بهره‌برداری از ۴۶ هزار هکتار پارک آبخیز در کشور

به گزارش جهان صنعت نیوز:  ابوالقاسم حسین پور در تبیین نقش پارک آبخیز در مدیریت حوزه‌های آبخیز مشرف بر کانون‌های جمعیتی بویژه در مناطق سیل‌خیز کشور گفت: پارک آبخیز در حقیقت نوعی پارک یا بوستان محسوب می‌شود که با استفاده از ظرفیت حوزه‌های آبخیز و موقعیت دره‌ها در مناطق کوهستانی و عمدتاً در پیرامون مراکز جمعیتی ایجاد می‌شوند. بهره‌گیری از ظرفیت مناظر طبیعی و چشم‌اندازهای آبی از ویژگی‌های بارز اینگونه تفرجگاه‌هاست که با استفاده از سازه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری، به عنوان المان‌های ویژه پارک آبخیز اعم از ایجاد آبشار، احداث چکدم‌های متنوع متناسب با قابلیت و استعداد طبیعی حوضه، تراس‌بندی و بانکت توأم با کاشت گونه‌های درختی و درختچه‌ای بومی سازگار با اقلیم منطقه با هدف بهره‌گیری از ظرفیت حوزه‌های آبخیز در توسعه بوم گردشگری و طبیعت گردی طراحی و ایجاد می‌شوند.

حسین‌پور، کاهش مخاطرات سیل و رسوب حوزه‌های آبخیز مشرف به سکونتگاه‌های شهری و روستایی، کمک به احیای پوشش گیاهی و شکل‌گیری کمربند سبز، ایجاد تفرجگاه در پیرامون مراکز جمعیتی و توسعه اکوتوریسم، آموزش و ترویج متدها و تکنیک‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری و کمک به بهبود اقتصاد منطقه را از اهداف و کارکردهای اصلی احداث پارک آبخیز برشمرد.

مدیر کل کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها با تاکید بر استفاده از ظرفیت سیلاب حوزه‌های آبخیز در توسعه تفرجگاه گفت: زیرساخت‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در برخی از حوزه‌های آبخیز مشرف به شهرها و روستاهای کشور ایجاد شده است که علاوه بر تحقق اهداف حفاظت آبخیز و پیشگیری از خسارات سیل، به عنوان تفرجگاه نیز مورد استفاده مردم قرار دارد. اما در این میان، ۱۸ مورد در سطح ۴۶۸۳۹ هکتار با استانداردهای پارک آبخیز شهری تکمیل و در دست بهره برداری است.

وی پارک آبخیز گردو در بالادست شهر اراک، پارک آبخیز گاوازنگ مشرف به شهر زنجان و پارک آبخیز ارغوان شهر ایلام را نمونه‌هایی از این دست نام برد و اضافه کرد؛ ۲۵ پارک آبخیز جدید در ۲۰ استان کشور نیز مراحل مکان‌یابی و جانمایی آن انجام و در دست بررسی و مطالعات تکمیلی قرار دارد.

حسین‌پور در پایان با توجه به کارکرد چند منظوره پارک آبخیز و ظرفیت مشارکت‌پذیری آن گفت: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور آمادگی دارد در قالب ضوابط و مقررات با مشارکت شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و بخش خصوصی نسبت به احداث پارک آبخیز و اعطای حق انتفاع و بهره‌برداری از آن مطابق قانون اقدام کند.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 120860
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا