xtrim

بکارگیری قطار ملی در مترو تهران

به گزارش جهان صنعت نیوز:  محمد نعیمی‌پور در نشست فصلی اتحادیه شرکت‌های قطار شهری کشور که به میزبانی شرکت مترو تهران برگزار شد با بیان اینکه قطار ملی مترو در مجموع با درنظر گرفتن ۱۸ زیرسیستم طراحی می‌شود، گفت: در حال حاضر صفر تا صد طراحی بدنه واگن در کشور بومی سازی شده است.

وی با بیان اینکه در این پروژه ۴ تیپ بدنه تولید می‌شود افزود: این بدنه از جنس کربن استیل بوده اما مهندسان ما تلاش کرده‌اند ظاهر و شکل دماغه آن را به روز رسانی و مدرن کنند و همچنین در مورد چراغ ها و برف پاک کن نیز اصلاحاتی صورت گرفته تا استاندارد های ریلی برای آنها اعمال شود.

رییس‌ هیات مدیره شرکت مترو تاکید کرد: تغییرات اعمال شده در ظاهر و بدنه واگن ملی بر اساس تجربیات ۲۰ ساله شرکت مترو و نیز شرکت بهره برداری در استفاده از ۳ نسل واگن انجام شده است.  

opal

نعیمی‌پور با اشاره به اینکه در این پروژه برای اولین مرتبه راهروی اتصال واگن‌ها در کشور طراحی و تولید شده، عنوان کرد: همچنین تهویه واگن با روش مهندسی معکوس در داخل کشور ساخته شده است؛ در این روش با بررسی نمونه‌های موجود و از قبل خریداری شده از شرکت‌های خارجی، فرآیند ساخت تهویه واگن، بومی سازی شده است.

رییس هیات مدیره شرکت مترو با اشاره به اینکه MCM به عنوان یکی از مهم‌ترین اجزای سیستم رانش، ۴ درصد از قیمت کل یک قطار را شامل می‌شود، خاطرنشان کرد: خوشبختانه موفق شده‌ایم با تجربه قبلی که جهاد دانشگاهی در این حوزه داشت بومی سازی این بخش را نیز انجام دهیم که با اتمام تست های مورد نیاز، ایران جزء چند کشور محدود تولید کننده MCM در دنیا قرار می‌گیرد.

 وی همچنین با اشاره به اینکه موفق به نصب سنسور برای تمام ترمزها شده‌ایم، اظهار کرد: در نتیجه این اقدام در هر شرایطی راهبر از داخل واگن قادر به هدایت ترمزها است.

رییس هیات مدیره شرکت مترو با اشاره به نیاز مترو تهران و نیز سایر قطار شهری های کشور به تامین واگن، گفت: با تکمیل این پروژه توسط شرکت مترو تهران، تمام اعضای اتحادیه شرکت های قطار شهری کشور می توانند از آن بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اینکه شروع پروژه قطار ملی مترو، انعقاد قرارداد بین مترو تهران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و نیز صندوق شکوفایی و نوآوری این معاونت بود، عنوان کرد: تلاش ما بر این بوده که اجرای این پروژه توسط شرکت‌های قطار شهری کشور انجام شود. در این میان شرکت متروی تهران آمادگی بیشتری برای انجام این پروژه را داشت.

نعیمی پور با اشاره به اینکه مهم‌ترین چالش ما برای دستیابی به واگن ملی، چالش باور است، خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد اجرای این پروژه را غیرممکن می‌دانستند به همین دلیل طی ۱۰ ماه گذشته تلاش کردیم تا دستیابی به نتیجه موردنظر در سکوت خبری اجرای پروژه را پیش ببریم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر هر یک ازشرکت‌های واگن‌ساز تا ۱۵ درصد ظرفیت خالی برای تولید واگن‌دارند، تأکید کرد: شرکت مترو تهران، واگن‌ساز نیست لذا نتیجه نهایی این پروژه برای تولید انبوه در اختیار شرکت‌های واگن سازی قرار می‌گیرد و ما نیز در تمام مراحل این پروژه از توانایی شرکت‌های بهره‌بردار که سال‌ها با واگن سر وکارداشته‌اند برای رفع نقص این پروژه استفاده کرده‌ایم و در ادامه پروژه نیز استفاده خواهیم کرد.

رییس هیات‌ مدیره شرکت مترو  تهران در بخش دیگری از سخنانش گفت: به‌زودی قرارداد تولید ۱۰۵ دستگاه واگن منعقد می‌شود تا در اجرای این پروژه تنها به نمونه‌سازی بسنده نکرده باشیم.

نعیمی پور با اشاره به اینکه تا چند ماه آینده روند انعقاد قراردادها آغاز می‌شود، گفت: بدون شک انعقاد چنین قراردادی افراد فعال در صنعت واگن سازی را به این باور می‌رساند که قادر به تولید واگن ملی هستیم.

وی با اشاره به اینکه قیمت نهایی برای واگن ملی هنوز مشخص نشده است، خاطرنشان کرد: کارگروه واگن ملی زیر مجموعه مترو تهران در حال فعالیت است اما در حال تاسیس یک شرکت مستقل برای تولید انبوه این واگن هستیم. بدون شک در این مرحله قیمت نهایی و میزان به‌صرفه بودن تامین واگن ملی از سوی شرکت‌های قطار شهری مشخص می‌شود.

نعیمی پور با اشاره به اینکه مترو تهران آمادگی ارائه انواع خدمات فنی و کارشناسی را توسط مهندسان خود به سایر اعضای اتحادیه شرکت‌های قطار شهری کشور دارد، عنوان کرد: هرچند ما وارد روند قطعه‌سازی برای رفع نقایص ناوگان‌های در حال بهره‌برداری نشده‌ایم اما اجرای این پروژه به‌ناچار ما را به این حوزه وارد کرده است.

وی بیان داشت: اگر شرکت بهره‌برداری مترو تهران و سایر شرکت‌های بهره‌برداری در کلان‌شهرها نیاز به تأمین قطعه داشته باشند، تلاش می‌کنیم با قیمت رقابتی قطعه‌های موردنیاز را در اختیار این شرکت‌ها قرار دهیم.

 

اخبار برگزیده
شناسه : 123172
لینک کوتاه :