رفع نیاز داخل و آمادگی برای صادرات اقلام مقابله با کرونا

به گزارش جهان صنعت نیوز:  روز گذشته بود که «سیما سادات لاری» سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آغاز پویش مردمی استفاده از ماسک با هشتگ #من_ماسک_می‌زنم خبر داد.

به گفته لاری، بهترین کاری که مردم می توانند در این شرایط انجام دهند استفاده از ماسک است در این راستا پویش استفاده از ماسک راه‌اندازی شده تا مردم را به زدن ماسک تشویق کند.

وی بیان داشت: به مردم توصیه می‌کنیم که همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. سالمندان، افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند و خانم‌های باردار تا حد امکان از منازل خارج نشوند.

با توجه به اینکه مطابق آمارها استان‌های خوزستان، کرمانشاه، کردستان، هرمزگان، آذربایجان غربی و خراسان رضوی بیشترین موارد ابتلا و بستری به کووید ۱۹ را داشته و در وضعیت قرمز قرار دارند و استان‌های آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، بوشهر، لرستان و گلستان در وضعیت هشدار قرار دارند، تهیه و در دسترس بودن اقلام بهداشتی مقابله با کرونا اهمیت ویژه ای می‌یابد.

در گزارش پیش‌رو به آخرین آمارهای تولید انواع این اقلام بهداشتی می‌پردازیم.

تولید بیش از ۷۹.۷ میلیون عدد ماسک سه لایه در کشور

گزارش وضعیت میزان تولیدات روزانه ثبت شده محصولات بهداشتی مقابله با کرونا در سامانه بهین‌یاب از ابتدای اسفندماه پارسال تا تاریخ دوم تیرماه جاری (۱۲۵ روز) حاکی است در این مدت ۷۹ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۴۰۳ عدد ماسک سه لایه در کشور تولید شده که این مقدار تولید توسط ۴۱ واحد تولیدی انجام شده است.

تولید ماسک کاسه‌ای فیلتر دار پزشکی (N۹۵) در این مدت چهار میلیون و ۷۷ هزار و ۱۱۴ عدد بوده که توسط ۶ واحد تولیدی به انجام رسید.

تولید ۳۸۸ میلیون دستکش جراحی و معاینه

در ۱۲۵ روزه یاد شده، چهار واحد تولیدی، ۶ میلیون و ۶۴۷ هزار و ۹۰۰ جفت دستکش جراحی، چهار واحد تعداد ۳۸۱ میلیون و ۸۹۹ هزار و ۷۰۵ عدد دستکش معاینه تولید کردند؛ ۱۵۴ میلیون و ۶۸۸ هزار و ۸۹۱ عدد دستکش یک بار مصرف پلاستیکی نیز توسط ۱۲ واحد دیگر تولید شد.

تولید یک میلیون و ۵۳ هزار و ۳۱۲ عدد لباس یک‌سره توسط ۱۹ شرکت، ۸۵۲ هزار و ۱۶ عدد شیلد صورت پزشکی توسط دو شرکت، ۳۰ میلیون و ۱۳۶ هزار و ۶۸۴ لیتر الکل (اتانول) طبی توسط ۳۳ شرکت، یک میلیون و ۷۵ هزار و ۳۷۳ کیلوگرم ضدعفونی کننده اشیا (به جز آب ژاول) توسط ۲۵ شرکت و تولید ۱۹ میلیون و ۶۵۴ هزار و ۸۴۱ کیلوگرم ژل و محلول ضدعفونی کننده دست توسط ۱۷۷ شرکت، از دیگر آمارهای قابل اشاره در این مدت است.

برپایه این گزارش، در این مدت ۸۹ میلیون و ۴۶۶ هزار و ۵۳۸ عدد پد الکلی توسط ۲۰ شرکت، پنج میلیون و ۶۲۰ هزار و ۳۷۴ کیلوگرم مایع دستشویی توسط ۳۰ شرکت و ۱۲ میلیون و ۲۴۹ هزار و ۴۱۳ کیلوگرم صابون جامد توسط ۱۴ شرکت تولید شد.

روند رو به افزایش تولید کیت تشخیص و ونتیلاتور

در مدت یاد شده دو شرکت موفق به تولید ۳۵ میلیون و ۹۰۴ هزار و ۵۹۲ عدد قرص هیدروکسی کلروکین سولفات شدند، همچنین ۱۰ شرکت ۴۷۱ هزار و ۷۶۴ عدد گان لمینت شده، یک شرکت یک میلیون و ۴۶۸ هزار و ۶۹۸ کیلوگرم پارچه ترکیبی «اسپان باند» و «ملت بلون»، دو شرکت ۵۷۳ دستگاه ونتیلاتور بخش مراقبت های ویژه، یک شرکت ۶ هزار و ۴۰۵ عدد کیت تشخیص سرولوژی IgG و یک شرکت ۱۱ هزار و ۲۹۱ عدد کیت تشخیص سرولوژی IgM تولید کردند.

تولید پنج میلیون و ۷۴۸ هزار و ۷۴۵ کیلوگرم پارچه اسپان باند توسط ۱۰ شرکت، ۲۵۰ هزار و ۹۹ کیلوگرم پارچه ملت بلون توسط سه شرکت و ۳۹۴ هزار و ۱۴۲ کیلوگرم پارچه اسپانلس توسط دو شرکت از دیگر آمارهای مدت ۱۲۵ روز یاد شده است.

پیشتر «سعید نمکی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده بود: شرکت های دانش بنیان در تولید محصولات استراتژیک مورد نیاز کشور سهم مهمی دارند و با کمک و ظرفیت این شرکت ها و صنعتگران توانستیم ظرف دو ماه در مورد اقلام بهداشتی مثل ماسک و لوازم بهداشتی و حفاظتی از مصرف کننده به صادرکننده تبدیل شویم. این افتخار بزرگ در زمان تحریم و اپیدمی کووید۱۹ رقم خورد و کشور را از یک واردکننده به یک صادرکننده مهم در سطح منطقه تبدیل کرد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 117585
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا