حرف حق را نباید نادیده گرفت

به گزارش جهان صنعت نیوز:  مرد پشت پرده اصلاحات با نامه سرگشاده خود به رهبری، برشمردن برخی مشکلات و درخواست چاره‌جویی برای آن بسیاری را عصبی کرد. رسانه‌های اصولگرا اصلا از این نامه خوش‌شان نیامده و هر یک به نحوی بر این چهره‌ کهنه‌کار سیاست تاختند. مثلا روزنامه کیهان در یادداشت روز خود به قلم حسین شریعتمداری نوشت: در همین فاصله که نامه ایشان منتشر شده و استقبال گسترده دشمنان را در پی داشته است، برخی از هم‌حزبی‌های بسیار نزدیک وی از تهیه و انتشار این نامه و مخصوصا از اینکه نامه وی بازگوکننده آرزوهای آمریکاست به شدت ابراز نگرانی کرده و یکی از آنها نامه خوئینی‌ها را آخرین میخ به تابوت اصلاحات دانسته است.

خبرگزاری تسنیم نیز در مطلبی انتقادی در این باره نوشته است: آقای موسوی‌خوئینی‌ها به نوعی مشکلات را مطرح می‌کند که گویی یک روز قبل از نگارش نامه از مریخ آمده و با چنین اوضاعی مواجه شده و وظیفه سنگین اصلاح امور را به دوش گرفته است. انتقادات به موسوی‌خوئینی‌ها اما مختص اصولگرایان نیست. صادق زیباکلام استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز کمتر از آنان به وی نتاخته است. او به سایت فردا گفته است: «من از او می‌پرسم که آقای موسوی‌خوئینی‌ها آیا شما در به وجود ‌آمدن شرایط امروز هیچ نقشی نداشتی؟ او با متهم کردن دیگران سعی می‌کند بار مسوولیت را از گردن خود وانهد و کاری کند که مردم فراموش کنند که عامل تحریف گفتمان انقلاب خود او بوده است.»

این استاد دانشگاه ادامه داد: «خطای دیگر او این بود که در قبال مسائل مهم این کشور سکوت کرد. باز هم از آقای موسوی‌خوئینی‌ها می‌پرسم که شما در سال۷۶ کجا بودی و چرا هیچ موضعی نگرفتی؟ در دی۹۶ و آبان۹۸ چه می‌کردی؟ اینکه طوری رفتار کنیم که انگار همه این مشکلات یک‌شبه ایجاد شده و خودمان به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم در بحران‌های کنونی ایران نقش نداشته‌ایم، جز فرافکنی و فرار از مسوولیت چیزی نیست. موسوی‌خوئینی‌ها آرمان‌های انقلاب را زیر پا له کرد و انقلاب را فدای اهداف و امیال خود کرد و عامل اصلی تحریف گفتمان انقلاب خود او است.»

نامه و رویکرد موسوی‌خوئینی‌ها اما موافقانی هم داشته است. به عنوان مثال غلامعلی رجایی از چهره‌های نزدیک به مرحوم‌هاشمی رفسنجانی در این‌باره به «جهان‌ صنعت نیوز» می‌گوید: «تصور من این است که حرکت، حرکت مثبتی است. هیچ‌کسی مصون از نقد نیست به خصوص که بر اساس روایت توصیه به حاکم اسلامی از جمله فرایض و کارهای ضروری است.» وی افزود: «آقای موسوی‌خوئینی‌ها به عنوان فردی که در انقلاب بوده و خیلی هم زحمت کشیده، مورد اعتماد امام و در مقطعی مشاور رهبری بوده و در مناصب مهم قضایی کشور قرار داشته است، بر نکات خوبی دست گذاشته‌اند و اتفاقا خوب است که به این موضوعات پرداخته شود.»

این فعال سیاسی در پاسخ به اینکه چرا انتقادات موسوی‌خوئینی‌ها به صورت خصوصی بیان نشده و از ابزار نامه سرگشاده استفاده کرده‌اند؟ گفت: «این کار نشان می‌دهد که ایشان خواسته است به صورت همزمان به جامعه هم اطلاع‌رسانی کند اگرنه عرف است که این نوع نامه‌ها به صورت خصوصی فرستاده شود.» رجایی در پاسخ به اینکه آیا این نامه و انتقاداتی که پیش‌تر نسبت به آیت‌الله هاشمی وارد کرده بودند به معنی آن نیست که موسوی‌خوئینی‌ها مواضع و رویکرد خود در ابتدای انقلاب را فراموش کرده و امروز فقط دیگران و افراد برجسته و عالی نظام را محکوم می‌کند؟ گفت: «به نظر من همه از جمله ایشان در دستاوردها و عدم توفیق‌های نظام سهیم هستند. نمی‌شود که کسی خود را مبرا کند. اگر همچنین نگاهی داشته باشد کسی از او نمی‌پذیرد.»

وی افزود: «نقد دیگری که برخی مطرح کردند این است که چرا الان نامه نوشته و بعد از ۸۸ یا حصر ننوشته است؟ اینها سوالاتی است که آقای موسوی‌خوئینی‌ها باید به آن پاسخ دهد اما این موضوع یا اینکه قبلا با آقای هاشمی نقد کرده است، دلیل نمی‌شود که حرف‌های حقی که بیان می‌شود را نبینیم. به نظر من باید از نظرات کسانی که در ابتدای انقلاب نقش داشتند و می‌توان گفت هم رده رهبری بودند و زحمت کشیدند، استفاده کرد. نباید مسائل را شخصی کنیم.»

 

اخبار برگزیدهسیاسیگفت‌وگو
شناسه : 117712
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا