ورود همزمان شرکت‌های  استانی به بورس

به گزارش جهان صنعت نیوز:  اکبر حیدری در مورد آخرین وضعیت شرکـت‌های سرمایه‌گذاری استانی و اینکه چه زمانی وارد بورس می‌شوند نیز  تصریح کرد: ما مطالبه‌گر هستیم که تکلیف شرکت‌های سرمایه‌گذاری استان زودتر روشن شود، زیرا مراجعات زیادی از مردم به کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی می‌شود تا این شرکت‌ها سریع‌تر در بورس پذیرش شوند.

روز گذشته یک عضو ستاد آزادسازی سهام عدالت از تشکیل ۳۰ شرکت سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در کشور خبر داد. مهدی نعمتی افزود: افرادی که در استان‌ها حضور دارند به عنوان سهامدار این شرکت‌ها انتخاب می‌شوند. وی اظهار کرد: مشمولانی که روش سهامداری به روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند پس از انجام فرآیند آزاد‌سازی می‌توانند سهام خود را یکجا بفروشند یا همچنان سهام خود را حفظ کنند. به گزارش تسنیم، عضو ستاد آزادسازی سهام عدالت گفت: نماد شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی حداکثر تا شهریورماه سال جاری در بورس تهران باز و قیمت‌گذاری می‌شود. وی افزود: پس از آن سهامداران می‌توانند قیمت هر سهم شرکت سرمایه‌گذاری استانی، ارزش روز و جمع کل دارایی‌های خود را ملاحظه و در نهایت نسبت به معامله سهام اقدام کنند. نعمتی اظهار کرد: به طورکلی ۴۹ میلیون نفر ایرانی از سال ۱۳۸۴ دارنده سهام عدالت هستند. وی گفت: در فرآیند اولیه ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر روش سهامداری مستقیم و بیش از ۳۰ میلیون نفر از هموطنان روش سهامداری غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده‌اند.  نعمتی در ادامه یادآورشد: فرآیند آزاد‌سازی سهام این شرکت‌ها نیز حداکثر تا شهریورماه سال جاری جنبه عملیاتی به خود می‌گیرد.  گفتنی است تا پایان ۲۸ تیر ماه ارزش کل سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی با افتی ۴۰۰ هزار تومانی به ۱۸ میلیون و ۸۵۶ هزار تومان رسیده بود. در پایان معاملات بورس در روز ۲۸ تیرماه، ارزش پرتفوی سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومان با افتی حدود ۴۰۰ هزار تومان مجددا به زیر ۱۹ میلیون تومان رسید. بدین ترتیب در روزی که شاخص کل حدود ۳۳ هزار واحد افت داشت، ارزش سبد سهام عدالت به ۱۸ میلیون و ۸۵۶ هزار تومان و ارزش ۳۰ درصد قابل فروش نیز به پنج میلیون و ۶۵۷ هزار تومان رسید. با این حال پس از رشد چشمگیر روز گذشته می‌توان گفت که نمادهای حاضر در پرتفوی سهام عدالت نیز که غالبا جزو شرکت‌های ارزنده هستند با رشد مواجه شده‌اند. در همین حال گفتنی است ارزش روز سهام عدالت در حالی با افت مواجه شده بوده که در هفته گذشته سهامداران عدالت سود ۱۵ درصدی را تجربه کرده بودند.

بلاتکلیفی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی

شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی که در روش غیرمستقیم مدیریت سهام عدالت به عنوان متولی معاملات این پرتفو قلمداد می‌شوند، همچنان در نوعی سردرگمی به سر می‌برند. به گفته  سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، بعد از ۲۹ خرداد ۹۹ یعنی پایان زمان انتخاب روش مستقیم و غیرمستقیم مدیریت سهام عدالت باید پرتفوی سهام کسانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده بودند، به دارایی شرکت سرمایه‌گذاری استانی مربوطه منتقل می‌شد و این شرکت‌ها با برگزاری مجمع، سریعا افزایش سرمایه می‌دادند، اما با وجود پیگیری‌ها و دو سه بار تغییر زمان برای برگزاری مجمع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، این کار انجام نشده است. حیدری در این باره به فارس گفت: در نهایت روز جمعه اعضای کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی با آقای صالح رییس سازمان خصوصی‌سازی جلسه برگزار کردند و در مورد تعداد سهام افراد مشمول و ارزش سهام آنها صحبت شد و قرار بر این بود که سهام این افراد به قیمت پایه ۱۰۰ تومان و به اندازه تعداد سهام آنها مشخص شود. او افزود: در جلسه با رییس سازمان خصوصی‌سازی پیش‌نویس برگزاری مجمع توسط ۲۰ شرکت سرمایه‌گذاری آماده شده بود که رونوشت آن تحویل رییس سازمان خصوصی‌سازی داده شد، یعنی اینکه ما آماده‌ هستیم فرآیند برگزاری مجمع و افزایش سرمایه صورت گیرد و شرکت‌های سرمایه‌گذاری سریع‌تر وارد بورس شوند.  حیدری در مورد اینکه آیا نمایندگانی از کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی نیز در جلسه شورای‌عالی بورس شرکت می‌کنند، اظهار داشت: فعلا کسی از کانون سرمایه‌گذاری در جلسات شرکت نمی‌کند و انتظار این بود برای هماهنگی بیشتر یک نفر شرکت کند، اما در عین حال یکی از اعضای شورای‌عالی بورس آقای اسلامی‌بیدگلی با کانون در ارتباط است و مسائل را از طریق وی پیگیری می‌کنیم. البته اعتقاد داریم اعضای شورای‌عالی بورس هم دلسوز مردم هستند و منافع سهامداران عدالت در روش غیرمستقیم را پیگیری می‌کنند. وی در ادامه تصریح کرد همزمان باید چند فرآیند به صورت موازی انجام شود و ما از مشاوران حرفه‌ای برای پذیرش شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بورس استفاده می‌کنیم تا هر وقت پرتفوی سهام عدالت در روش غیرمستقیم مشخص شد، بلافاصله بدون فوت وقت مراحل پذیرش شرکت‌ها در بورس انجام شود.

ورود شرکت‌های استانی با عرضه اولیه تفاوت دارد

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در مورد اینکه رییس سازمان بورس گفته بود اولین شرکت سرمایه‌گذاری استان شهریور وارد بورس می‌شود، گفت: ممکن است منظور ایشان شرکت هلدینگی که قرار است سهام شرکت غیربورسی غیرعدالت در آن تجمیع شود، باشد چون اعتقاد ما بر این است فرآیند باید به نحوی مدیریت شود که سریع‌تر شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در بورس پذیرش شوند. حیدری در مورد اینکه آیا امکان دارد همه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به یکباره وارد بورس شوند و آیا سامانه‌های بورس کشش عرضه اولیه ۳۰ شرکت سرمایه‌گذاری استانی را در یک روز دارد، افزود: به نظر من ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استان را در بورس باید از عرضه اولیه شرکت‌ها متفاوت دانست چون در بخش پذیرش سرمایه‌گذاری بورس بحث ارزش اولیه شرکت‌ها مطرح نیست و شرکت‌های استانی چون پرتفوی سهام آنها از پرتفوی سهام اعضای تشکیل می‌شود بنابراین کشف قیمت در مورد آنها صدق نمی‌کند و قیمت سهام این شرکت‌ها مشخص است. وی گفت: به نظر ما باید برای رعایت عدالت و تحفظ ارزش سهام ۳۰ شرکت سرمایه‌گذاری استان همزمان وارد بورس شوند تا حقی از کسی ضایع نشود.

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی پاسخگو باشد

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی همچنین در مورد هلدینگ مرکب از سهام ۱۳ شرکت غیر بورسی سهام عدالت عنوان کرد: ‌این هلدینگ مرکب از سهام ۱۳ شرکت غیربورسی است که هم برای مردمی که روش مستقیم انتخاب کرده و هم آنهایی که روش غیرمستقیم را برگزیده‌اند که تعداد آنها در روش مستقیم ۱۹ میلیون نفر و روش غیرمستقیم ۳۰ میلیون نفر است باید این هلدینگ سریع‌تر وارد بورس شود. حیدری افزود: کسانی که روش مستقیم سهام عدالت را انتخاب کرده‌اند در واقع از فهرست اعضای شرکت تعاونی عدالت شهرستانی خارج شدند اما اکنون که بخشی از این افراد درخواست فروش ۳۰ درصد سهام عدالت را داده‌اند اما بانک‌ها و کارگزاری‌ها پاسخگوی آنها نیستند این افراد به ناچار در شهرستان‌ها به شرکت‌های تعاونی سهام عدالت مراجعه  و مشکلات خود را از تعاونی‌ها پیگیری می‌کنند در حالی که اطلاعات آنها از اختیار تعاونی سهام عدالت خارج شده است. وی افزود: باید کارگزاری‌ها و شرکت‌ سپرده‌گذاری مرکزی پاسخگوی این افراد باشند.

تامین سهام جاماندگان از دارایی‌های قابل شناسایی

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در مورد اینکه بحث دادن سهام عدالت به بازماندگان به کجا رسید، گفت: طبق قانون قرار بود سهام عدالت به شش دهک کم‌درآمد جامعه تخصیص پیدا کند و قرار نیست به همه افراد جامعه داده شود بنابراین آنهایی که جزو شش دهک بوده‌اند اما به هر دلیلی الان سهامدار عدالت نیستند به سه دسته تقسیم می‌شوند؛ یا برگه سهام عدالت را گرفته‌اند و به خاطر مغایرت اطلاعات بین شرکت‌های تعاونی سهام عدالت و سازمان خصوصی‌سازی اسامی آنها حذف شده یا دسته دوم کسانی که دعوتنامه سهام عدالت گرفته‌اند، اما مراحل ثبت‌نام آنها نهایی نشده و دسته سوم کسانی که از شش دهک‌ کم‌‌درآمد شناسایی نشدند و یا کسانی که به تازگی جزو ۶ دهک درآمدی قرار گرفته‌اند، اینها باید مشمول سهام عدالت شوند. حیدری گفت: وقتی طرحی در مجلس مطرح می‌شود نمایندگان حتما این نکته را در نظر دارند که این طرح از محل اموال و دارایی‌های دولت که قابل شناسایی است اجرا شود و اقدامات قانونی برای دولت فراهم کنند وگرنه شورای نگهبان از تایید این مصوبه خودداری می‌کند.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمه

شناسه : 122936
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا