کوچ نقدینگی به سهام کوچک؟

امین بیگانی *شاخص کل بورس تهران در هفته منتهی به ۲۷تیر ۹۹ با رشد ۸۸۰۱۷ واحدی توانست در محدوده یک میلیون و ۸۴۱۷۰۰ واحد بایستد. رشد شاخص در هفته گذشته بیشتر وابسته به یکسری سهام خاص دولتی بود که به طور غیرقانونی و اشتباه مورد حمایت بدنه سازمان قرار گرفته بودند. دستکاری در روند معاملات اگرچه کوتاه‌مدت بتواند تاثیرگذار باشد اما در میان‌مدت با شکست مواجه خواهد شد. رشد شاخص کل نزدیک به پنج درصد در هفته گذشته بود. شاخص هم‌وزن در هفته گذشته با رشد ۲۵۱۱ واحدی در محدوده ۴۸۱۱۹۴ واحد به کار خود پایان داد. رشد شاخص هم‌وزن در هفته گذشته تنها نیم درصد بود. کلیت بازار در اصلاح قیمتی و زمانی به سر می‌برد اما رشد شاخص کل تنها با رشد تعدادی سهام شاخص‌ساز اتفاق افتاد. اما در هفته پیش رو باید دید که بعد از این دستکاری‌ها و پایان آنها روند بازار به چه شکل تغییر خواهد کرد.

دستکاری‌ها را متوقف کنید

روند طبیعی بازار صعودی است و تغییر این روند به آسانی امکان‌پذیر نیست اما قرار نیست که به بهانه امتداد این روند هر کاری انجام داد و با دستکاری در معاملات روند طبیعی بازار را خراب کرد. روند‌ها خودشان بهترین‌ها را برای بقای خود انتخاب می‌کنند. در هفته گذشته شاهد بودیم که به بهانه حجم بالای معاملات یکسری سهام خاص که به صورت کاملا اتفاقی! در لیست عرضه‌های دولتی در قالب صندوق‌های ای‌تی‌اف هستند به تایم بعد معاملات عادی بازار انتقال یافته‌اند. یک جور پارتی‌بازی خاص که خوب نمی‌تواند در بلندمدت نتیجه مناسبی داشته باشد. معاملات تعدادی از همین تعداد سهم‌های خاص نیز در طول بازار به صورت مجاز محفوظ در لحظه‌های خاص در می‌آمد، اتفاقی که بدون هیچ‌گونه اعلام قبلی انجام می‌شد و به این صورت بود،در حالی که حجم بالایی در مثبت پنج برای فروش نشسته بودند، با مجاز محفوظ شدن سهم اردرهای خرید سنگینی در حالت اردر‌گذاری بدون معامله قرار می‌گرفت و فروشنده وقتی حجم بالای خرید را می‌دیدند اردرهای فروش خود را حذف می‌کردند و این‌گونه سهم با صف خرید سنگین بازگشایی می‌شد.

عزیزان حاضر در سازمان می‌دانیم که هسته معاملات خسته است و کشش این حجم از معاملات را ندارد اما قرار نیست برای رفع یک اختلال دست به اختلال بزرگتری بزنید و تبعیض‌گونه باعث ایجاد روند ساختگی در بازار شوید. دستکاری را متوقف کنید زیرا این دستکاری‌ها به کلیت بازار در بلندمدت ضربه خواهد زد و روند طبیعی بازار را با مشکل مواجه خواهد کرد. سهم‌ها بعد از رشد مناسب نیاز به استراحت و نیرو گرفتن برای حرکت‌های بعدی خود دارند. اختلال ایجاد کردن در این روند به نفع هیچ کدام از سهم‌های بازار و بازار سرمایه کشور نخواهد بود. تعادل عادی در عرضه و تقاضا را به هم نریزید و به خود یادآوری کنید که هرگونه دستکاری در اقتصاد آزاد و عرضه و تقاضا منجر به التهاب و خراب شدن بازار خواهد شد.

رکورد شکنی ارزش معاملات ادامه دارد

رشد ورود نقدینگی و ارزش معاملات در بازار بورس تهران هنوز ادامه دارد به طوری که میانگین ارزش معاملات روزانه طی هفته گذشته با رشد بیش از ۲۳۰۰ میلیارد تومانی به بالای ۲۵۷۰۰ میلیارد تومان رسید. جریان پول (خون) در بازار سرمایه کشور ادامه دارد و بازار را شاداب نگه می‌دارد و نشان می‌دهد این بازار هنوز هم به عنوان نقد شونده‌ترین بازار رسمی کشور شناخته می‌شود. در هفته گذشته شاهد ورود بیش از ۱۲۷۰۰ میلیارد تومان نقدینگی جدید توسط کد‌های حقیقی به بازار بودیم، این به معنی خرید این مقدار از نقدینگی توسط کدهای حقیقی از کدهای حقوقی در بازار است. در هفته‌ای که گذشت چهار صنعت فرآورده‌های نفتی، بانک‌ها و موسسات،محصولات شیمیایی و فلزات اساسی بیشترین ارزش معاملات را از آن خود کردند. رکورد ورود نقدینگی در هفته با این مقدار شکسته شد و در طول هفته ورود نقدینکی در یک روز هم با عدد ۵۶۲۴ واحد بدون احتساب عرضه اولیه‌ها شکسته شد. در تیرماه شاهد ورود ۲۵۱۲۵ میلیارد تومان نقدینگی جدید بودیم که تا شکستن رکورد اردیبهشت ماه امسال به مقدار ۲۵۷۴۵ فاصله چندانی ندارد.

شیفت نقدینگی به سهم‌های عقب افتاده و کوچک بازار؟

از ابتدای سال ۹۹ در تحلیل‌های هفتگی خدمت دوستان عرض شد که بعد از مدت‌ها رشد بهتر شاخص هم‌وزن نسبت به شاخص کل، امسال شاهد رشد بهتر شاخص کل خواهیم بود که به معنی رشد بهتر شاخص‌ساز‌ها و سهم‌های بزرگ بازار بود. نمودار نسبت شاخص کل به شاخص هم‌وزن بعد از یک دوره اصلاح سنگین در اوایل امسال نشانه برگشت را رو کرد و طی هفته‌های گذشته خط روند صعودی خود را رو به بالا شکست که نشان از پایان این روند نزولی بود. رشد سهم‌های گروه پالایشی، شیمیایی، فلزات و سرمایه‌گذاری نسبت به بقیه گروه‌ها بهتر و بالاتر بود. اما طی هفته گذشته به دوستان توصیه شد که در مورد ادامه این روند کمی محتاط باشند. رشد ناهمگون سهم‌های بزرگ و شاخص ساز بسیار تند شد به صورتی که فقط ارزش بازار سه سهم فملی، فولاد و فخوز یک هشتم کل ارزش بازار شد.

کلیت رشد این گروه‌ها بر اساس افزایش نرخ دلار، ارزش جایگزنی و عقب‌ماندگی کلیت آنها اتفاق افتاد اما هر روندی برای ادامه حرکت خود نیاز به استراحت و تغییر سهامدار و نفس‌گیری دارد. اتفاقی که در کوتاه‌مدت انتظار آن می‌رود شیفت مقداری نقدینگی از سهم‌های بزرگ بازار به سهم کوچک و خاص عقب افتاده بازار باشد. اما این به معنی اصلاح همه و زیاد سهم‌های بزرگ نیست اما دست به دست شدن و کمی اصلاح زمانی برای آنها نیاز است. اما باید توجه کرد که روند کلی و میان‌مدت هنوز هم به نفع بزرگ‌ها و شاخص‌ساز‌هاست و این توجه نقدینگی به کوچک‌ها کوتاه‌مدت بوده و طی دو یا سه هفته اتفاق خواهد افتاد و بعد از آن باز هم احتمالا شاهد موج صعودی بعدی بزرگ‌هاخواهیم بود.

در هفته پیش‌رو

در حالی این هفته را شروع خواهیم کرد که در روز آخر کاری هفته گذشته بازار، ۲۴۳ سهم صف خرید‌هایی با ارزش ۳۶۴۰ میلیارد تومان و ۱۴۷ سهم با صف فروش‌هایی به ارزش ۳۷۰۰ میلیارد تومان را حفظ کردند. در روز آخر کاری بعد از مدتها شاخص هم‌وزن بهتر از شاخص کل عمل کرد و مثبت بسته شد. این تغییر رویه می‌تواند نشانه‌ای از توجه بازار به سهم‌های کوچک بازار باشد که طی دو هفته گذشته اصلاح‌های قیمتی و زمانی مناسبی داشته‌اند. در این هفته انتظار اصلاح در سهم‌های زیاد رشد کرده بازار دور از انتظار نیست اگر چه قدرت پول‌های ورودی می‌تواند قوی‌تر از پیش‌بینی‌ها باشد. اما باید توجه داشت که سهام کوچک و خاص بازار که اصلاح مناسب کرده‌اند و روند نموداری و بنیادی مناسبی دارند نباید درگیر هیجانات اصلاحی هفته آینده شوند و انتظار است در چند روز ابتدایی هفته راه خود را از شاخص کل جدا کنند. پول ورودی به بازار سنگین است و اجازه اصلاح سنگینی به کلیت بازار نخواهد داد و نوسانات کوچک و زمانی را برای کلیت شاخص ساز‌ها ایجاد خواهد کرد. رشد ادامه‌دار دلار آزاد و به طبع دلار نیمایی کف‌های بازار را بالاتر آورده است و نرخ‌های فروش بورس کالا و صادراتی شرکت‌ها را دستخوش تغییرات مثبت زیادی کرده است. سال‌ها قبل بازار با یک فاز تاخیر نسبت به رشد دلار حرکت خود را نشان می‌داد و خود را با آن همتراز می‌کرد اما در این برهه بازار همپای دلار و بعضی وقت‌ها جلوتر از آن خود را به روز می‌کند و پول‌ها، آینده دلار و بازار را خرید می‌زنند.

یادمان باشد در بازار‌های مالی هیچ قطعیتی وجود ندارد و همه چیز بر اساس احتمالات است. اگر دیدید کسی به شما در بازار بورس با قطعیت اطلاعات می‌دهد و حرفی از احتمالات نمی‌زند، او را با دید یک فرد کم‌تجربه یا یک فرد کلاهبردار نظاره کنید. همه بازار و تحلیل‌ها بر اساس احتمالات است.

*کارشناس بازار سرمایه

 

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 122299
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا