فرش قرمز مالیاتی بورس

به گزارش جهان صنعت نیوز:  اما جدیدترین حمایت دولتی از بازار سرمایه که به نوعی حمایت از تولید داخلی نیز به شمار می‌رود، معافیت مالیاتی شرکت‌هایی است که علاقه‌مند ورود به بازار سهام هستند و از آن به عنوان کمک ویژه مالیاتی یاد می‌شود. بر این اساس سازمان امور مالیاتی تنها مجاز است به صورت‌های مالی سال ۹۸ این شرکت‌ها ورود کرده و از بررسی پرونده‌های سال‌های گذشته چشم پوشی کند. گفته می‌شود با ورود بنگاه‌های جدید تولیدی به بازار، بخشی از مشکل تامین سرمایه این واحدها نیز از طریق عرضه سهام حل‌و‌فصل خواهد شد. این طرح که به تصویب شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا نیز رسیده است، به تازگی از سوی رهبر معظم انقلاب تایید شده و رییس جمهوری دستور اجرای آن را به وزیر اقتصاد ابلاغ کرده است.

رونق بازار سرمایه در دو سال گذشته به این سو تنها برای مردم و صاحبان سرمایه‌های خرد جذاب نبوده است. بلکه به دلیل جاری شدن سیل نقدینگی به این بازار شرکت‌های زیادی با هدف تامین مالی در پی ورود به بورس برآمده‌اند.

با این حال موانع بر سر راه عرضه سهام این شرکت‌ها زیاد بوده است. به دلیل عدم نظارت و پیگیری‌های کافی در سال‌های گذشته در بخش‌های مالیاتی و جدی نبودن مساله شفافیت در بنگاهداری، غالب شرکت‌های ایرانی صورت‌های مالی و اداری شفاف و اصولی ندارند و همین امر کار را برای ورود به بازار سرمایه که بنای آن بر شفافیت است، سخت کرده است. اما امسال به دلیل شرایط ویژه اقتصادی که در نتیجه تحریم‌ها و رکود جهانی اقتصادی ناشی از شیوع بیماری کرونا وخیم‌تر شده است، دولت تصمیم گرفته تا با عرضه شرکت‌های تولیدی نه‌تنها بازار سرمایه را تعمیق بخشیده و نقدینگی سرگردان را جمع‌آوری کند بلکه از این طریق از تولید داخلی نیز حمایت کرده و تامین مالی این شرکت‌ها را نیز تسهیل کند. بر همین اساس مشوق مالیاتی ویژه دولت از طریق وزیر اقتصاد، در دولت مطرح و به دلیل جوانب مختلف آن، به شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی راه پیدا کرد که پس از تصویب این شورا مورد تایید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت و اکنون در مراحل اولیه اجرایی است. بر اساس این مصوبه ورود سازمان امور مالیاتی به پرونده‌های سال‌های ماقبل ۱۳۹۸ تمامی شرکت‌هایی که در سال جاری در بورس پذیرش می‌شوند، ممنوع شده و سازمان امور مالیاتی متعرض حساب‌های سنوات گذشته آنها نخواهد شد؛ بنابراین این شرکت‌ها فقط بابت صورت مالی سال ۱۳۹۸ خود مالیات خواهند پرداخت. همچنین مقرر شده این شرکت‌ها موظف باشند حداقل ۲۵ درصد سهام شرکت خود را به صورت شناور در بازار سرمایه عرضه کنند و وزارت اقتصاد نیز موظف است گزارش اقدامات و پیشرفت کار خود را هر سه ماه یک بار به دبیرخانه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی ارائه کند.

شفافسازی اطلاعات شرکت‌ها

یکی از مهم‌ترین خصوصیت‌های بازار سرمایه شفافیت است و همین خصوصیت به عنوان بزرگ‌ترین مانع در برابر شرکت‌های متخلف برای ورود به بورس محسوب می‌شود. اکنون که راه ورود شرکت‌های علاقه‌مند برای حضور در بازار سرمایه هموار می‌شود این امیدواری نیز بالا گرفته است که از این پس شفافیت در صورت‌های مالی و اداری این شرکت‌ها به رکنی اساسی بدل خواهد شد. در همین ارتباط، رییس اسبق هیات‌مدیره بورس اوراق بهادار در گفت‌وگو با «جهان‌ صنعت نیوز» می‌گوید: ماهیت بازار سرمایه این است که شرکت‌ها مرتبا باید اطلاع‌رسانی کنند و در حال حاضر هم شرکت‌های فعال در این بازار همین کار را دارند انجام می‌دهند.

حیدر مستخدمین‌حسینی می‌افزاید: این مصوبه از لحاظ شفافیت مثبت است. وقتی که دولت مشوقی با عنوان معافیت مالیاتی قرار می‌دهد، بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی هم که در بورس نیستند علاقه‌مند می‌شوند که بخشی از سهام خود را عرضه کنند و در نتیجه اطلاعات مالی آن شرکت‌ها در معرض دید عموم قرار می‌گیرد و در کدال بورس همه می‌توانند آن را دریافت کنند. او ادامه می‌دهد: بنگاهی که اطلاعات را پنهان کند مجرم شناخته می‌شود و متخلف است. از همین رو است که هر چه شرکت‌ها و موسسات بتوانند بیشتر در بورس حضور یابند یک نقطه مثبت برای اقتصاد ملی ما به حساب می‌آید.

بازار سرمایه نیازمند حمایت بلندمدت نظام

مستخدمین‌حسینی با بیان اینکه بازار سرمایه در تمامی کشورهایی که در آنها رونق و پیشرفت اقتصادی شکل گرفته، نقطه آغازین تحول بوده است اظهار می‌کند: جایگاه بازار سرمایه، جایگاه ویژه‌ای است که باید در فرآیند طبیعی خود حرکت کند و مورد حمایت دولت و مسوولان نظام قرار گیرد؛ همان‌گونه که در کشورهای اروپایی و آمریکا هم مانند همین اتفاق افتاده و دولت‌ها از آن حمایت کرده‌اند. او تاکید می‌کند که این حمایت باید در چارچوب ظرفیت و پتانسیلی که بازار دارد و با تعریف ادبیات مختص بازار سرمایه صورت گیرد. این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه دولت در همگام تبلیغات برای ورود مردم به بورس باید درباره خصوصیات آن نیز اطلاع‌رسانی کند تصریح می‌کند: بازار سرمایه یک بازار بلندمدت برای تامین منابع مالی شرکت‌ها و حتی دولت‌هاست و با این هدف مورد استفاده و بهره‌برداری قرار می‌گیرد. در واقع فلسفه وجودی بازار سرمایه و تفاوت آن با بازار پول در کوتاه‌مدت و بلندمدت بودن آنهاست. مستخدمین‌حسینی اضافه می‌کند: در مقابل، بازار پول که بانک‌ها و موسسات اعتباری هستند یک بازار کوتاه‌مدت است برای تامین منابع سرمایه در گردش و نه الزاما برای تامین دارایی‌های ثابت بنگاه‌های اقتصادی. او توضیح می‌دهد که بازار پول یک بازار کم‌ریسک است که نرخ بازدهی آن تقریبا از قبل مشخص و معلوم است و افرادی که قدرت ریسک‌‌پذیری ندارند در بازار پول حضور می‌یابند اما بازار سرمایه برای تامین منابع مالی بلندمدت است و برعکس بازار پول، کسانی که به دنبال سودهای آنی نبوده و به دنبال سود بلندمدت هستند در بازار سرمایه حضور می‌یابند. این تحلیلگر بازارهای مالی به «جهان ‌صنعت نیوز» می‌گوید: باید توجه داشت که بازار سرمایه اصولا قدرت آن را ندارد که در کوتاه‌مدت بتواند بازدهی بالایی را نشان دهد و اگر چنین اتفاقی رخ می‌دهد حتما اتفاق خاصی در آن وجود دارد و امیدوار هستیم که مجموعه نظام در بلندمدت به این حمایت از بازار سرمایه تداوم دهند.

گسترش مالکیت با بورسی شدن شرکت‌ها

مشاور پیشین وزارت اقتصاد در ادامه با بیان اینکه پیش‌تر نیز شرکت‌هایی که وارد بورس می‌شدند بر اساس قانون بازار سرمایه از ۵/۲ درصد کاهش هزینه مالیاتی برخوردار می‌شدند تصریح کرد: در شرایط فعلی که اقتصاد ملی ما نقدینگی بالایی را تجربه می‌کند و تقاضا برای خرید سهم بالاست، نظام تصمیم گرفته است بخشی از سهام تعداد زیادی از بنگاه‌های دولتی را عرضه کند و حتی بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام و دیگر موسسات هم علاقه‌مند شدند که سهام خود را در این بازار ارائه دهند. مستخدمین‌حسینی ادامه می‌دهد تمامی این بنگاه‌ها برای ورود به بازار سرمایه به یک نکته ارفاقی نیاز داشتند که این نقطه همین معافیت مالیاتی بوده است. او بیان می‌کند: باید توجه کنید که این معافیت تنها برای ورود به بورس است و همه سال‌ها را شامل نمی‌شود. مستخدمین‌حسینی می‌افزاید: حسنی که این سیاست دارد این است که گسترش مالکیت را به دنبال دارد و همان‌طور که در اروپا حدود ۴۰ درصد مردم و در آمریکا بیش از این میزان مردم سهامدار بازار هستند و حضور فعال دارند در ایران نیز این‌گونه خواهد بود. این هدفگذاری نیز نیارمند حمایت دولت خواهد بود. وی تاکید می‌کند: با این حال امیدوار هستیم که بحث مهم کسری بودجه دولت و نیاز به تامین مالی باعث نشود که انحرافاتی را در بازار سرمایه و فلسفه وجودی آن شاهد باشیم. این کارشناس اقتصادی ابراز می‌کند: باید بدانیم که بازار سرمایه یکی از مهم‌ترین بازارهای مالی است که از حساسیت خاصی برخوردار است. از همین رو حمایت دولت از این بازار نباید به عنوان دستکاری در قیمت و تعیین شاخص یا تغییرات نماد و باز و بسته شدن سهم‌ها بنا به صلاحدید و حجم مبنا تعریف شود، بلکه باید اجازه داد تا بازار با توجه به شرایط اقتصادی و کمیت و کیفیت بنگاه‌های اقتصادی بتواند رقم خود را که قیمت سهم است عرضه بدارد و در این شرایط است که می‌شود امید داشت که یک بازار سرمایه خوب و فعال داشته باشیم. او هشدار می‌دهد که اگر این انتظار در مردم ایجاد شود که بلافاصله سود باید برای آنها واریز شود و به محض اینکه اراده کردند سهام در اختیار خود را به فروش برسانند اینها در واقع پارامترهای خطرناکی است که می‌تواند برای کشور مشکل‌آفرینی کند.

دلایل افزایش ارزش سهام

رییس اسبق هیات‌مدیره بورس اوراق بهادار با بیان اینکه مردم باید اطلاع داشته باشند که چرا قیمت سهم از سال گذشته تا‌کنون این میزان افزایش یافته است، به «جهان ‌صنعت نیوز» توضیح داد: این روند در نتیجه چند عامل رخ داده است، از جمله کاهش ارزش پول ملی، تجدید دارایی‌های بنگاه‌های حاضر در بورس، عدم تامین ارز کافی و حمایت دولت از صادرات غیرنفتی که شکل‌گیری ارز توسط بنگاه‌هایی که صادرات غیرنفتی دارند را افزایش داده است. همچنین تغییر تعرفه‌ها نیز به سمت حمایت از تولید داخلی بوده است.

مستخدمین‌حسینی می‌افزاید: یک دلیل دیگر نیز جلوگیری از واردات کالاهای دارای مشابه داخلی بوده است. این مجموعه عوامل در واقع باعث شده است که شاخص بورس افزایش یابد. او تاکید می‌کند که وقتی در چارچوب بحث‌های کارشناسی اینها را کنار هم می‌گذاریم متوجه می‌شویم که بازار سرمایه بیش از حد خود رشد کرده و دولت باید مراقب این نقدینگی که خود شکل داده و دارد مردم را هم علاقه‌مند می‌کند که وارد بازار شوند باشد. در واقع، بازار سرمایه ماهیت این را ندارد که مرتبا افزایش پیدا کند و با هر شوک داخلی یا خارجی می‌تواند تغییر شاخص دهد و شاخص صعودی را به نزولی تبدیل کند. مستخدمین‌حسینی تاکید می‌کند: دولت باید این را اطلاع‌رسانی کند؛ در غیر این صورت با شکل‌گیری یک بحران کوچک باید پاسخگوی این جمعیت میلیونی باشد که از بورس حمایت کرده‌اند. نباید کاری کرد که اتفاقی که برای موسسات اعتباری غیرمجاز پیش آمد در رابطه با بازار سرمایه و بورس هم شکل بگیرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 117148
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا