جلوی ورود گردشگران به روستاها را می‌گیرند

به گزارش جهان صنعت نیوز:  از سوی دیگر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اعلام شده از سوی وزارت میراث اگرچه می‌تواند جهت جلوگیری از شیوع بیماری کرونا مفید باشد اما هزینه‌های برگزاری تور را به شکل شوک‌آوری افزایش داده است.

در نهایت برگزار‌کنندگان تورهای طبیعت‌گردی نیز می‌گویند ساکنان روستاها از ترس شیوع کرونا پذیرای ورود گردشگران نیستند و در برخی از روستاها از ورود گردشگران به مناطق‌شان جلوگیری می‌شود.

این در حالی است که وزارت میراث و وزارت بهداشت در هماهنگی با یکدیگر می‌توانند با اعلام پروتکل‌های مشخص و نظارت بر اجرای آنها، هم زمینه حضور گردشگران در روستاها را فراهم کنند و هم تشویش‌خاطر روستاییان در خصوص احتمال شیوع کرونا را به حداقل برسانند.

آماده نبودن زمینه لازم برای برگزاری تورهای گردشگری

غلامعلی برازنده یکی از راهنمایان باسابقه طبیعت‌گردی و گردشگری در استان البرز، در خصوص شرایط فعلی و چالش‌هایی که به واسطه بیماری کرونا به صنعت گردشگری تحمیل شده به «جهان ‌صنعت نیوز» گفت: فعالیت‌های حوزه طبیعت‌گردی، گردشگری و کوهنوردی از اوایل بهمن ماه سال گذشته متوقف شده چراکه سلامتی را مهم‌تر از فعالیت‌های حوزه گردشگری و کوهنوردی می‌دانستیم. البته تصمیم داشتیم از ابتدای اردیبهشت ماه فعالیت‌های خود را از سر بگیریم ولی با راه افتادن موج دوم کرونا فعالیت ما در حوزه کوهنوردی بسیار محدود شده و در حوزه گردشگری نیز که از پیش برای پیشبرد آن برنامه‌ریزی کرده بودیم، فعالیت‌های‌مان به کل متوقف شده است.

وی افزود: از آنجایی که اگر به واسطه حضور در یک گروه گردشگری حتی یک گردشگر هم آسیب ببیند برای ما مسوولیت دارد تصمیم گرفتیم تمام فعالیت‌های خود را فعلا متوقف کنیم. البته در حوزه کوهنوردی و طبیعت‌گردی گاهی به صورت دوستانه سفرهایی می‌رویم اما این موضوع را به صورت رسمی اعلام نمی‌کنیم و ثبت‌نام صورت نمی‌گیرد. به هر روی امیدواریم با فروکش کردن موج دوم کرونا بار دیگر فعالیت خود را از سر بگیریم.

این راهنمای طبیعت‌گردی و گردشگری در خصوص دستورالعمل‌های وزارت میراث برای برگزاری تورهای گردشگری و اینکه آیا نمی‌توان با رعایت این دستورالعمل‌ها تورهای گردشگری برگزار کرد ابراز داشت: واقعیت آن است که این امر واقعا مشکل است. در حال حاضر برای اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی باید به جای ۴۰ نفر در یک اتوبوس ۲۰ نفر را سوار کنیم که باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود. از سوی دیگر شرایط آماده کردن و رعایت اصول بهداشتی در محل اتراق هم بسیار دشوار است و صرفا برنامه‌های یک‌روزه آن هم در فضای باز و با افزایش هزینه‌ها قابل اجراست.

برازنده در خصوص مشکلات درآمدی که این روزها راهنماهای حوزه گردشگری با آن مواجه هستند نیز ابراز داشت: راهنمایان حوزه گردشگری زیان سنگینی دیده‌اند و ضربه سنگینی به این حوزه وارد آمده است. اختصاص وام با مبالغ پایین به راهنماهای گردشگری نیز چندان موثر نیست و بهترین حالت این است که زمینه برگزاری تور فراهم شود چراکه با وام‌های کوچک در نظر گرفته شده مشکلات برطرف نمی‌شوند. البته با توجه به شرایط فعلی، برگزاری تور هم ریسک دارد و حتی برای برگزاری تورهای بوم‌گردی نیز به سبب نیاز به اتراق و رعایت تمهیدات بهداشتی در محل اتراق، سختی‌هایی دارد. از سوی دیگر مردم ترس‌ها و ملاحظاتی در خصوص سفر داشته و میزان تقاضا برای تور هم کاهش پیدا کرده است.

روستاییان پذیرای گردشگران نیستند

با توجه به شیوع کرونا و با نظر به اینکه اکثر ساکنان روستاهای کشور سالمند هستند خطر ویروس کرونا برای ساکنان این مناطق دوچندان است؛ همچنین سرعت شیوع کرونا در مناطق کوچک و روستایی نیز بسیار بیشتر از مناطق شهری است. بر همین اساس ساکنان روستاها در این ایام تمایل چندانی به ورود گردشگران نداشته و حتی مانع ورود روستاگردان به روستاهای‌شان می‌شوند.

برازنده که سال‌هاست در حوزه طبیعت‌گردی و روستاگردی به عنوان راهنمای تور فعالیت می‌کند در همین خصوص با اشاره به اینکه ساکنان روستاها نیز ترسیده‌اند و نگران سرایت کرونا از طریق گردشگران هستند گفت: در برخی از روستاها تمایلی برای ورود گردشگران وجود ندارد و حتی مانع ورود تورها به روستاهای‌شان می‌شوند که با توجه به شیوع کرونا و تلفات این بیماری در روستاها حق نیز دارند و واقعا در حال حاضر شرایط برای برگزاری تورهای روستاگردی فراهم نبوده و فقط می‌توان به موضوع بوم‌گردی آن هم با رعایت دقیق اصول بهداشتی و تمهیدات لازم فکر کرد.

سید‌علی‌اکبر سید‌زاده یکی دیگر از فعالان حوزه گردشگری که چندین دهه است به عنوان راهنمای گردشگری فعالیت داشته نیز معتقد است برای رفع مشکل ورود تورهای گردشگری به روستاها باید تعاملاتی با ساکنان روستاها صورت گیرد. وی می‌گوید: به نظر من باید به مردم روستا اعلام کنند که اگر گردشگران پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند حضور آنها در روستاها خطری ندارد. در این شرایط دولت باید از فعالان حوزه گردشگری حمایت کند و با ایجاد تعامل چندجانبه بین فرمانداری‌ها و وزارت گردشگری و وزارت بهداشت بخشنامه یا دستوراتی صادر کنند تا روستاییان متوجه شوند که حضور تورهای گردشگری در مناطق‌شان در صورت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی خطری ندارد و باعث کمک به اقتصاد آنها نیز می‌شود.

سیدزاده افزود: نمایندگان تورهای گردشگری باید برای حل این مشکل با فرمانداران و بخشداران صحبت کنند و با دریافت نامه از آنها ضمن جلب اعتماد روستاییان امکان حضور تورها در مناطق روستایی را فراهم کنند. همچنین به نظرم ریش‌سفید‌ها و قدیمی‌های روستا و نیز امام جمعه‌ها که حرف آنها در روستا مورد پذیرش است باید با روستایی‌ها صحبت کنند تا زمینه حضور گردشگران در روستاها فراهم شود.

لزوم هماهنگی وزارت میراث و بهداشت برای برگزاری تور

با توجه به اینکه نزدیک به هفت ماه است فعالان حوزه گردشگری از شرکت‌های برگزارکننده تور گرفته تا راهنمایان گردشگری با چالش‌های بسیاری مواجه بوده‌اند و امکان برگزاری تور را نداشته‌اند انتظار می‌رود وزارت میراث با هماهنگی با سایر بخش‌ها زمینه را برای برگزاری تورهای طبیعت‌گردی و روستاگردی فراهم کند.

از سوی دیگر تعداد علاقه‌مندان به حوزه‌های طبیعت‌گردی و روستاگردی نیز در کشور بسیار زیاد است و محدودیت‌های ایجادشده در سفر به این مناطق موجب نارضایتی این گروه نیز شده است.

در چنین شرایطی انتظار می‌رود وزارت میراث با درک شرایط کنونی و شوق عاشقان طبیعت و روستاگردی از یک سو و نیز با در نظر گرفتن دغدغه‌ها و ملاحظات ساکنان روستاها از سوی دیگر شرایط را برای برگزاری امن تورهای روستاگردی و طبیعت‌گردی فراهم کنند.

فراموش نکنیم که اعطای وام به راهنمایان گردشگری نیز چاره دائمی برای رفع مشکلات اقتصادی این قشر نیست و چنانچه مسوولان وزارت میراث خواستار رفع مشکلات اقتصادی این قشر و بازگرداندن آنها به کار و فعالیت اقتصادی هسستند چاره‌ای جز ایجاد هماهنگی و تعامل چند سویه بین روستاییان و تورها و راهنمایان گردشگری وجود ندارد.

نباید از نظر دور داشت که روستاهای کشور به توصیه‌ها و نکات مطرح‌شده از سوی ادارات بهداشت منطقه و نیز متولیان امور مذهبی روستاها اهمیت می‌دهند بنابراین در چنین شرایطی تعامل وزارت بهداشت با وزارت میراث نیز موضوعی بسیار بااهمیت است که باید مورد توجه مسوولان امر قرار گیرد.

 

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهخواندنی
شناسه : 122301
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا