دوستی با آمریکا و تزلزل در حیات سیاسی الکاظمی

محمدابراهیم رضایی * معمولا افرادی که با حمایت آمریکایی‌ها روی کار می‌آیند تحت تاثیر سیاست‌های آمریکا قرار دارند. درست است که در پست‌های کلیدی حاکمیت عراق قرار می‌گیرند ولی تاثیرپذیری آنها از آمریکایی‌ها زیاد است که این خود می‌تواند برای آنها آسیب‌زننده باشد.

البته مفهوم اقدام الکاظمی این نیست که حاکمیت عراق بخواهد از جمهوری اسلامی ایران فاصله بگیرد یا مواضعش در قبال ما تغییر کند. بخشی از این رفتارها از نظر ما قابل پیش‌بینی است ولی به طور یقین حاکمیت عراق اراده‌اش بر ادامه و استحکام بیشتر روابط با جمهوری اسلامی ایران است.

البته تلاش برای منزوی کردن جمهوری اسلامی ایران و محدود کردن عمق استراتژیک ایران در خاورمیانه آرزوی دیرینه آمریکاست چرا که پیش از این به واسطه نفوذ و توانمندی ایران در منطقه و عراق بارها شکست خورده‌اند. پس طبیعی است که به دنبال جبران این شکست‌ها باشد. ولی از طرف هم جمهوری اسلامی ایران و هم مردم عراق و احزاب سیاسی عراق این دقت نظر وجود دارد که تحت تاثیر شیطنت آمریکایی‌ها و دست‌نشاندگان‌شان قرار نگیرند. بنابراین باید انسجام و اتحاد دو کشور حفظ شود تا شرایط به نفع آمریکایی‌ها تغییر نکند.

البته نکته قابل توجهی که مردم عراق باید بدانند این است که اگر ابتکار عمل از دست ایران در منطقه خارج شود، متضرر اصلی مردم عراق هستند که آسیب جدی می‌بینند و رجال سیاسی عراق این موضوع را به خوبی درک می‌کنند.

بنابراین همواره جمهوری اسلامی ایران و حاکمیت عراق باید مراقب شیطنت‌های آمریکایی‌ها باشند و لحظه‌ای از تحرکات‌شان غفلت نکنند. باید آمریکا را به عنوان شیطان بزرگ مدنظر داشته باشیم و بدانیم آنها هر لحظه برای از بین بردن دستاوردهای جمهوری اسلامی در منطقه و خصوصا عراق توطئه می‌کنند خصوصا که منافع صهیونیست‌ها در عراق به صورت جدی مطرح است و آمریکایی‌ها هم در راستای تامین منافع صهیونیست‌ها حتما قدم برمی‌دارند.

بنابراین به مقامات عراقی یادآوری می‌کنم اتحاد و انسجامی که تا‌کنون بین دو کشور همسایه وجود داشته، به دلیل همراهی دو کشور و دولتمردان و مردم است و باید از این اتحاد و انسجام به عنوان یک ارمغان و دستاورد بزرگ برای هر دو طرف محافظت شود.

اختلاف و تشتت به شدت خطرناک است و باید از این اختلاف پرهیز کنند و هر روز به سمت توسعه روابط پیش روند. عراقی‌ها باید مراقب باشند به هیچ عنوان تحت تاثیر فشارهای آمریکا قرار نگیرند چرا که اگر این اختلاف و فاصله پیش آید خسارت برای هر دو طرف همسایه بزرگ و جبران‌ناپذیر خواهد بود. آقای الکاظمی هم با این اقدام متوجه شد اگر بخواهد سیاستی برخلاف منافع ملت عراق در پیش بگیرد با برخورد مردم عراق مواجه می‌شود و ادامه حیات سیاسی او با شکست و بحران مواجه خواهد شد. پس باید از خطایی که انجام داد درس عبرت بگیرد و دیگر به سمت اختلاف‌افکنی و تامین منافع آمریکا پیش نرود که در این صورت سرنوشت خوبی برای حیات سیاسی او پیش‌بینی نمی‌شود.

* عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

 

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 118267
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا