توافق ایران و صربستان برای توسعه مناسبات تجاری

به گزارش جهان صنعت نیوز: «دراگان تودوروویچ» در دیدار با رئیس سازمان توسعه تجارت ایران به پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور (که دو سال قبل برگزار شد)، مشکل چگونگی تبادل پول در معاملات تجاری، برنامه رئیس جمهوری صربستان به همراه هیات اقتصادی برای سفر به ایران، تلاش برای برقراری مجدد پروازهای مستقیم تهران- بلگراد و مسائل مرتبط با کشاورزی و گردشگری اشاره کرد.

برپایه این گزارش،‌ دو طرف همچنین در مورد توسعه همکاری‌های دو کشور در حوزه سلامت و کرونا و توسعه همکاری‌ها در حوزه کشاورزی و تحقیقات کشاورزی، بر لزوم ایجاد هماهنگی به منظور برگزاری شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور در تهران تبادل نظر کردند.

سفر رئیس‌جمهوری صربستان به ایران

در این دیدار، «حمید زادبوم» رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به آمار صادرات و واردات بین دو کشور در سه ماهه امسال و کاهش شدید آن به دلیل شیوع بیماری کرونا، بر اجرای بندهای یادداشت تفاهم پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور تاکید کرد.

وی، سفر رئیس جمهوری صربستان به ایران که پس از انتخابات مجلس این کشور انجام خواهد شد را ارزشمند توصیف کرد و بهره‌برداری حداکثری از این سفر برای اهداف توسعه مبادلات تجاری طرفین را ضروری برشمرد.

زادبوم، با اشاره به پیگیری تفاهم‌های حاصل شده در سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به صربستان، بر ضرورت تدوین شیوه‌نامه و ایجاد ساز وکار تهاتر بین دو کشور و تهیه فهرست محصولات و بنگاه‌های موضوع تهاتر به صورت مشترک تاکید کرد.

وی گفت: سازمان توسعه تجارت ایران برای تهیه و تنظیم تفاهم‌نامه همکاری‌های بازاریابی با سازمان همتا در صربستان آمادگی دارد.

معاون وزیر صنعت همچنین با ارائه پیشنهاد تبادل اقلام مورد نظر طرفین برای انجام مذاکرات تعرفه ترجیحی پیش از آغاز مذاکرات حضوری برای تسریع در فرایند مذاکرات، بر فعال‌سازی کمیته حمل ونقل جاده‌ای با تفاهم انجام شده به منظور اعزام کارشناسان ایرانی به صربستان در سپتامبر (شهریور- مهرماه) امسال تأکید کرد.

در سال های اخیر شاهد گسترش مبادلات تجاری بین دو کشور بوده ایم، به‌طور مثال در سال ۹۷ حجم مبادلات به میزان ۵۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار رسید که از این مقدار سهم صادرات کشورمان به صربستان ۴۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار و سهم صادرات صربستان به کشورمان ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار بوده است.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 121763
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا