انتقاد بدون انصاف

به گزارش جهان صنعت نیوز:  کار دیگر از نگاه عبدالله ناصری مبنی بر ناکارآمدی این سازوکار و انتقادات تند کرباسچی از عارف گذشته است و شاهد ابعاد تازه‌ای از نقد هستیم. شاهد این مدعا مصاحبه اخیر رسول منتجب‌نیا دبیرکل حزب جمهوریت با برناست. او شورای‌عالی را فقط به خاطر عملکرد دولت روحانی، مجلس دهم و شورای پنجم مقصر نمی‌داند و معتقد است که این سازوکار اصلاح‌طلب در رد صلاحیت شدن چهره‌های شاخص این جریان نیز نقش دارد. به گفته او شورای عالی با ایجاد حساسیت موجب این رد صلاحیت‌ها شده است.

او در این مصاحبه گفته است: «اینکه برخی می‌گویند موفق عمل کردیم سخنِ صددرصد نادرستی است. آقایان بگویند ما در سال ۹۴ چه توفیقی به دست آوردیم؟ از جمله درباره لیست امید، یعنی مجموعه‌ای از نمایندگان که وارد مجلس شدند چه توفیقی به دست آورده‌‎ایم؟ نمایندگانی که اکثریت‌شان اصلاح‌طلب نبودند. چون همه کاندیداهای رده اول رد صلاحیت شدند. بر این باورم که رد صلاحیت‌ بسیاری از اصلاح‌طلبان به دلیل ایجاد حساسیتی است که این شورا ایجاد کرد. به هر حال شاهد بودیم که مجلس دهم هم جزو مجالس ناتمام بود که همه می‌نالیدند و نگران بودند. به هر حال لیست امید هم نتوانست جایی برای خودش بازی کند و یک اقدام اساسی انجام دهد. یکی دیگر از وظایف این شورا در سال ۹۶، انتخابات شورای اسلامی است. شورای اسلامی در سراسر کشور چه کردند؟ و آیا توانست واقعا تحولی ایجاد کند؟ از جمله شورای اسلامی تهران، شهرهای بزرگ و کلانشهرها و شهرهای دیگر. در نتیجه این شورای‌عالی نتوانست موثر باشد و موفقیتی به دست آورد. پس دو میوه تلخی که این شورا داشته یکی مجلس دهم و دیگری شورای اسلامی بود که هر دو ناکارآمد بوده و موثر نبودند.»

حسن رسولی‌، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و از چهره‌های نزدیک به عارف اما با او کاملا مخالف است. این عضو شورای شهر تهران اگرچه از مخاطب قرار دادن منتجب‌نیا و مستقیما پاسخ دادن به او طفره می‌رود اما تحلیل وی را فاقد اعتبار و روایی می‌داند.

رسولی در این رابطه به «جهان‌صنعت» گفت: «شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بنا به تصویب و تقاضای شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب متشکل از دبیران کل احزاب و تعدادی از شخصیت‌های سیاسی حقیقی و با هدف بسترسازی برای انسجام و هماهنگی بین ظرفیت‌های مختلف جریان اصلاحات برای ورود منسجم‌تر و کارآمدتر در بخش نظری و در حوزه رفتار سیاسی و انتخاباتی تشکیل شده است. این مرجع انسجام‌بخش سه پروژه انتخاباتی ریاست جمهوری، شورای اسلامی دوره پنجم و مجلس دهم را متناسب با اختیارات خود با سه پیروزی پشت سر گذاشته است. طبعا در زمان آن پیروزی‌ها که فقط متاثر از کارکرد شورای‌عالی به تنهایی نبوده و مجموعه‌ای از عوامل و مولفه‌ها در پروژه‌های انتخاباتی سه‌گانه قبلی دست به دست هم داد تا پیروزی ۱۰۰ درصد  از آن اصلاح‌طلبان شد.  همه ۳۰ نماینده تهران، همه ۲۱ نماینده شورای اسلامی دوره پنجم و نیز انتخاب آقای روحانی با حدود ۸ درصد رای اضافی نسبت به سال ۹۲ از جمله دستاوردهای جریان اصلاحات بوده است.»

وی افزود: «یک گزاره عامیانه مبنی بر اینکه پیروزی پدر و مادرهای متعدد و متنوع دارد و برعکس به هنگام شکست، کمتر مسوولیت‌پذیری دیده می‌شود،  وجود دارد. بنابراین تحلیل‌هایی از این دست که همه کاسه و کوزه‌های توفیق و عدم توفیق برمبنای یک عامل یعنی کارکرد شورای‌عالی به صورت مطلق تفسیر و ارزیابی شود با واقعیات و پیچیدگی‌های حوزه سیاست داخلی ایران سازگاری ندارد. بنابراین ارزیابی عملکردی این شورا چه در سه پروژه قبلی و چه در  پروژه اخیر یعنی انتخابات مجلس یازدهم، نیازمند رسیدگی دقیق و لحاظ کردن همه شرایط بیرونی جریان اصلاحات و مناسبات داخلی این جریان است که البته در این سنجش از سهم هرکدام از عوامل بدون شک شورای‌عالی سیاستگذاری و ارکان این شورا نیز باید مورد ارزیابی قرار بگیرند و سهم و نقش آنان مشخص شود. اما این ارزیابی چنانچه فراگیر و واقع‌بینانه نباشد از قاعده اعتبار و روایی داشتن یک تحلیل علمی و واقع‌بینانه به دور خواهد بود. بنابراین به عنوان کسی که از ابتدای پایه‌گذاری شورای‌عالی در جریان جزییات پیدا و پنهان آن بوده است با گزینه‌های تحلیلی صفر و صدی و مطلق‌گرایانه از لحاظ کارشناسی موافق نیستم.»

با در نظر گرفتن همه مولفه‌ها و عوامل بیرونی اثرگذار بر عملکرد شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان باید به این نتیجه رسید که حتی اگر مثل نزدیکان عارف از عملکرد این سازوکار دفاع نکنیم، نمی‌توان مثل منتجب‌نیا در انتقاد از محور انصاف دور شد و بدون در نظر گرفتن رویه و رویکرد دستگاه‌های نظارتی نسبت اصلاح‌طلبان، شورای‌عالی را مسوول رد صلاحیت دانست.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی

شناسه : 119265
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا