اولین شبکه G 5 در تهران راه‌اندازی شد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  همواره مردم و کاربران از عقب بودن ایران نسبت به جهان در زمینه فناوری شاکی هستند. اما با وجود شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده، تصمیمات خلق‌الساعه برای فیلتر دیگر شبکه‌های اجتماعی، مشکلات زیرساختی اینترنت، عدم نیاز به فناوریG 5 در صنعت، کشاورزی، عدم واردات تجهیزاتی مانند خودروهای هوشمند و خودران، ممنوع بودن واردات لوازم خانگی و در نتیجه نبود لوازم خانگی هوشمند به صورت واردات قانونی در کشور، نیازی به اینترنت G 5 داریم؟ با وجود مشکلات بی‌شماری که در سامانه‌های دولتی، بانکی و نهادهای مختلف داریم، هسته مرکزی بورس و سامانه‌های کارگزاری‌ها که همواره دچار اختلال می‌شوند، نیازهای ضروری‌تری وجود ندارد که نخست به آنها پرداخته شود؟ این اقدام به نظر می‌رسد بیشتر رقابت با دیگر کشورها و اعلام این نکته بود که کاری انجام داده‌ایم. از سویی دیگر واردات فناوری G5 همزمان شده با قرارداد ۲۵ ساله با چین، قراردادی که انتقادات بسیاری بر آن وارد است و البته چین نخستین کشوری است که به فناوریG 5 دست یافته است.

اقتصاد دیجیتال

محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سال گذشته درباره اینترنت نسل پنج‌ گفته بود که مقدمات پیاده‌سازی
G  ۵ در ایران انجام شده است و از اجرایی کردن اولین نسخه G 5 و ارائه خدمات اینترنت نسل ۵ به‌عنوان یک مطالبه جدی و نیازمندی کسب‌وکارها در کشور خبر داده بود. او همچنین ۱۶ خردادماه سال جاری، ‌از نصب اولین سایت G 5 طی یک ماه خبر داده و اظهار کرد که مطابق برنامه تا شهریورماه، پنج منطقه تاریخی تهران زیر پوشش نسل پنجم تلفن همراه قرار می‌گیرد.

در این راستا ستار ‌هاشمی، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات روزگذشته با انتشار ویدئویی از اظهارات حسن روحانی رییس‌جمهوری در جلسه هیات دولت، در توئیتر نوشت: اولین شبکه نسل پنجم تلفن همراه
 G 5 در ایران و در شهر تهران راه‌اندازی شد. نسل ۵ فقط یک ابزار ارتباطی نیست و در کنار هوش مصنوعی سکوی پرش اقتصاد دیجیتال ایران است.

حسن روحانی در جلسه روزگذشته هیات دولت گفته بود: در حال ورود به اینترنت نسل پنجم هستیم و از روزهای آینده این نسل کار خود را در تهران آغاز می‌کند و به تدریج گسترش پیدا می‌کند. این تحولی بزرگ در عرصه دیجیتال است؛ نسل پنجم فقط برای ارتباطات نیست، بلکه برای اقتصاد دیجیتال کشور است. سال قبل مرکز هوش مصنوعی را افتتاح کردیم و امسال اعلام می‌کنیم که فعالیت نسل پنجم را آغاز کردیم و از وزارت ارتباطالت می‌خواهم در روزهای آینده برای مردم توضیحات لازم را ارائه کند.

نخستین سایتG 5 ایران، با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و ایرانسل، در محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، واقع در خیابان کارگر شمالی تهران راه‌اندازی شده است.

حسن روحانی، رییس‌جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه اول مرداد ۱۳۹۹، در آیین افتتاح این سایت که در حاشیه جلسه هیات دولت برگزار شد، با اعلام این موضوع به عنوان «یک خبر خوش»، راه‌اندازی نسل پنجم تلفن همراه را «یک تحول بزرگ دیجیتال» دانست.

روحانی تاکید کرد: نسل پنجم فقط برای ارتباطات نیست، برای اقتصاد دیجیتال کشور است. سال گذشته مرکز هوش مصنوعی را تشکیل دادیم و امسال هم اعلام می‌کنیم که فعالیت نسل پنجم را شروع کردیم.

ایرانسل، اولین و بزرگ‌ترین اپراتور دیجیتال ایران، پیش از این نیز در شهریورماه ۱۳۹۶، نخستین آزمایش شبکهG 5 در ایران را انجام داده و نمونه‌ای از شبکۀ کامل (End to End) نسل پنج، شامل هسته شبکه و رادیو را در حضور محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- آزمایش کرده بود.

در روزهای آینده، ایرانسل دومین سایت نسل پنجم را در ساختمان مرکزی خود و در هفته‌های پیش‌رو نیز سایت‌های بعدی G 5 خود را با اولویت مراکز علمی، تحقیقاتی و نیز مراکز مهم شهری، راه‌اندازی خواهد کرد.

وارداتG ۵ خوب است

کارشناسان می‌گویند دولت قصد دارد بگوید کاری انجام داده، با این همه واردات اینترنت G 5 به ایران و راه‌اندازی آن اقدام مناسبی است.

محمود محمدی، مشاور کسب‌و‌کارهای اینترنتی در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: دستیابی به اینترنتG 5 برای دولت دستاورد بزرگی است. در واقع دولت می‌خواهد بگوید ما از دنیا عقب نیستیم.

او افزود: احتمالا یک بنده خدایی تجهیزات را وارد کشور کرده است و دولت هم در حال نصب تجهیزات است تا بگوید عقب نمانده‌ایم. البته این اقدام بدی نیست، اگر به راستی این کار موجب شود تجهیزات زیرساختی اینترنت را تکمیل کرده و تجهیزات پیشرفته و مناسبی وارد کنند، بسیار هم مثبت است.

محمدی در ادامه بیان کرد: اگر ورود اینترنت G 5 به ایران موجب شود تکنولوژی‌های جدید وارد شود و استارتاپ‌های نوینی شکل بگیرد، اتفاق خوبی است.

او در پاسخ به این پرسش که هنوز نیاز به اینترنتG 5 در ایران وجود ندارد بیان کرد: دولت تصمیم گرفته است نخست فناوری را وارد کند و سپس نیاز مرتبط با آن را ایجاد کند. ممکن است این اقدام تنها یک نمایش باشد، می‌خواهند بگویند اقدام موثری انجام داده اند.

محمدی در رابطه با اینکه اگر دولت قصد دارد اینترنت بین‌الملل را قطع کند و در حال انجام اقدامات مربوط به آن است چرا فناوریG 5 را وارد کرده است بیان کرد: بعید می‌دانم دولت فعلی اینترنت بین‌المللی را قطع کند و اجرای شبکه ملی اطلاعات بر عهده دولت بعدی است.

او افزود: دولت بعدی هم چهار سال اول می‌گوید همه چیز تقصیر دولت پیشین است.

محمدی در رابطه با اینکه هنوز نیاز صنعتی و یا تجهیزات مورد نیاز برای خانه‌های هوشمند وجود ندارد گفت: دولت اول پاسخ به نیاز را وارد کرده، سپس احساس نیاز و خود نیاز را ایجاد می‌کند.

تحول دنیا با اینترنت G۵

اینترنت G 5 فناوری بسیار متفاوت از دیگر نسل‌های اینترنت است. دستیابی به این فناوری نیازمند یک دوران گذار است.

تکنولوژی G 5 یک استاندارد صنعتی است که جایگزین استاندارد رایج کنونی یعنی G 4LTE خواهد شد، همان‌طور که قبلا  G 4 جایگزین G 3 شد. این فناوری پنجمین نسل از این استاندارد است. طراحی این استاندارد به گونه‌ای است که سرعت آن از تکنولوژی ۴G LTE  بسیار سریع‌تر است. البته هدف این استاندارد صرفا افزایش سرعت اتصالات اینترنتی تلفن‌های هوشمند نیست. این استاندارد، اینترنت بی‌سیم بسیار پرسرعتی را در همه جا و برای همه چیزها از جمله خودروهای متصل، خانه‌های هوشمند و ابزارهای اینترنت اشیا (IoT)، فراهم خواهد کرد. در آینده تلفن هوشمند شما و تمام ابزارهای مجهز به اتصالات سلولی به جای فناوری ۴G LTE  از استاندارد G 5 استفاده خواهند کرد.

استاندارد G 5 برای دستیابی به این سرعت‌های فوق‌العاده از تکنولوژی‌های متعددی بهره می‌گیرد. استاندارد جدید از یک باند بسامد رادیویی کاملا جدید از G 4 استفاده می‌کند. G 5 «امواج میلیمتری» که در فرکانس‌های بین ۳۰ و ۳۰۰ گیگاهرتز منتشر می‌شوند را به کار می‌گیرد، در حالی که در گذشته از باندهای کمتر از شش گیگاهرتز استفاده می‌شد. پیش از این از فرکانس‌های یادشده صرفا برای برقراری ارتباط میان ماهواره‌ها و سیستم‌های رادار استفاده می‌شد اما امواج میلیمتری قادر به عبور آسان از ساختمان‌ها یا سایر اشیای سخت و محکم نیستند، از این رو G 5 برای حل این مشکل از Small Cells یا به تعبیری «سلول‌های کوچک» کمک خواهد گرفت؛ سلول‌های کوچک در حقیقت ایستگاه‌های بسیار کوچکی هستند که می‌توان در مناطق متراکم شهری آنها را در فواصل ۲۵۰ متری قرار داد. به این ترتیب معضل عدم پوشش مناسب در این مکان‌ها مرتفع خواهد شد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 123985
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا