بورس در اسارت دلار

به گزارش جهان صنعت نیوز:  همزمانی این رشد با صعود بازار سرمایه صحت نظریه ارتباط و اثرگذاری بازار ارز بر بازار سرمایه را بیش از پیش تقویت کرد. به ویژه آنکه گفته می‌شود اغلب سهم‌های شاخص ساز بازار سرمایه را سهام کامودیتی محور و صادراتی تشکیل می‌دهند و از همین رو نیز رشد نرخ ارز بر ارزش سهام آنها اثرگذار خواهد بود. در همین حال افت شاخص‌های بازار سرمایه در روزهای اخیر همزمان با کاهش محسوس نرخ دلار از آستانه ۲۶ هزار تومان به کانال ۲۲ هزار تومانی این نگاه را تایید می‌کند. با این حال برخی کارشناسان نیز تاثیر بازار ارز بر بازار سرمایه را تا این میزان هم پررنگ نمی‌دانند و بیان می‌کنند که در سال گذشته نیز بازار ارز دچار تلاطمات افزایشی و کاهشی شد اما با این حال بازار سرمایه توانست مسیر رشد خود را بازیابد و از بازار ارز پیشی بگیرد. آنها متغیرهایی نظیر  تحولات داخلی بازار سرمایه، خواب بازار مسکن و افزایش ریسک بازار طلا و سکه و در نتیجه هجوم نقدینگی به سمت بورس در کنار حمایت‌های همه‌جانبه دولت از بازار سرمایه را در رشد این بازار اثرگذارتر از متغیری به نام نرخ ارز قلمداد می‌کنند.

علاوه بر کاهش درآمدهای ارزی دولت و بخش خصوصی به واسطه تحریم‌ها و بسته شدن مرزها در اثر شیوع کرونا، عدم ارائه ارزهای حاصل از صادرات در سامانه نیما، انتظارات تورمی، بلوکه شدن ارزهای کشور در کره جنوبی و نیز اخباری که حاکی از روند کاهنده منابع ارزی بانک مرکزی بود شرایطی را فراهم کرد تا نرخ ارز را در مسیر صعودی قرار دهد.

در ماه گذشته این بازار توانست به رقیبی جدی برای بازار صعودی سرمایه بدل شود. با این حال به نظر می‌رسد کنترل‌گری بانک مرکزی و برخوردهای پلیسی با معامله‌های خارج از چارچوب در گذشته تا حدی از جذابیت‌های این بازار کاسته است. در همین حال بازار سرمایه نیز توانسته است به ویژه از ابتدای سال تاکنون بازدهی مناسبی را ثبت کرده و جذاب‌تر از بازارهای دیگر ظاهر شود.  حالا با عقب نشینی قیمت دلار به کانال ۲۲ هزار تومانی در بازار آزاد شرایط دستخوش تغییر شده است. به گزارش خبرآنلاین، صرافان می‌گویند واکنش اولیه خریداران بالا بردن حجم خرید بود اما وقتی روند کاهش قیمت ادامه یافت کم کم از شمار متقاضیان خرید کم شد؛ هر چند در این بازار کسی چندان تمایلی به فروش ندارد.

حالا با پیش‌بینی تداوم کاهش نرخ دلار تا کانال ۱۷ هزار تومان از سوی برخی صرافان و کارشناسان اقتصادی ، به نظر می‌رسد سبد سرمایه‌گذاری‌ها مجددا در حال تغییر است. روز گذشته هم نرخ ارز کاهشی بود و دلار که در روزهای قبل سقف ۲۵ هزار تومانی را هم لمس کرده و به نرخ ۲۶ هزار تومان نزدیک شده بود به ۲۲ هزار و ۲۰۰ تومان رسید. مدیرکل امور بین‌المللی بانک مرکزی گفته به زودی چندین میلیارد دلار ارز وارد بازار می‌شود و بخش زیادی از تقاضای ارزی پوشش داده خواهد شد. بعضی فعالان اقتصادی معتقدند در صورت تزریق این حجم ارز به بازار، دلار می‌تواند تا محدوده ۱۷ هزار تومان افت کند. بازار سرمایه هم تا حدی به نرخ ارز وابستگی دارد و با کاهش نرخ ارز، در روزهای گذشته فشار فروش در بسیاری از نمادهای بازار سرمایه هم محسوس بوده است. اما نکته اینجاست که بازار ارز سال گذشته هم بعد از یک جهش خیره کننده، افت چشمگیری داشت و با این حال بازار سرمایه بی‌توجه به افت نرخ ارز و ثبات قیمتی چند ماهه این بازار، روند صعودی داشت. باید دید نوسان نرخ ارز این بار چه تاثیری بر بازار سرمایه خواهد داشت.

حرکت بورس وابسته به نوسان دلار

نمی‌توان این واقعیت را در اقتصاد عمومی ایران انکار کرد که نوسانات نرخ دلار می‌تواند تاثیر زیادی بر معاملات انواع کالا در بازارهای مختلف داشته باشد. در واقع همواره بالا رفتن نرخ دلار باعث افزایش انتظارات تورمی شده و نرخ‌های دیگر را نیز افزایش می‌دهد. این روند تا حدی وابسته به متغیرهای اقتصادی است و تا حدودی هم از هیجانات عمومی ناشی می‌شود. این هیجانات اکنون به بازار سرمایه نیز راه یافته و علاوه بر اثرگذاری مستقیم دلار بر برخی سهم‌ها، به یک دلیل مضاعف برای ایجاد نوسان در بازار سرمایه تبدیل شده است.

در همین ارتباط یک کارشناس بازار سرمایه ابراز کرد: اگر قیمت سهامی که اکنون لیدر بازار شده و روی شاخص کل اثر زیادی دارند را با قیمت نوسانات دلار مقایسه کنید به این نتیجه می‌توان رسید که هر دو وابستگی زیادی به هم پیدا کرده‌اند. ولید هلالات ادامه داد: رفتار قیمت سهام بسیار تحت تاثیر قیمت دلار است؛ به طوری که لازم است به چند فاکتور توجه شود؛ در فاصله بالا رفتن قیمت دلار آزاد، دلار نیما نیز روندی صعودی به خود گرفته و در حال حاضر محدوده‌ای ۱۸ هزار تومانی دارد که بر «بورس کالا» بسیار تاثیرگذار است.  این کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با بورس‌نیوز خاطرنشان کرد: حرکت بازار به نوسانات دلار خیلی شبیه و وابسته است، اگر فرض کنیم که دلار در محدوده ۲۲ هزار تومان به ثبات برسد، به مروز زمان انتظار می‌رود که دلار نیمایی نیز خود را به این محدوده نزدیک کند.  وی افزود: در صورت ماندن دلار در این کانال، بازار سهام علاقه‌مند به استراحت می‌شود به این معنی که طی چند هفته نوسان رو به بالا و رو به پایین را به شکلی معنادار تجربه نخواهد کرد و شاخص نیز افت و خیز سنگینی نخواهد داشت، به شرط اینکه دلار در محدوده ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان جایگاه خود را حفظ کند.

سهامداری به جای سفته‌بازی

کارشناس دیگری نیز بر این باور است که بازار سرمایه همچنان شاهد ورود نقدینگی است و افزایش یا کاهش نرخ ارز تا این لحظه تاثیری در بازار سرمایه نداشته است. حسن رضایی پور در گفت‌وگو با سنا تاکید کرد: هرچند ممکن است این موضوع تازه واردان را درگیر هیجانات ناشی از افزایش قیمت ارز و انتظارات بی‌اساس از بازار کند. وی در خصوص نوسانات قیمت دلار طی روزهای اخیر اظهار کرد: سناریویی که بانک مرکزی و بیشتر تجار در خصوص دلار محتمل دانستند، این بوده که افزایش نرخ دلار بیشتر به سبب انجام محدودیت‌های ارزی ایجاد شده است.

همچنین شرایط بازار که به موجب آن ثبت سفارش‌ها در مدت مشخصی از ابتدای سال بسته شده بود و با باز شدن خود تقاضای ارزی را افزایش داد، مجموعا سبب شد تراز قیمت دلار افزایش پیدا کند. وی افزود: این در حالی است که نرخ مرجع برای تصمیمات تجاری، چه برای صادرکنندگان و چه برای مصرف‌کنندگان در سطح کلان و به طور عملیاتی دلار «نیما» است. این عامل در مرور تغییرات خود با افزایش یا کاهش چشمگیری نسبت به شاخص بورس و فرابورس روبه‌رو نبوده است. براین اساس که طی هفته‌های اخیر شاهد آن بوده‌ایم، نوسان کاذب بوده و مدت خود را گذرانده است. این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: همان‌طور که اشاره شد، صنایع از سامانه نیما و نوسانات آن تاثیر می‌پذیرند.

بر این اساس به نظر بنده نوسانات اخیر دلار به بازار سرمایه ارتباطی ندارد چون فعالان حوزه ارز یا دارایی‌های سرمایه‌ای مانند طلا از سال گذشته راه خود را از بورس جدا کرده‌اند و نقدینگی‌ای که در بازارها درگیر می‌شود مانند سال‌های گذشته نیست به این معنی که نقدینگی موجود از بازارهای مختلف به بازارهای موازی کوچ نمی‌کنند. رضایی‌پور بیان کرد: متاسفانه تحلیل‌هایی در بازار وجود دارد که به طور عمده بر پایه نوسانگیری است. متاسفانه تازه‌واردان به سمت سفته‌بازی و نه سهامداری سوق داده شده‌اند که این موضوع آینده بازار را دچار ریسک می‌کند.

البته متاسفانه حقوقی‌هایی هم وجود دارند که ایجاد فرهنگ نوسانگیری را ترویج می‌کنند.  وی توصیه کرد: سرمایه‌گذاران جدید باید سرمایه‌گذاری در بازار را آموزش ببینند، دنبال سفته‌بازی نبوده و سهامداری کنند. خوشبختانه امروز مجاری تحلیل قوی در بازار وجود دارد بنابراین سرمایه‌گذاران اگر عمق اطلاعات خود را نسبت به شرکت‌ها افزایش دهند و درگیر سفته‌بازی نشوند، موفق‌تر عمل خواهند کرد. رضایی‌پور در رابطه با ادامه روند مثبت بازار سرمایه تصریح کرد: اگر همزمان با ورود نقدینگی جدید، بازار هم بزرگ شود و به جای اینکه سهم‌ها افزایش قیمت پیدا کنند، با بزرگ شدن بازار مواجه باشیم، می‌توانیم تعادل را در بازار پیش‌بینی کنیم. البته در این راستا ابلاغیه‌ها و مشوق‌هایی مانند عرضه بیشتر سهام شناور شرکت‌ها که در نظر گرفته شده، در کنار این موارد پذیرش شرکت‌های جدید و استفاده بیشتر از ابزارهای مالی نیز می‌تواند به ادامه ورود نقدینگی کمک کند تا همزمان با ورود نقدینگی با شرایط پایداری در بازار سرمایه همراه باشیم.

 

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه

شناسه : 123986
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا