استعفای عارف و علامت سوالی در مقابل تداوم فعالیت شورای‌عالی

محمدجواد حق‌شناس * به باور من بعد از استعفای آقای موسوی‌لاری به عنوان چهره‌ای اثرگذار در جریان اصلاح‌طلب و بعد هم استعفای آقای عارف، ادامه فعالیت این شورا با ابهامات جدی مواجه خواهد بود. شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با توجه به رویکرد و رویه خود تا‌کنون توفیقات قابل توجه و ارزشمندی– به خصوص در انتخابات مجلس شورای اسلامی، شوراهای شهر و ریاست‌جمهوری- داشته است. البته نمی‌توان انکار کرد که این توفیقات به خاطر همراهی بی‌نظیر مردم در شهرهای بزرگ مثل تهران با اصلاح‌طلبان نیز بوده است. اینکه لیست نمایندگان مجلس و شورای شهر یک جریان سیاسی بتواند به طور کامل رای آورد و برخی از چهره‌های نامدار به خاطر عدم اقبال لیست خود از ورود به نهادی مثل خبرگان باز بمانند، برای حوزه قدرت هم غیرمترقبه بود و همه اینها نشان‌دهنده آن است که جامعه خواهان یک سوگیری دقیق و مبتنی بر قاعده و در چارچوب اصلاح‌طلبی بوده است. به نظر می‌رسید که شورای‌عالی سیاستگذاری به این نیاز پاسخ می‌دهد اما در ادامه کار مشکلاتی ایجاد شد.

گسستی بین منتخبان مردم که توسط شورا فهرست شده بودند و خود شورا که باید مطالبات اعلام‌شده را پیگیری می‌کرد، ایجاد شد و جامعه کم‌کم احساس کرد پاسخ دقیق و درستی را از منتخبان خود نمی‌گیرد و این امر موجب یک نوع سرگشتگی و دلزدگی شد. نتیجه این بی‌عملی و عدم پیگیری مطالبات مردم توسط نمایندگان‌شان را در انتخابات مجلس یازدهم دیدیم که شورای سیاستگذاری نیز به خاطر رویکرد شورای نگهبان ناگزیر شد از معرفی لیست انتخاباتی امتناع کند.

از سوی دیگر شاهد بودیم که دولت‌های یازدهم و دوازدهم که با حمایت بی‌قید و شرط شورای‌عالی به پیروزی رسیده بودند، هیچ انگیزه‌ای برای توجه به خواست مردم نداشتند و مسیر خودشان را رفتند. همه اینها موجبات آن را فراهم کرد که عملا در درون شورای‌عالی که متشکل از دو بخش حقیقی و حقوقی است، انسجام لازم را نداشته باشیم و عملا شاهد برخی از تک‌روی‌ها یا راهبردهای غیرمرتبط با سیاست‌های کلان شورا توسط احزاب عضو باشیم.

در نتیجه این مسائل تداوم فعالیت جدی شورا مورد پرسش قرار گرفت. با استعفای آقای موسوی‌لاری و عدم تبیین چرایی آن برای مردم و همچنین با استعفای آقای عارف که ریاست شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان را برعهده داشتند، به نظر می‌رسد که تداوم کار شورا با مشکلات و سوال جدی مواجه است.

* عضو شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 117399
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا