تبانی علیه کاربران

به گزارش جهان صنعت نیوز:  مقامات وزارت ارتباطات و سازمان تعزیرات اعلام کردند که به زودی در خصوص تخلف همراه اول و ایرانسل حکم نهایی صادر خواهد شد. همچنین وزیر ارتباطات نیز روز ۲۰تیر در گفت‌وگو با یک برنامه رادیویی از ارسال اخطار به ایرانسل و همراه اول خبر داد و گفت که اگر آنها نسبت به این اخطارها و جبران خسارت کاربرانشان رفع اثر نکنند، پرونده تخلف آنها وارد کمیته جرائم خواهد شد. محمدجواد آذری‌جهرمی در این گفت‌وگو تاکید کرد که همرا اول و ایرانسل نمی‌توانند به هر بهانه‌ای مقررات جاری کشور را زیر سوال ببرند. سازمان رگولاتوری اعلام کرد که به تعزیرات شکایت کرده است.

هفته گذشته نیز علی ربیعی، سخنگوی دولت از برخورد با اپراتورهای همراه اول و ایرانسل به دنبال بالا بردن تعرفه‌های بسته اینترنتی خبر داد و گفته که وزارت ارتباطات مکلف شده تا در این زمینه به تخلفات این دو اپراتور رسیدگی کند.

این اولین‌بار است که دو اپراتور اصلی کشور و وزارت ارتباطات، به این شکل در برابر هم قرار می‌گیرند. بر خلاف وزارت ارتباطات، اپراتورها هنوز هیچ اظهارنظر رسانه‌ای نداشته‌اند.

تبانی کرده‌اند

محمدجواد آذری‌جهرمی در گفت‌وگوی خود با رادیو تهران از تبانی همراه اول و ایرانسل برای بالا بردن تعرفه و تغییر بسته‌های اینترنتی خبر داد و گفته است که وقتی از اپراتورها دلیل این کارشان را جویا شده آنها اعلام کرده‌‌اند این اتفاق به دنبال هماهنگی با سهامدارانشان اتفاق افتاده است.

او گفت: نظر سهامداران برای ما هم محترم است؛ اما همراه اول و ایرانسل حق ندارند مقررات جاری کشور را زیر سوال ببرند. آنها کاری که کردند این است که برخی بسته‌ها را حذف و بسته‌های جدیدی اضافه کرده‌اند، بعد هم کلاه شرعی درست کرده‌اند که هنوز بسته‌های قبلی روی سایت است و تنها تغییرات در اپلیکیشن‌های همراه اول و ایرانسل من و درگاه‌های ستاره مربع آنها اتفاق افتاده است.

آذری جهرمی اعلام کرده است که آنها اخطار لازم را به این دو اپراتور از طریق رگولاتوری، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تعزیرات داده‌اند و اگر ظرف ۱۰ روز از تخلف خود رفع اثر نکنند، پرونده آنها وارد کمیته جرایم و برخورد جدی با آنها صورت خواهد گرفت.

زورمان می‌رسد

او در رابطه با اینکه آیا زور وزارتخانه به این اپراتورها برای برگرداندن پول اضافی که از کاربرانشان گرفته شده می‌رسد یا خیر گفت: حتما زورمان می‌رسد و این اختیار را داریم که با آنها در این زمینه برخورد و پول مردم را به آنها بازگردانیم.

به گفته وزیر ارتباطات ایرانسل و همراه اول به دلیل افزایش تعرفه‌ها و اعمال تغییرات در بسته‌های اینترنتی،  توسط رگولاتوری، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تعزیرات  اخطار گرفته‌اند و اگر ظرف ۱۰ روز از تخلف خود رفع اثر نکنند، پرونده آنها وارد کمیته جرایم و برخورد جدی با آنها صورت خواهد گرفت.

آذری‌جهرمی با اشاره به  اینکه اپراتورها بهانه‌های زیادی را برای افزایش تعرفه‌های بسته‌های اینترنت عنوان می‌کنند، گفت: به تازگی یکی از مدیران اپراتورهای تلفن همراه با من تماس گرفت و گفت هدف آنها از این کار حمایت از پیام‌رسان‌های بومی بوده و هدفشان مقدس است. من به او گفتم که این بهانه است چرا که ترافیک استفاده شده نشان می‌دهد که در چه وضعیتی هستید و اپراتورهای موبایل نقش حاکمیتی ندارند که اقدام به چنین تصمیمی برای افزایش تعرفه‌های خود بگیرید.

 او از ارائه پیشنهاد به این اپراتور خبر داد و گفت: من به ایشان اعلام کردم که اگر واقعا هدف شما حمایت از پیام‌رسان بومی است پیشنهادی به شما دارم. با توجه به اینکه قیمت هر دقیقه مکالمه‌ واتس‌آپ، دو تومان است؛ چرا نرخ مکالمه‌  ۹۰ تومانی تلفن همراه را به یک تومان ‌‌کاهش نمی‌دهید؟ اما آنها تنها در مقابل این پیشنهاد سکوت می‌کنند.

آذری‌جهرمی تاکید کرده که اگر اپراتورها بنا بر ادامه این روند در تعرفه و تغییر بسته‌های اینترنتی خود بدون مجوز رگولاتوری را داشته باشند آنها در تعرفه‌ مکالمات و مدت پروانه‌ آنها تجدید نظر خواهند کرد.

افزایش قیمت بسته‌های اینترنت همراه اول و ایرانسل غیرقانونی است

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به افزایش قیمت بسته‌های اینترنت دو اپراتور عمده بازار گفت: اپراتورها برخلاف مصوبات رگولاتوری عمل کردند و باید قیمت را به شرایط قبل بازگردانند تا راه تعامل باز شود.

حسین فلاح جوشقانی معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه تعریفی در بازار به نام اپراتور مسلط وجود دارد که می‌تواند بازار را در اختیار بگیرد، گفت: اگر اپراتوری بیش از ۵۰ درصد سهم بازار را در اختیار داشته باشد اپراتور مسلط است که هر دو اپراتور اول و دوم اپراتور مسلط بازار هستند و حالا هر دو اپراتور به‌صورت هماهنگ بسته‌های پرمخاطب خود را از کانال‌هایی که خرید مردم بیشتر از آنها انجام می‌شود مثل USSD خارج کرده‌اند و این یعنی بازار را به سمتی برده‌اند که مشترک مجبور شود تا نیازش را بر اساس بسته‌های موجود با قیمت خیلی بالاتر تامین کند.

او افزود: این کار مصداق گران‌فروشی است و اگر معادل‌سازی کنیم متوجه می‌شویم که مردم باید بیش از دو برابر پول بدهند. علاوه بر اینکه بسته‌هایی که جذابیت داشته‌اند مثل بسته‌های یک، دو و سه‌ماهه را که باعث مدیریت مصرف می‌شد حذف‌ شده‌اند.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه اپراتور مسلط برای هرگونه تغییر قیمت، حذف بسته و افزایش قیمت حتی در چارچوب مصوبات را باید به تایید سازمان تنظیم برساند، گفت: اپراتورها حتی محدودیت در بسته‌ها را هم باید به تایید سازمان تنظیم برسانند ولی این اتفاق نیفتاده است.

او افزود: اپراتورها ظاهر را درست کرده‌اند یعنی در حالی‌که گران‌فروشی اتفاق افتاده، بسته‌های بلندمدتی که مردم برای خرید آنها تمایل بیشتری داشته‌اند را حذف کرده‌اند تا مردم بسته‌های گران و نامطلوب را بخرند. این کر اپراتورها شفاف نیست و دقیقا مصداق این است که چون ۹۵ درصد بازار را در اختیار داریم و با هم جلو آمده‌ایم پس همینی که هست! و این عملا یک نوع رفتار انحصارگرایانه است.

فلاح‌جوشقانی با بیان اینکه اپراتورها حدود یک ماه پیش درخواست افزایش قیمت و تغییر بسته را ارائه داده بودند، گفت: سازمان تنظیم به ‌صراحت با افزایش قیمت‌ها مخالفت کرده بود و این نشان می‌دهد که اپراتورها می‌دانند برای هرگونه تغییر باید به رگولاتوری مراجعه کنند و چون نتیجه مطلوب موردنظر خود را نگرفته‌اند به‌صورت غیرقانونی اقدام کرده‌اند. از طرف دیگر ما گزارش‌هایی داریم که این کار حتی مورد تایید هیات‌مدیره آنها هم نبوده است.

رییس سازمان تنظیم با اشاره به اخطار پروانه‌ای به اپراتورها که موظف به برگرداندن قیمت و نوع بسته‌ها به شرایط قبل در مهلت ۱۰ روزه هستند، گفت: اپراتورها پس از تکمیل اطلاعات سازمان تنظیم از میزان خسارت به مشترکان باید آن را به‌طور کامل جبران کنند و بسته‌ها را به حالت قبل و هر چه زودتر قیمت‌ها را به حالت سابق برگردانند که به نفع آنهاست.

او ادامه داد: اگر این کار را نکردند جریمه نقدی دو میلیارد تومانی در انتظار آنهاست و اگر تخلف استمرار داشته باشد مجازات‌های دیگری مانند کاهش مدت اعتبار پروانه نیز قابل اجراست.

فلاح‌جوشقانی با اشاره به استدلال اپراتورها که تغییرات در بسته‌ها را برای حمایت از تولید محتوا و ترافیک داخلی می‌دانند، گفت: اپراتورها محدودیت در استفاده از ترافیک داخلی و خارجی را اعمال کرده‌اند تا با این کار برای خودشان درآمد ایجاد کنند.

رییس رگولاتوری اظهار کرد: اینکه اپراتورها تصور می‌کنند با گران کردن ترافیک بین‌الملل مردم به سمت استفاده از ترافیک داخلی می‌روند اشتباه محض است کمااینکه قبلا در مورد ارزش‌افزوده آن را تجربه کرده‌ایم و نتیجه‌ای هم دربر نداشت.

او افزود: اگر اپراتورها به‌صورت شفاف در مورد دلایل این تغییرات صحبت کنند می‌توان با آنها مذاکره کرد و پس از بررسی به نتیجه و راهکار رسید ولی اینکه خودشان بدون هماهنگی با رگولاتوری و به ‌صورت هماهنگ این کار را بکنند اصلا قابل‌پذیرش نیست.

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به اینکه علاوه بر جریمه نقدی اپراتورها می‌توان از شیوه‌های دیگری نیز استفاده کرد، گفت: در طول مدت پروانه می‌توان تجدیدنظر کرد چرا که در پروانه اپراتورها مصادیق کاهش مدت پروانه و تعلیق آن ذکر شده که یکی از دلایل تعلیق پروانه استمرار بر تخلف است.

او با بیان اینکه اگر اپراتور به رفتار متخلفانه خود ادامه دهد می‌توان از شیوه‌های دیگری نیز آنها را محدود کرد، تصریح کرد: دست رگولاتوری برای محدود کردن اپراتورها باز است ولی ما استفاده از این شیوه‌ها را در حال حاضر مصلحت نمی‌دانیم.

فلاح‌جوشقانی با اشاره به اینکه این تخلف اپراتورها تنها به وزارت ارتباطات مربوط نیست و پای مصرف‌کننده در میان است گفت: ما تخلف را به سازمان تعزیرات و سازمان حمایت از مصرف‌کننده اطلاع داده‌ایم و هر گونه مستنداتی لازم داشته باشند در اختیار آنها قرار می‌دهیم.

رییس سازمان تنظیم مقررات از تماس اپراتورها برای مذاکره در این مورد خبر داد و گفت: تنها شرط ما برای مذاکره با اپراتورها بازگرداندن بسته‌ها به حالت قبل است و پس‌ از آن راه برای گفت‌وگو باز می‌شود و اگر بخواهند به رفتار تخلف‌آمیزشان ادامه دهند و توقع مذاکره داشته باشند امکان‌پذیر نیست.

او با اشاره به اینکه تا پیش از کرونا به ‌طور میانگین ۳۰ درصد بسته‌های مشترکان در مدت‌زمان تعیین‌شده به پایان نمی‌رسید و بر اساس میزان مصرف نرخ موثری برای اپراتورها به وجود می‌آمد، تصریح کرد: در ایام کرونا تمام بسته‌های مشترکان مصرف می‌شد و در این حالت سایر هزینه‌ها مانند پهنای باند هم برای اپراتورها بالا رفت و در عین‌ حال درآمد اپراتورها افزایش پیدا نکرده است و در مجموع سودی با این افزایش مصرف برای اپراتورها به دست نیامده است.

فلاح‌جوشقانی افزود: رگولاتوری با این شرایط به دنبال کمک به اپراتورها بود ولی باید این را هم در نظر داشت که با توجه به شرایط کرونا و نیاز مردم به اینترنت برای دسترسی به آموزش و سایر خدمات برای کاهش ترددها اپراتورها نمی‌توانند دسترسی مردم را به خدمات محدود کنند تا مشترکان بسته‌ها را به قیمت بالاتر بخرند چون این شیوه نارضایتی عمومی را به دنبال دارد و تغییرات قیمت باید با فرآیندی مناسب همراه باشد.

فلاح‌جوشقانی با تاکید بر اینکه رگولاتوری افزایش هزینه‌های اپراتورها را تایید می‌کند و راه‌های زیادی برای کمک به اپراتورها برای کاهش هزینه‌ها وجود دارد، گفت: اپراتورها می‌توانند هزینه‌ها و درآمدهای خود را به سازمان تنظیم اعلام کنند، ما هم درصدد کمک به آنها برمی‌آییم برای مثال یکی از راهکارهایی که ما به آنها ارائه می‌دهیم کاهش قیمت پهنای باند شرکت زیرساخت بود.

او یکی از راه‌های کاهش هزینه اپراتورها را استفاده اشتراکی از سایت‌های BTS اعلام کرد و افزود: اگر این اشتراک انجام شود هزینه اپراتورها به مقدار زیادی کاهش پیدا می‌کند. اینکه اپراتورها هرجایی کم بیاورند روی قیمت‌ها تغییر ایجاد کنند راهکار درستی نیست، ضمن اینکه رگولاتوری هم شرایط امروز را با دو سال پیش یکی نمی‌داند و تنگناهای اپراتورها را درک می‌کند.

فلاح‌جوشقانی با اشاره به جلسه سازمان تنظیم مقررات برای بررسی قیمت پیامک و مکالمه گفت: برگزاری این جلسه با افزایش قیمت بسته‌های اپراتورها همزمان شد و رگولاتوری قصد دارد این موضوع را بررسی کند و گزارش آن را به کمیسیون مربوطه ارائه دهد و اگر لازم باشد در قیمت این دو آیتم هم‌ تغییر خواهیم داد.

رییس سازمان تنظیم مقررات تصریح کرد: بر اساس مصوبه شورای‌عالی فضای مجازی هزینه ICT  در سبد خانوار باید ۵/۲ درصد و کمتر شود که شاخص اقتصادی برای مصرف‌کننده است. اگر بخواهیم این شاخص را تعیین کنیم باید اگر در جایی افزایش تعرفه است در جای دیگر هزینه را کاهش دهیم تا سبد خانوار تغییر نکند.

اپراتورها رسما کلاهبرداری می‌کنند

محمد تاج‌الدین، روزنامه‌نگار به «جهان ‌صنعت نیوز» گفت: اپراتورهای همراه اول و ایرانسل رسما کلاهبرداری می‌کنند. این اقدام اپراتورها باعث می‌شود نتوانیم به اینترنت بین‌الملل دسترسی داشته باشیم و این اقدام در واقع به نوعی اعمال محدودیت با استفاده از اهرم مالی است. قصد دارند دسترسی مردم را به اینترنت بین‌المللی محدود کنند.

او افزود: من نمی‌توانم باور کنم که وزارتخانه با این اقدام مخالف است و اپراتورها با وجود مخالفت وزارت ارتباطات تعرفه‌ها را افزایش داده‌اند.

تاج‌الدین تاکید کرد: از طرفی این اقدام مشکلات فراوانی را برای روزنامه‌نگاران ایجاد می‌کند چراکه این محدودیت‌ها دسترسی سریع روزنامه‌نگاران به خبرها را محدود کرده و افزایش تعرفه‌ها نیز هزینه‌ها را برای روزنامه‌نگاران به شدت افزایش داده است. از سوی دیگر ارائه بسته‌های یک ساله اینترنت به روزنامه‌نگاران منصفانه نیست چراکه بقیه اقشار جامعه به آن دسترسی ندارند.

الهام بیگی، روزنامه‌نگار به «جهان ‌صنعت نیوز» گفت: بسته‌های اینترنت همراه اول به سرعت تمام می‌شوند و هزینه‌های قبض موبایل من با اینکه تماس‌های چندانی هم ندارم بسیار گران است.

محدودیت‌های خبرنگاران داخلی

مهدیه بهارمست، روزنامه‌نگار به «جهان ‌صنعت نیوز» گفت: یک بسته اینترنت ماهانه ۱۰ هزار تومانی همراه اول سه ساعته تمام می‌شود. هزینه‌های اینترنت همراه به شدت افزایش یافته و این امر هزینه‌های کار ما را به عنوان خبرنگار افزایش داده است.

 او افزود: خبرنگاران هرازچندگاهی دورکاری می‌کنند و در محیط کار حضور ندارند و از بسته‌های اینترنت موبایل برای فعالیت خود استفاده می‌کنند. به همین دلیل افزایش تعرفه‌های اینترنت هزینه‌های کار را افزایش می‌دهد.

بهارمست در ادامه بیان کرد: به دلیل محدودیت‌هایی که در ترافیک اینترنت بین‌الملل ایجاد شده است هم هزینه‌ها افزایش یافته و هم دسترسی خبرنگاران به اخبار محدودتر شده است. به همین دلیل دسترسی رسانه‌های غربی و معاند به خبرها سریع‌تر است. اختلالات اینترنتی، محدودیت در دسترسی به اینترنت بین‌الملل و گران کردن هزینه‌ها فضا را برای رسانه‌های معاند باز می‌کند.

او تاکید کرد از سوی دیگر فیلترینگ و استفاده از فیلترشکن نیز موجب افزایش هزینه‌ها و کاهش سرعت اینترنت می‌شود که در نهایت به نفع رسانه‌های غربی و معاند است.

بسته‌های کم‌حجم وایرلس متوقف شده‌اند

فاطمه رحیمی، روزنامه‌نگار نیز به «جهان‌ صنعت نیوز» گفت: بسته‌های اینترنت وایرلس ایرانسل به سرعت تمام می‌شوند. پیش از این ایرانسل بسته‌های دو گیگابایتی ارائه می‌کرد اما اکنون بسته‌های اینترنتی ایرانسل برای اینترنت وایرلس از ۱۰ گیگابایت شروع می‌شود.

کاهش حجم ترافیک اینترنت بین‌الملل

محمدرضا ستوده، طنزنویس به «جهان‌ صنعت نیوز» گفت: همراه اول بسیاری از بسته‌های اینترنتی خود را متوقف کرده است. قیمت بسته‌های اینترنت این اپراتور به شدت افزایش یافته و حجم ترافیک اینترنت بین‌الملل نیز نصف اینترنت داخلی شده است.

او افزود: بسته اینترنتی که من استفاده می‌کردم تا پیش از این شامل ۱۵ گیگابایت اینترنت بین‌الملل بود به قیمت ۳۷ هزار تومان. اکنون حجم ترافیک اینترنت بین‌الملل این بسته به ۵/۷ گیگابایت کاهش یافته و حجم ترافیک اینترنت داخلی آن ۱۵ گیگابایت است با همان قیمت.

افزایش ۵۰ درصدی قیمت بسته‌های ایرانسل

اشکان نظام‌آبادی، روزنامه‌نگار به «جهان‌ صنعت نیوز» گفت: من از اینترنت ایرانسل استفاده می‌کنم. این اپراتور ارائه بسته‌های اینترنت یک ماه به بالا را قطع کرده است. بسته‌های اینترنت ماهانه نیز ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

سخن آخر

چرا اپراتورهای همراه اول و ایرانسل به اخطارهای وزارت ارتباطات و دولت توجهی نمی‌کنند؟ چرا هیچ واکنشی نشان نمی‌دهند؟ چرا تعرفه‌ها و حجم ترافیک اینترنت بین‌الملل بسته‌های اینترنت این دو اپراتور به حالت سابق بازنمی‌گردد؟

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 120972
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا