اگر یاری رسانی نیست، سنگ اندازی نکنید

به گزارش جهان صنعت نیوز: طبق شواهد و گزارشات اتهام مندرج در حکم بازداشت آقای میمندی نژاد توهین به رهبر انقلاب و همچنین بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران و همچنین اتهام مندرج در احکام آقای مرتضی کی‌منش مسئول رسانه‌ای جمعیت امام علی (ع) و خانم کتایون افرازه بازرس علی‌البدل این جمعیت اقدام علیه امنیت ملی بود.

 بازداشت موسس بزرگترین جمعیت دانشجویی در حالی رخ داد که این جمعیت بارها وظیفه بهزیستی را بطور کامل انجام داده است. البته در این ۲۰ سال هرگاه کودکی نیاز به کمک داشت دستان این جمعیت یاری رسان آن بود. گرچه بسیاری از رسانه های داخلی و اصولگرا صراحتا مخالفت خودشان را در این خصوص مطرح کرده بودند. همانند روزنامه کیهان که در خرداد ماه ۹۶ در مطلبی این جمعیت را متهم کرد که «با عناوین مذهبی و دینی اقدام به فریب مردم مومن می‌کند و با سوء‌استفاده از باورهای عمیق مذهبی مردم متدین ایران، ضمن کاسبی مال و آبرو، به نشر افکار ضاله و انحرافی خود می‌پردازد.»

همچنین شهربانو امانی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای شهر تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار سیاسی «جهان صنعت» مبنی بر اینکه مخالفان و منتقدان موسساتی مثل جمعیت امام علی نگران چه چیزی هستند که این‌طور به فضاسازی و پرونده‌سازی دست می‌زنند گفته « به هرحال وقتی کار مردم به دست مردم حل شود، برخی باید به خاطر عملکرد خود پاسخگو شوند. اما به نظر من آنقدر در این کشور کار روی زمین مانده وجود دارد که نیازی نیست به خاطر کار و تلاش یک جمعیت خیریه نگران شوند. همه آقایان هم که خیریه دارند و ما آنان را در این شرایط کرونایی به یاری مومنانه دعوت می‌کنیم» وی تاکید: «خیریه‌هایی مثل جمعیت امام علی مورد اعتماد مردم هستند و حتی ممکن است که حمایت برخی ایرانیان خارج از کشور را جلب کنند، اینکه نمی‌شود هر ایرانی که در شرایط سخت به هموطنان خود کمک کرد، مارک جاسوسی بخورد. خوشبختانه سیستم امنیتی کشور به قدری قوی است که هم دستش در همه جای دنیا دراز است و هم امکانات بی‌حد و حصر دارد و نباید نگران این مسائل شود. من توجه آقایان را به این جلب می‌کنم که در پایان سال جاری باید آرایش انتخاباتی بگیریم و این برخوردها نتیجه‌ای غیر از بی‌اعتمادی مردم ندارد. اگر قرار باشد مردم نه کار خیر کنند، نه مشارکت سیاسی داشته باشند و… پس باید چه کار کنند؟ در شرایط فعلی بالا بردن آستانه تحمل، راهنمایی و ارشاد بچه‌های فعال در NGOها است و نه پلمب دفاتر آنان.»

بازیابی سرمایه اجتماعی و اعتماد ملی، قطعا یک شبه مقدور نیست و نیازمند اقداماتی اساسی‌تر و جدی‌تر است. شفاف‌سازی درباره پرونده اعضای جمعیت دانشجویی-مردمی امام علی، برخورد منصفانه و عادلانه با آنان و جلوگیری از تکرار آنچه بر سر متهمان محیط زیستی آمد، حتما گام مهمی در این راستا است. حال با گذشت یک ماه بی خبری از اتهامات و وضعیت بازداشت شدگان، در همین راستا از روابط عمومی جمعیت امام علی (ع) درباره‌ی نتیجه ‌پیگیری‌ها به «جهان صنعت» می گوید: امروز یک ماه است که از بازداشت اعضای جمعیت امام علی (ع) می گذرد. از همان ابتدای امر تاکنون هیچ اطلاعاتی درخصوص اتهامات آنها نداریم. تنها مطالبه ما دادرسی عادلانه طبق قانون است. گرچه تاکنون خانواده‌ها با بازپرس پرونده ملاقاتی داشتند، اما درباره‌ی اتهامات آن سه نفر صحبتی نشد، درباره‌ی داشتن وکیل هم گفتند براساس تبصره‌ی ۴۸ تنها از آن لیست اجازه‌ی گرفتن وکیل خواهند داشت. بنابراین برای این پرونده فعلا وکیلی ندارند، چون نمی‌خواهیم از آن لیست وکیلی را انتخاب کنیم. آنها معمولا از زندان یک روز در میان یا چند روز یکبار تماس میگرفتند ولی ۷ روز که آقای میمندی نژاد با خانواده خود تماسی نگرفته است. وضعیت این افراد نا مشخص است. در بند دو الف زندان اوین هستند. اگرچه در شبکه‌های اجتماعی اتهاماتی نسبت به این سه نفر مطرح می‌شود، اما هیچکدام صحت ندارد. خانواده‌ها با بازپرس هم در این باره صحبت کردند و ایشان اذعان داشتند که هیچگونه اتهامی علیه این سه نفر منتشر نشده است. بنابراین جمعیت این حق را بر خود محفوظ می‌داند که علیه این افراد و رسانه‌ها شکایت کند. قصد این افراد و رسانه‌ها برای مخدوش سازی افکار عمومی از طریق فضاسازی برای برچسب زنی اتهامات غیرواقعی و نهایتا فشار آوردن بر روی قوه قضائیه است.

وی افزود: جمعیت امام علی (ع) بیش از بیست سال سابقه فعالیت دارد. جمعیت یک نهاد شناخته شده است و همواره در چارچوب قانون فعالیت کرده و بر روی عملکرد آن نظارت رسمی بوده و شفافیت مالی دارد. ضمنا جمعیت تعاملات و گفت‌وگوهای زیادی با نهادهای گوناگون داشته و آقای میمندی نژاد بارها در جلسات ارگان‌های رسمی برای ارائه نظرات مشورتی تخصصی طرح‌های مختلف اجتماعی حضور داشته‌اند؛ اتفاقا نظرات ایشان هم به خاطر تجارب‌شان مورد توجه قرار گرفته است. لذا این نوع نحوه‌ی برچسب زنی این نظارت‌ها را نیز زیر سوال می‌برد.

روابط عمومی جمعیت امام علی (ع) درخصوص وویس های منتشر شده از این افراد گفت: موبایل تمام این ۳ نفر دست را توقیف کردند. موبایل، لپتاپ، دست نوشته ها، آرشیو بیست ساله برنامه ها و سخنرانی های جمعیت، فایلها و زونکن های مالی و اداری همگی ضبط شده است. حال هر از چند گاهی در یکی از کانال های تلگرامی برخی وویس های خصوصی از آنها بدون اذن منتشر شده است و این امر نفعی جزء سلب اعتماد عمومی و شایعه پراکنی در خصوص جمعیت وجود ندارد. گرچه با این عمل حقوق شهروندی این عزیزان پایمال شده است. البته موازی با این اتفاقات جمعیت امام علی تحت فشار است. همچنین اعضایی که با جمعیت همکاری دارند، مورد تهدید قرار گرفته‌اند. پیام‌هایی خصوصی به آنها به صورت ناشناس ارسال شده و صحبت‌هایی به گوش اعضای داوطلب رسیده است که به نوعی ادامه‌ی فعالیت‌ آنها با تهدید و ناامنی مواجه شده است. البته برخی از اعضا در رابطه با بازداشت موسس جمعیت برای پرسش و پاسخ اظهار شده بودند. این برای فضای مدنی و کار دواطلبانه تهدیدی جدی است. در ابتدا می‌گویند این سه نفری که بازداشت شدند از جمعیت جدا هستند؛ البته ما این را قبول نداریم. اما با این کارشکنی‌هایی که درباره‌ی جمعیت صورت می‌گیرد؛ اگر این سه نفر جدا هستند، پس با بقیه چه کاری دارند؟ چرا تهدید می‌کنند؟

وی از ادامه روند کمک های جمعیت امام علی (ع) به نیازمندان گفت: خوشبختانه بعد از بازداشتی ها جمعیت طبق روال گذشته کمک های مردم نهادی خود را به قوت قبل ادامه می دهد. هرچند در برخی اماکن آموزش و پرورش با اعضا برای ثبت نام بچه ها همکاری نمی کنند اما ما تلاشمان را می کنیم امسال هیچ بچه از از درس خواندن عقب نماند. همچنین فعالیت های امدادی در حال انجام است. اگرچه به خاطر شیوع کرونا فعالیت‌های میدانی ما کمرنگ‌تر شده است.

روابط عمومی جمعیت امام علی (ع) با تاکید بر سنگ اندازی های افزود: جمعیت امام علی (ع) بیش از ۲۰ سال است که در کوچه و پس کوچه های محل های فقیر نشین تردد دارد و به هر طریقی به کودکان و زنان بی بضاعت کمک کرده است. دولت بجای اینکه از جمعیت تقدیر و تشکر کند و حتی در راستای بهبود سازی شرایط کودکان کار و زباله گرد قدمی بردارد اما در عمل می بینیم که دولت نه تنها کمکی به ما نکرده است بلکه مدام جلوی پایمان سنگ اندازی می کند.

وی درباره اتهامات احتمالی مطرح شده در فضای مجازی گفت: در شبکه های مجازی برخی می گویند آقای میمندی نژاد به رهبر توهین کرده یا پولشویی کرده است. ما از همین تریبون تمام اتهامات مطرح شده را رد می کنیم. موسس جمعیت امام علی (ع) هیچگاه به رهبر انقلاب توهین نکرده و نخواهد کرد. تمام این اتهامات بخاطر این است که این موسس مستقل است و هیچ وابستگی به حزب و ارگانی نیست. جمعیت امام علی (ع) هر سال بصورت رسمی تمام گزارشات مالی و عملکرد خود را وزارت کشور ارسال می کند. ما همیشه بدنبال چاره جویی و حل معضلات اجتماعی هستیم. اگر مدام این موارد را در جامعه مطرح کردیم نه بعنوان ایجاد تشویش بلکه فقط قصدمان جلب  نظر مسولان بوده است. تنها هدف جمعیت یاری رسانی به ساختار کلان کشور است.

روابط عمومی جمعیت امام علی (ع) در آخر بیان کرد: این روزها بخاطر اتفاقات افتاده افراد جمعیت بسیار متاثر هستند زیرا افرادی که حال با کم لطفی دولت در بازداشت بسر می برند تمام طول عمرشان را وقف نیازمندان کردند و در جامعه امروزی کع ایمان بسیاری سست شده اعضا راه امام علی (ع) را در پیش گرفتند و شب های قدر در تمام محله های فقیر نشین اقلام غذایی توزیع می کردیم. چرا باید بزرگترین خیریه مردم نهاد دچار چنین بی مهری و فشار روانی شود؟

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 123309
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا