم توضیح داد: «مجلس دهمی‌ها در تبصره یک ماده ۳۷ امتیازبندی را ملاک حضور نمایندگان در کمیسیون‌ها قرار دادند. آن امتیازبندی اشکالات زیادی داشت. بنابراین هیات‌رییسه جدید به آن دستورالعمل وارد شد و اصلاحاتی در آن اعمال کرد تا آن را منطقی‌تر و متعادل‌تر کند.»

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین در مجلس افزود: «طبیعی است هر جا که امتیازی کم یا زیاد می‌شود برخی راضی و برخی معترض می‌شوند. ولی به نظر من این تغییرات لازم بود ولی منجر به اعتراض برخی نمایندگان با سابقه که امتیازشان تغییر کرده بود شد و اقدام به جمع امضا برای استیضاح هیات‌رییسه کردند.»

اعتراض به کاهش امتیازات نمایندگانی چند دوره‌ای

عنابستانی در ادامه بیان کرد: «در تبصره یک ماده ۳۷ آیین‌نامه داخلی شاخص‌های امتیازبندی را تعیین کرده است و مثلا مدرک تحصیلی، سابقه نمایندگی، سابقه اجرایی و سابقه عضویت در کمیسیون امتیاز بودند که برای نمایندگی، سابقه نمایندگی و سابقه عضویت در کمیسیون امتیاز داشت و همچنین سابقه اجرایی هم امتیاز محسوب می‌شد که غلط بود و این کمیته مشترک هیات‌رییسه و کمیسیون آیین‌نامه این موارد را اصلاح و امتیازات نمایندگان گذشته را کم کردند.»

او افزود: «بنابراین ۱۰۰ نفر نمایندگانی که سابقه نمایندگی داشتند، نسبت به این حذف امتیازشان معترض شدند. حتی در تطبیق بین مدرک تحصیلی و کمیسیون هم گلایه‌هایی پیش آمد. ما صدها مدرک تحصیلی داریم که در آن دستورالعمل تعیین نشده بود و برخی مدارک تحصیلی بود که مشخص نبود به آن کمیسیون مدنظر ارتباطی دارند یا ندارند. بنابراین بر اساس این قانون، کمیته مشترک به صورت مصداقی به مدارک نمایندگان ورود کردیم و مصوبه‌ای در این باره داشتیم که مثلا فلان کمیسیون به فلان مدرک تحصیلی فلان شخص ارتباط دارد یا ندارد.»

 عضو کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: «همین امر باعث حرف و حدیث‌هایی شد که مثلا این چینش مهندسی شده و هیات‌رییسه در تعیین کمیسیون‌ها اعمال نظر کرده است. در حالی که این‌طور نبوده است و من آن ادعاها را رد می‌کنم.»

رییس مجلس، رییس نمایندگان نیست!

اگر چه عنابستانی تاکید دارد که به این روند معترض نیست ولی او هم درباره شیوه اداره مجلس توسط رییس، اعتراض جدی دارد. او بر این عقیده است که این روند ناقص است و باید اصلاح شود.

نماینده مردم سبزوار، جغتای و جوین در مجلس یازدهم ادامه داد: «باید نظام ریاستی مجلس را به نظام مشورتی عمومی تبدیل کنیم. رییس مجلس، رییس نمایندگان نیست. نمایندگان، وکلای ملت اند و موضوع نمایندگی قابل واگذاری به دیگری نیست و کسی حق ندارد از طرف نمایندگان تصمیم بگیرد.»

گفتنی است عنابستانی طرح موضوع استیضاح هیات‌رییسه را که ۱۰۰ نماینده فعلی با سابقه نمایندگی دنبال آن هستند، در شرایط فعلی که حال اقتصاد بد است را منطقی نمی‌داند و معتقد است موضوعات جدی‌تری برای پرداختن وجود دارد که باید به آنها توجه کنند تا مردم آنها را مواخذه نکنند. هر چند که در جای خود مداخله هیات‌رییسه مجلس به امور نمایندگان و مهره‌چینی‌ها اگر به روال تبدیل شود، مهم است و اگر این اتفاق بیفتد باید منتظر موارد عجیب‌تر و پرتنش‌تری در بهارستان و نمود عینی آن در سطح جامعه باشیم. اتفاقاتی که می‌توان از همین ابتدا جلوی خیلی از آنها را گرفت ولی بعید به نظر می‌رسد لابی‌های پرنفوذ هیات‌رییسه و شخص رییس، اجازه عرض اندام به معترضین مجلسی را بدهد و این طرح در نطفه خفه خواهد شد.

 

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی

شناسه : 116786
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا