تداوم اعتراضات صنفی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در همین راستا و به دنبال دهمین جلسه رسیدگی به اتهامات ۲۱ متهم کلان ارزی که دیروز برگزار شد، با آزادی مشروط امید اسدبیگی مدیرعامل نالایق نیشکر‎ هفت‌تپه برای پرداخت دستمزد کارگران موافقت شد. بر همین اساس قاضی مسعودی قاضی خطاب به متهم اسدبیگی گفت: آزادی شما برای پرداخت حقوق کارکنان است و حقوق کارکنان باید پرداخت شود.

نماینده دادستان نیز با بیان اینکه  ۱۰ میلیون یوآن از پول‌های اسدبیگی توقیف شده است، خطاب به اسدبیگی گفت: شما منابع دیگری هم دارید و از آن می‌توانید حقوق را پرداخت کنید. تا شما را احضار می‌کنیم، حقوق کارکنان را دو ماه عقب می‌اندازید. از وقتی که در اردیبهشت ماه دادگاه تشکیل شده است پرداخت حقوق را عقب انداخته‌اید و این کار را برای فشار به دادگاه انجام می‌دهید. این ۱۰ میلیون یوآن اسنادش وجود دارد و این پول ماحصل خرید و فروش ارز است. برای دادسرا امکان دادن مجوز برای این پول وجود ندارد، بنابراین شما باید از منابعی که دارید پول را پرداخت کنید.

ابهام در وضعیت آماده‌سازی زمین‌های زراعی

در حالی با آزادی مشروط مدیرعامل هفت‌تپه موافقت شده است که مشخص نیست حقوق معوق کارگران این کارخانه به زودی و به طور کامل پرداخت خواهد شد یا نه. این در حالی است که کارگران هفت‌تپه از ابهام در وضعیت زمین‌های مزارع نیشکر نیز خبر می‌دهند.

کارگران مجتمع کشت و صنعت هفت‌تپه که از دو هفته پیش در اعتراض به تعویق حقوق و سایر مشکلات صنفی خود دست از کار کشیده‌‌اند، دیروز در ۹ تیرماه با تجمع مقابل ساختمان فرمانداری شوش بر تحقق خواسته‌های قبلی خود پافشاری کردند.

معترضان که پایان اعتصاب خود را به واگذاری دوباره محل کار خود به بخش دولتی منوط کرده‌اند، با اشاره به مبهم بودن وضعیت زمین‌های مزارع کشت نیشکر تاکید کردند که در حال حاضر چون فصل آماده‌سازی زمین‌های کشاورزی برای کاشت نیشکر است، کارفرما باید برای آماده‌سازی زمین‌ها تعجیل کند.

این کارگران می‌گویند: آماده‌سازی زمین‌ها برای کشت نیشکر از خرداد ماه تا پایان شهریور ماه، در حالی انجام می‌شود که از ابتدای مرداد ماه کشت نیشکر شروع می‌شود. در حال حاضر آماده‌سازی زمین دیر شده و برای شروع حداقل باید هزار هکتار زمین برای کشت نیشکر آماده‌سازی شود.

نامشخص بودن وضعیت اورهال

طبق اظهارات کارگران هفت‌تپه، همزمان مالکان حدود ۳۰ دستگاه بلدوزر و تراکتور که هر سال برای آماده‌سازی زمین‌ها با کارفرمای هفت‌تپه قرارداد امضا می‌کردند نیز بلاتکلیف شده‌اند و کسی نیست که وضعیت کاری آنها را مشخص کند.

کارگران هفت‌تپه می‌گویند: از دیگر مطالبات کارگران هفت‌تپه نامشخص بودن وضعیت اورهال کارخانه است. بعداز هر فصل بهره‌برداری و تولید شکر، کارخانه حتما باید برای فصل بعدی اورهال شود که هنوز این اتفاق نیفتاده است.

کارگران هفت‌تپه با بیان اینکه از زمانی که این مجتمع به بخش خصوصی واگذار شده به دلیل عدم کارایی و آشنایی کارفرما با روند کار کشت نیشکر و تولید آن با مشکل روبه‌رو شده‌ایم، اعلام کردند اگر برای کاشت، داشت و برداشت نیشکر طبق برنامه زمان‌بندی شده عمل نشود، مطمئنا نباید کارفرما انتظار برداشت نیشکر و تولید شکر داشته باشد. بنابراین از مسوولان درخواست داریم سریعا در این خصوص چاره‌اندیشی کنند.

خصوص‌سازی پر اشکال

شرایط نابسامانی که در حال حاضر مجتمع نیشکر هفت‌تپه با آن روبه‌رو است، به باور کارگران و شاغلان این مجموعه ناشی از خصوصی‌سازی پراشکال این صنعت و سپردن آن به دست افرادی است که اهلیت این کار را نداشتند. همچنین یکی دیگر از معضلات این کارخانه، بدهی چندین ساله به کارگران فصلی است؛ بدهی به نی‌بر‌هایی که قرار بوده به دستور دولتمردان بیمه هم شوند اما نه‌تنها اینچنین نشده بلکه برخی‌شان هنوز از دریافت حقوق و دستمزدشان هم محرومند؛ مشکلی که برای بازنشستگان این مجموعه نیز صادق است و دست آنها را از دریافت برخی معوقات‌شان کوتاه کرده است.

در همین خصوص یکی از کارگران مجتمع کشت و صنعت هفت‌تپه به تازگی در پی تداوم اعتراضات کارگران این کارخانه اعلام کرد: معترضان مانند روزهای گذشته در محوطه مجتمع جمع شده‌ و منتظر عملی شدن وعده‌های داده‌شده در خصوص مطالبات‌شان هستند.

وی با بیان اینکه کارگران خواهان مشخص شدن وضعیت پرداخت مطالبات معوقه و امنیت شغلی خود هستند، گفت: تا‌کنون از جانب مدیریت کارخانه و مسوولان اداری شهرستان شوش پاسخ مشخصی به این خواسته‌های کارگران داده نشده است.

او با بیان اینکه مدیریت کنونی کشت و صنعت هفت‌تپه با پرداخت نامنظم دستمزد و حق بیمه حدود سه تا چهار هزار کارگر این واحد صنعتی و کشاورزی باعث تشدید وضعیت اقتصادی خانواده‌های این کارگران شده است، افزود: در شرایط فعلی که کارگران در اعتراض هستند از مسوولان توقع داریم به جای حمایت از مدیریت کارخانه، از او بخواهند به تعهدات قانونی خود در قبال کارگران و کارخانه عمل کند.

به گفته این کارگر، مجموع مطالبات کارگران هفت‌تپه سه ماه مزد و بیمه است و کارگران از کارفرما انتظار دارند مطالبات سال جاری آنان را پرداخت کند.

وی گفت: جدا از معوقات مزدی، دست‌کم سه تا چهار ماه معوقات بیمه‌ای داریم که به سبب آن کارگران از ماه‌ها قبل امکان دریافت خدمات درمانی از مراکز ملکی تامین اجتماعی را ندارند.

به گفته این کارگر باسابقه کشت و صنعت هفت‌تپه، اخیرا نیز سازمان تامین اجتماعی با پیگیری نمایندگان کارگری با ثبت حدود چهار ماه از سوابق بیمه‌ای کارگران موافقت کرده است و نمایندگان کارگری در حال آماده کردن لیست بیمه‌ای کارگران برای ارسال به تامین اجتماعی هستند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه

شناسه : 117972
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا