دزفول، شهری بر بلندای طبیعت و تاریخ

به گزارش جهان صنعت نیوز: اگر با شنیدن این توصیفات همچنان قانع نشده‌اید که به دزفول سفر کنید و ترجیح می‌دهید به مناطق تاریخی سر بزنید جالب است بدانید که این شهر را در کشور به نام موزه آجر می‌شناسند چرا که آجرهای به کار رفته در خانه‌های قدیمی این شهر راوی زندگی چندین نسل و سلسله‌های مختلف است که در ایران حکومت کرده‌اند.

تصاویر کلیشه‌ای از استان خوزستان که آن را سرزمینی خشک و بی‌آب و علف  معرفی می‌کند کنار بگذارید؛ این شهر که در شمال استان خوزستان واقع است با باغ‌ها، مزارع و بیشه‌هایی که ده‌ها گونه جانوری و صدها گونه گیاهی در آن حیات دارند محصور شده است و البته عبور رودخانه دز به عنوان یکی از پرآب‌ترین رودخانه‌های کشور از میانه این شهر بر جاذبه‌های طبیعی آن افزوده است.

در این گزارش سعی می‌کنیم با معرفی این شهر که در فاصله ۷۲۰ کیلومتری شهر تهران قرار گرفته شما را با جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی یکی از زیباترین شهرهای کشور آشنا کنیم.

نمادهای تاریخی دزفول

اگر دوست دارید از نزدیک قدیمی‌ترین پل جهان که همچنان از روی آن عبور و مرور صورت می‌گیرد را مشاهده کنید باید به دزفول رفته و از پل قدیم این شهر دیدن کنید.

این پل به دستور شاپور اول ساسانی ساخته شده و امکان عبور سپاهیان از بستر رودخانه را فراهم کرده است. از آنجا که این پل هزار و ۷۰۰ ساله به دست اسرای رومی ساخته شده با نام پل رومی نیز شناخته می‌شود. البته بخشی از این پل ریزش داشته که در زمان پهلوی اول بازسازی شده است. تا دو دهه قبل همچنان عبور و مرور خودرو از روی این پل صورت می‌گرفت اما حالا چند سالی هست که فقط امکان عبور افراد پیاده از روی آن وجود دارد تا مانع بروز آسیب به بنای تاریخی آن شوند.

اگر از روی پل قدیم به رودخانه دز نگاه کنید متوجه بقایای آسیاب‌های آبی می‌شوید که زمانی آرد لازم برای تهیه قوت اهالی شهر را تامین می‌کرده است. به تازگی این آسیاب‌های قدیمی توسط داربست‌هایی محافظت شده و وزارت میراث با ایجاد موزه‌ای به نام «موزه آب» امکان بازدید از آنها را برای گردشگران فراهم کرده است. ساخت آسیاب بر بستر رود دز از زمان ساسانیان آغاز شده اما اکثر آسیاب‌های باقیمانده قدمت‌شان به دوره صفویه و قاجار برمی‌گردد. خروش آب رودخانه در کنار پایه‌های آجری و بلند این آسیاب‌ها تصاویری زیبا را پیش چشم هر بیننده‌ای ترسیم می‌کند و صدای چرخش آب در پیچ و خم‌ها و تونل‌های آسیاب برای دقایقی هر بازدیدکننده‌ای را به سفری در کوچه پس‌کوچه‌های تاریخ این شهر می‌برد.

اگر دوست داشته باشید، می‌توانید با مراجعه به رستوران سنتی که در جوار موزه آب واقع شده ضمن تماشای خروش رودخانه دز و صرف غذا، به نظاره زیبایی‌های این بخش سرزمین‌مان بنشینید.

در خصوص بافت آجری دزفول هم همین بس که تاکنون بیش از ۱۰۰ اثر ملی در کوچه پس‌کوچه‌های باریک و تاریخی این شهر به ثبت رسیده است. خانه تیزنو یکی از خانه‌های قدیمی این شهر است که در صورتی که علاقه‌مند به دیدن معماری خانه‌های قدیمی باشید بازدید از آن را به شما توصیه می‌کنیم.

 در گذشته در این شهر برای فرار از گرمای شدید تابستان نزدیک به ۱۰ متر زمین را می‌کندند و با رفتن به زیر زمین حتی در طول روزهای گرم تابستان یک هوای دلچسب و بهاری را تجربه می‌کردند.

نکته جالب در خصوص این زیرزمین‌ها که در زبان محلی به آنها «شوادون» می‌گویند اتصال آنها به هم بود به گونه‌ای که این امکان وجود داشته که از مسیر زیرزمینی یک یا دو کوچه جابه‌جا شد. در جایی که زیرزمین دو خانه به هم متصل می‌شده باد با سرعت شدیدی جریان داشت و مردم بومی این قسمت را به نام «تال» خطاب و از آن به عنوان محلی برای نگهداری مواد غذایی استفاده می‌کردند.

یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی شهر دزفول اما بازار قدیمی این شهر است که با نام بازار کهنه و نیز بازار قدیم شناخته می‌شود.

 این بازار که مقبره «شیخ اسماعیل قصری» یکی از عرفای شناخته‌شده که در سال ۵۵۵ هجری فوت شده در ورودی آن قرار دارد تقریبا تمام خوراکی‌های محلی و صنایع‌دستی شهر در آن فروخته می‌شود.

یکی از صنایع‌دستی جالب این شهر سبدهای کوچکی است که از جنس حصیر و کاموا و با دست بافته می‌شوند. کار ساخت این صنایع‌دستی که نقش و نگارهای زیبایی هم دارند معمولا توسط دختران بختیاری انجام می‌شود و نقش و نگارهای آنها را می‌توان به نوعی  راوی فرهنگ و تاریخ شهر دزفول و منطقه خوزستان دانست؛ پرپیچ و خم و پایدار درست مثل خوزستان که با وجود تمام ناملایمات روزگار از جنگ تا سیل، قرن‌ها پایدار و پابرجا مانده است.

جاذبه‌‌های طبیعی دزفول

یکی از جاذبه‌های طبیعی دزفول منطقه «چال‌کندی» است. برای رفتن به این منطقه باید به پارک دولت دزفول رفته و با اجاره قایق موتوری به سمت سد دز بروید. کوه‌ها و صخره‌های بلند این منطقه و پوشش جانوری و گیاهی متفاوت آن در کنار آب زلال رودخانه دز باعث شده بسیاری از عاشقان تفریح‌های آبی از سراسر کشور به اینجا بیایند.

یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی دزفول اما دره «توبیرون» است. از این جهت به این دره تو‌بیرون می‌گویند که دمای آن آنقدر پایین‌تر از دمای طبیعی منطقه است که محلی‌ها اعتقاد دارند اگر فردی که تب دارد وارد این منطقه شود به دلیل سرمای هوا تب از بدنش خارج می‌شود. دیوارهای بلند، مسیر باریک و انبوه درختان انگور و انجیر وحشی در اطراف این دره هر بازدیدکننده‌ای را تحت تاثیر قرار داده و او را مبهوت جادوی زیبایی‌های طبیعی می‌کند.

برای بازدید از این دره که دمای آن گاهی ۱۵ درجه خنک‌تر از شهر دزفول است باید به منطقه سردشت در شمال شهر دزفول بروید. صخره‌های سرشار از آب‌چکان و پوشش گیاهی وحشی منطقه لذت سفری در منطقه‌ای بکر و دست‌نخورده را برایتان فراهم می‌کند.

اگر به تماشای دره‌ها و مناظر طبیعی اعجاب‌انگیز علاقه دارید می‌توانید از دره «کول‌خرسون» که به دره ارواح نیز مشهور است دیدن کنید. این دره که بیش از ۲۰۰ متر عمق دارد در بخش‌هایی از مسیر آنقدر دو سمت آن به هم نزدیک می‌شوند که یک نفر به زحمت می‌تواند از میان شکاف عبور کند.

برای رسیدن به دره کول‌خرسون باید وارد مسیر روستای بیشه بزان در منطقه شهیون شوید و از روستای پاقلعه در منطقه شهیون بگذرید و به کول‌خرسون برسید. البته در نظر داشته باشید این مسیر حدودا یک ساعت و نیم نیاز به پیاده‌روی دارد.

در آخر باید بگویم اگر قصد سفر به شهر دزفول را داشتید هم می‌توانید در هتل‌های این شهر اتاق رزرو کنید و هم این امکان را دارید که یکی از باغ‌های لاکچری واقع در منطقه شمس‌آباد این شهر را اجاره کنید.

 این خانه‌باغ‌ها به امکانات جالب توجهی همچون استخر، جکوزی، میز بیلیارد و سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی مجهز هستند. هزینه اجاره خانه‌های لوکس و با تمام امکانات ذکر شده از شبی ۵۰۰ هزار تومان به بالاست اما اگر توقع‌تان را پایین بیاورید امکان اجاره یک خانه با امکانات معمولی با مبلغی بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان وجود دارد.

 با توجه به اینکه در هر خانه معمولا امکان اسکان تا ۱۵ نفر وجود دارد اگر قصد سفر گروهی دارید، این خانه‌ها می‌توانند انتخاب اقتصادی برای شما باشند. فقط حتما قبل از سفر از طریق وب‌سایت‌های آگهی رایگان امکانات و هزینه خانه مورد نظر را دیده و آن را رزرو کنید و در آخر رعایت نکات بهداشتی هنگام سفر را فراموش نکنید.

 

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهخواندنی
شناسه : 123987
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا