اولتیماتوم به کارگزاری‌ها و بانک‌ها

به گزارش جهان صنعت نیوز:  روز گذشته سخنگوی ستاد راهبری سهام عدالت گفت: بانک‌ها و شرکت‌های کارگزاری تا روز دوشنبه سی‌ام تیرماه جاری فرصت دارند امکانات لازم جهت پاسخگویی به سهامداران عدالت همانند دیگر مشتریان خود را فراهم کنند. روز گذشته یک نماینده مجلس اظهار کرده بود که بانک‌ها و سازمان بورس به مشمولان سهام عدالت ضرر زده‌اند. از سوی دیگر افرادی که روش غیرمستقیم را برای مدیریت سبد سهام خود انتخاب کرده بودند همچنان در انتظار تعیین‌تکلیف شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی که متولی اصلی این روش معاملات سهام عدالت هستند قرار دارند.

بنابر آمارهای رسمی ۴۹ میلیون ایرانی از سال ۱۳۸۴ تا‌کنون دارنده سهام عدالت هستند. اگرچه مدیریت سبد سهام عدالت در این سال‌ها در اختیار بخش دولتی بوده است اما امسال خرید و فروش ۳۰ درصد از این سهام آزاد شده است. بر این اساس دارندگان مجاز بودند که یکی از دو روش مستقیم و غیرمستقیم را برای اداره سبد سهام خود برگزینند.

بر اساس اعلام ستاد راهبری سهام عدالت، در فرآیند اولیه، ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر روش سهامداری مستقیم و بیش از ۳۰ میلیون نفر از هموطنان روش سهامداری غیر‌مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده‌اند. یک عضو ستاد آزادسازی سهام عدالت گفته است که در جلسه اخیر شورای‌عالی بورس در مورد این ۳۰ میلیون نفر سهامدار تصمیم‌گیری شده و قرار است سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت منتقل شده و از این پس فرآیند مدیریت سهام با شرکت‌های استانی باشد.

با این حال سردرگمی مشمولان سهام عدالت در هر دو روش مدیریت مستقیم و غیرمستقیم این پرتفو ادامه‌دارد. مشمولانی که روش مستقیم را انتخاب کرده و از طریق بانک‌ها و کارگزاری‌ها اقدام به فروش سهام عدالت کرده‌اند در انتظار نقد شدن سرمایه خود و دریافت وجوه آن هستند و مشمولانی هم که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند در انتظار ورود متولیان این روش به بازار سرمایه مانده‌اند! مهدی نعمتی گفته است که نماد شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی حداکثر تا شهریورماه سال‌جاری در بورس تهران باز و قیمت‌گذاری می‌شود. این عضو ستاد راهبری سهام عدالت در این‌باره اعلام کرده است که پس از بازگشایی نماد این شرکت‌ها در بازار سرمایه، سهامداران سبد سهام عدالت می‌توانند قیمت هر سهم شرکت سرمایه‌گذاری استانی، ارزش روز و جمع کل دارایی‌های خود را ملاحظه و در نهایت نسبت به معامله سهام اقدام کنند.

رشد ۱۳ درصدی ارزش سهام عدالت در هفته گذشته

در حالی برخی مشمولان سهام عدالت، ۳۰ درصد مجاز به معامله خود را در ابتدای آزادسازی فروخته‌اند که ارزش سبد سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی در پایان معاملات بورس در روز چهارشنبه (۲۵ تیر ماه) به بیش از ۱۹ میلیون و ۲۴۶ هزار تومان رسیده است. این رقم نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته سوم تیر ماه به بازدهی حدود ۱۳ درصدی دست پیدا کرده است. سخنگوی ستاد راهبری سهام عدالت به تازگی اعلام کرده است کسانی که سهام عدالت ۵۰۰ هزار تومانی داشتند و اقدام به فروش ۳۰ درصدی سهام خود کرده‌اند، باید حداقل ۵/۲ میلیون تومان دریافت کنند و اگر مبالغ واریزی کمتر از این است باید بار دیگر به محلی که سفارش داده‌اند مراجعه کنند.

گفتنی است پرتفوی سهام عدالت با دارایی ۵۰۰ هزار تومان در تاریخ ۶ خرداد – نخستین روز از فروش این سهام- ارزشی بالغ بر هفت میلیون و ۸۰۰ هزار تومان داشت که از همان روز مسوولان حاضر در وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان خصوصی‌سازی و سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید بسیاری برای نگهداری سهام داشتند و معتقد بودند که سهام موجود در پرتفوی سهام عدالت ازجمله سهم‌های با ارزش بازار سرمایه است که هر روز می‌توانند به رشدی بیش از روز گذشته دست پیدا کنند.

ارزش پرتفوی سهام عدالت در تاریخ ۱۷ خرداد ماه در مقایسه با ۶ خرداد حدود دو میلیون تومان افزایش پیدا کرد و به رقمی بیش از ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید. ارزش پرتفوی در دهه ابتدایی تیرماه، به نرخ ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. به گزارش سنا، ارزش این سبد از سهام، در پایان معاملات روز دوشنبه ۲۳ تیرماه به عدد جدیدی ورود کرد و به رقم ۱۷میلیون و ۸۰۹ هزار تومان و در پایان معاملات بازار سهام روز سه‌شنبه، ۲۴ تیرماه، ارزش پورتفوی سهام عدالت به قیمت بیش از ۱۸ میلیون و ۸۰۵ هزار تومان رسید.

احتمال ورود مجلس به موضوع عدم واریز پول فروش سهام

عضو هیات رییسه مجلس با تاکید بر اینکه تاخیر بانک‌ها و سازمان بورس در عدم واریز پول فروش سهام عدالت، به ضرر متقاضیان تمام شده است، گفت: اگر اقدام عاجلی برای تعیین‌تکلیف این مساله صورت نگیرد، مجلس این پرونده را مورد بررسی قرار خواهد داد سیدناصر موسوی‌لارگانی با اشاره به موضوعات مطرح شده درباره تاخیر چند ماهه در واریز پول فروش سهام عدالت به حساب دارندگان سهام گفت: وزارت امور اقتصادی و دارایی در خردادماه سال جاری اعلام کرده که دارندگان سهام عدالت می‌توانند ۳۰ درصد از سهام مربوطه را به فروش برسانند. او افزود: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، بانک‌ها باید از طریق کارگزاری‌های خود یا کارگزاری‌های طرف قرارداد، به تدریج نسبت به فروش سهام متقاضیان در بورس اقدام و وجوه حاصله را به حساب مشتریان واریز کنند، اما متاسفانه بعد از گذشت هفته‌ها، هنوز بسیاری از متقاضیان به پول فروش خود نرسیده‌اند.

موسوی‌لارگانی ادامه داد: پول فروش ۳۰ درصد از سهام عدالت حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌شود، بازار سرمایه و بانک‌ها موظف هستند که وقتی معامله‌ای در بازار بورس انجام می‌شود به سرعت وجوه را هر چه سریع‌تر به حساب فروشنده واریز کند تا فرد بتواند برای آن پول برنامه‌ریزی کند. وی گفت: قطعا اگر فرد متقاضی اقدام به فروش ۳۰ درصد از سهام خود نمی‌کرد، در شرایط کنونی می‌توانست آن را به مبلغ بالاتری در بازار سرمایه بفروشد، این به معنای آن است که تاخیر بانک‌ها و سازمان بورس در عدم واریز پول فروش سهام عدالت، به ضرر متقاضیان تمام شده است.

الزام پاسخگویی به مالکین سهام عدالت

روز گذشته سخنگوی ستاد راهبری آزادسازی سهام عدالت گفت: بانک‌ها و کارگزاران باید از روز سی‌ام تیرماه جاری به ویژه به سه پرسش سهامداران مبنی بر اینکه نخست، آیا سفارش فروش اجرا شده و سهام مشمول به فروش رفته است یا نه؟ و دوم، در صورت فروش چه سهامی و به چه میزان و به چه قیمتی فروخته شده است؟ و سوم در صورت عدم فروش مشکل چیست؟ پاسخ دهند.

حسین فهیمی تاکید کرد: اگر بانک‌ها و شرکت‌های کارگزاری بعد از روز سی‌ام تیرماه پاسخگوی سهامداران عدالت نباشند با آنها برخورد قانونی می‌شود. وی در خصوص دلایل تاخیر در فروش سهام عدالت مشمولان اظهار کرد: براساس آخرین اطلاعات و آمار، حدود دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر درخواست فروش ۳۰ درصد سهام عدالت خود را ثبت کرده‌اند که تاکنون سهام یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به فروش رفته است. وی ادامه داد: سهامداران سهام عدالت این اطمینان را داشته باشند که کارگزاران در مهلت قانونی، وجه حاصل از فروش سهام را به حساب سهامداران واریز می‌کنند زیرا در غیر اینصورت مشمول تخلف سنگینی شده و این موضوع از سوی مقام ناظر بازار سرمایه نیز پیگیری می‌شود.

 

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 122595
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا