تقلای آمریکا برای فشار بر ایران

به گزارش جهان صنعت نیوز:  وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده دفتر کنترل دارایی‌های خارجی این وزارتخانه چهار شرکت آهن، فولاد و آلومینیوم را که در حوزه فلزات ایران فعالیت دارند، تحریم می‌کند. علاوه بر این، وزارت خزانه‌داری آمریکا از تحریم یک شرکت مستقر در آلمان و سه شرکت مستقر در امارات به بهانه «مالکیت یا کنترل این شرکت‌ها توسط فولاد مبارکه» خبر داده است.

وزیر خزانه‌داری آمریکا در خصوص وضع این تحریم‌ها بیان کرد: «ایالات متحده نسبت به منزوی کردن بخش‌های کلیدی اقتصاد ایران متعهد است.» او در ادامه رویکرد مداخله‌جویانه خود مدعی شد: «این رویه تا زمانی که درآمدهای حاصل از این بخش‌ها صرف رفاه مردم ایران شود، ادامه خواهد داشت.»

علاوه بر تحریم‌ این هشت شرکت، وزارت خارجه آمریکا از تحریم شرکتی به نام Global Industrial and Engineering Supply Ltd  خبر داده است. این شرکت‌ دارای آدرس‌های ثبت‌شده در چین و هنگ‌کنگ بوده و به بهانه ارتباط با ایران تحریم شده است.

چین و روسیه در مقابل آمریکا

ایران که به تحریم عادت کرده اما تحریم‌های جدید انگار از آن رو است که عصبانیت ایالات متحده از ناکامی اخیر را فرونشاند. هرچه باشد این کشور روی موافق شورای امنیت برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران حساب کرده بود و این آخر هفته برخلاف تصورش با مخالفت‌هایی مواجه شد. صریح‌تر از همه مخالفت چین و روسیه بود که صدای برایان هوک را درآورد.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران شامگاه چهارشنبه مدعی شد روسیه و چین چنانچه همچنان مانع از تحریم تسلیحاتی ایران شوند، مسیر انزوا در سازمان ملل را در پیش خواهند گرفت.  وی در گفت‌وگو با رویترز گفت: «شاهد شکافی عمیق میان چین و روسیه و جامعه بین‌الملل هستیم.»

هوک در ادامه گفت: «چین و روسیه در آخرین اجلاس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی بسیار منزوی بودند و چنانچه همچنان در مسیر منتهی به ویران‌شهر ادامه دهند، در شورای امنیت نیز منزوی خواهند شد.»

گفتنی است میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین روز پنجشنبه در توئیتی نوشت: برخی از متخصصان آمریکایی به جرات ادعا می‌کنند که ایران کاملا تعهدات ان‌پی‌تی خود را نقض کرده است. چرا باقی جهان از جمله آژانس‌ بین‌المللی انرژی اتمی و شورای حکام از این حقیقت وحشتناک مطلع نیستند؟ نفرت مشاور بدی برای متخصصان است و پروپاگاندا هیچ حد و مرزی ندارد.

کج‌دار و مریز اروپا

کشورهای اروپایی به قدر چین و روسیه در حمایت از ایران صراحت به خرج نداده‌اند اما آن‌طور که آمریکا می‌خواهد هم عمل نمی‌کنند. مصداق این ادعا اظهارات اخیر رییس‌جمهور کشورمان درباره عذرخواهی‌ پنهانی اروپایی‌ها و البته اظهارات توام با دلخوری پمپئو است. این‌طور که معلوم است اروپایی‌ها هم در مذاکرات اخیر برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران مطابق میل آمریکا عمل نکرده‌اند و برای همین هم مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده گفت: توجیه عدم موافقت با تمدید تحریم تسلیحاتی ایران برای اروپایی‌ها مشکل خواهد بود.

او در جریان سخنرانی ویدئویی در گردهمایی صندوق مارشال آلمان، با اشاره به لغو تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران در ماه اکتبر مدعی شد که تمدید این تحریم‌ها ضروری است و  با تکرار برخی ادعاهای پیشین خود افزود اگر این اتفاق نیفتد ایران به یکی از بزرگ‌ترین فروشندگان تسلیحات در دنیا تبدیل خواهد شد و به سراغ خریداری جت‌های جنگنده چینی و روسی خواهد رفت.

اگرچه تروئیکای اروپا هم همسو با آمریکا از لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران ابراز نگرانی کرده بود اما در جریان بررسی پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا با این کشور همراهی نکرده است و این ثابت می‌کند که اروپا قصد دارد همچنان با سیاست کج‌دار و مریز به راه خود ادامه دهد.

تلاش برای راضی کردن اروپا

این سیاست اما آمریکایی‌ها را چندان هم ناامید کرده و گمان می‌کنند قادر هستند با رایزنی حمایت آنان را از آن خود کنند. سخنان اخیر پمپئو نیز در همین راستا ایراد شده است. او روز پنجشنبه در جریان یک سخنرانی آنلاین برای شرکت‌کنندگان در نشست اندیشکده‌ای در بروکسل، پایتخت بلژیک گفت: آمریکا در هفته‌های آتی نیز به مذاکره با کشورهای اروپایی ادامه خواهد داد تا قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران تصویب شود.

وی با طرح این ادعا که کمپین فشار حداکثری علیه ایران «بدون تردید موفقیت‌آمیز» بوده، افزود: حزب‌الله لبنان هم‌اکنون در نتیجه تحریم ایران منابع کمتری در اختیار دارد. ما توانایی آنها در تجهیز نظامی را تضعیف کرده‌ایم و راه‌هایی را که ایران بتواند به آنها پول و منابع بدهد بستیم. وزیر خارجه آمریکا همچنین مدعی شد که در صورت لغو تحریم تسلیحاتی ، ایران خواهد توانست از چین و روسیه جنگنده بخرد.

موضع سازمان ملل

سازمان ملل متحد و دبیرکل آن نیز با وجود اینکه چندی قبل با ارائه آن گزارش در باب منشأ ایرانی موشک‌های اصابت کرده به آرامکو نشانه‌هایی از تمایل به همراهی با آمریکا را بروز داده بودند، در نشست‌های اخیر منطقی‌تر و عاقلانه‌تر عمل کرده‌اند. شاهد این مدعا اظهارات آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل است که در کنفرانس خبری خود برجام را گامی مهم در جهت برنامه‌های معاهده منع اشاعه هسته‌ای خواند. او گفت: موضع ما در خصوص برجام همیشه یکی بوده است. ما برجام را گامی مهم در زمینه منع اشاعه هسته‌ای تلقی می‌کنیم. ما همچنان باور داریم که هر کاری باید انجام شود تا از نابودی برجام جلوگیری شود.

هدف آمریکا

با همه این اوصاف آمریکایی‌ها برای رسیدن به هدف خود یعنی در تنگنا قرار دادن ایران تلاش می‌کنند. آنها روز ۳ تیرماه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را میان ۱۵ عضو شورای امنیت توزیع کردند که بر اساس آن تحریم‌های تسلیحاتی ایران نامحدود خواهد شد و در آن خواستار ممنوعیت فروش، عرضه یا انتقال سلاح یا اقلام مرتبط از سوی ایران شده‌اند. براساس این پیش‌نویس کشورها از فروش، عرضه یا انتقال سلاح یا اقلام مرتبط به ایران، مگر در صورت موافقت کمیته‌ای در شورای امنیت، منع خواهند شد. در عین حال تمامی کشورها موظف خواهند شد در صورت وجود شواهد یا سوءظن در مورد وجود تسلیحات و کالاهای ممنوعه، محموله‌ها را بازرسی کنند.

برای تصویب این قطعنامه رای مثبت ۹ عضو بدون وتوی یکی از پنج عضو دائم شورای امنیت یعنی آمریکا، چین، روسیه، فرانسه و انگلیس لازم است. اما چین و روسیه به عنوان دو عضو دائم شورای امنیت اعلام کرده‌اند با این طرح مخالف هستند کما اینکه در یک ماه گذشته هم بارها مخالفت خود را با طرح چنین موضوعاتی اعلام کرده‌اند.  آمریکا مدعی است که اگر این قطعنامه در شورای امنیت تصویب نشود با فعال کردن روند موسوم به «مکانیسم ماشه» در چارچوب برجام تلاش خواهد کرد که تحریم‌های هسته‌ای بین‌المللی علیه ایران را فعال کند. این در حالی است که دولت آمریکا اردیبهشت ۹۷ از برجام خارج شد و دیپلمات‌ها معتقدند واشنگتن نمی‌تواند مکانیسم ماشه را فعال کند.

اشتباه ویرانگر آمریکا

آمریکایی‌ها در رایزنی‌های خود موفق نبوده‌اند و در نهایت نیز برای آرام کردن خود دست به تحریم چند شرکت حوزه فلزات زدند. دیپلمات‌ها و مقامات ایرانی اما با ساده‌انگاری به این ناکامی دل‌خوش نکرده و به تلاش‌های خود برای متقاعد کردن طرف‌های برجام ادامه می‌دهند. سخنان مجید تخت‌روانچی نماینده دائم ایران در سازمان ملل در همین راستاست. او تاکید کرد: «ما همچون بسیاری دیگر بر این عقیده هستیم که ایالات متحده حق قانونی برای استفاده از مکانیسم ماشه را ندارد.»

به گفته وی «مفاد پیش‌نویس قطعنامه آمریکا برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد در تضاد است و به همین ترتیب هم باید مردود دانسته شود.» وی تصریح کرد: آمریکا باید آگاه باشد که قطعنامه‌ای که خود تصویب کرده را نقض می‌کند. این یک اشتباه ویران‌کننده برای شورای امنیت خواهد بود که قطعنامه خود را نقض کند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اما به آمریکایی‌ها به ویژه برای توجه به پیامدهای این کار و استفاده از مکانیسم ماشه هشدار داد و گفت: درباره مکانیسم ماشه مهم است که ایالات متحده متوجه عواقب این اقدام و پیامدهایی باشد که پس از خاتمه برجام خواهد داشت. این نکته بسیار مهمی است. تخت روانچی با تاکید بر اینکه روسیه و چین به عنوان دو عضو برجام و دارای حق وتو در شورای امنیت حمایت خود را از برجام، اجرای کامل این توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ بسیار صریح و روشن بیان کرده‌اند، متذکر شد: اقدام آمریکا در واقع برای قوانین بین‌المللی و همچنین همکاری‌های آتی با شورای امنیت پیامدهایی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: ایالات متحده باید این نکته را در نظر داشته باشد که پیامدهایی همچون چگونگی واکنش دیگر اعضای شورای امنیت با تصمیم آنها وجود خواهد داشت. همان‌گونه که بعضی از تحلیلگران بر این باورند که دولت ترامپ درصدد نابودی برجام پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور است، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد متذکر شد: اگر برجام وجود نداشته باشد، ایران از محدودیت‌هایی که به عنوان عضو برجام دارد، خلاص می‌شود و کار خودش را انجام می‌دهد. تخت‌روانچی توضیح داد: این به معنای آن نیست که ما از هرچیزی که برای ما در پس از برجام فراهم می‌شود استفاده می‌کنیم، بلکه منظورم این است که این محدودیت‌ها دیگر معتبر نخواهد بود. از این رو گزینه‌هایی به ما خواهد داد تا هرآنچه که ایران بخواهد را انجام دهد.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 117129
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا