بر روی نفت نشستگان تشنه

به گزارش جهان صنعت نیوز:  مردم خوزستان هر سال هوایی برای تنفس ندارند، حال دیروز رییس مرکز بهداشت خوزستان اعلام کرد آب قابل شربی هم برای آشامیدن وجود ندارد زیرا این آب آغشته به مدفوع انسانی است و سلامت مردم را با هزاران بیماری گوارشی به خطر انداخته و در این رابطه بارها و بارها اعلام جرم کرده‌اند در صورتی که گوش کسی به این حرف‌ها بدهکار نیست.  محمد علوی با بیان اینکه لوله‌های توزیع آب دچار ترک و شکستگی‌اند گفت در بسیاری از مناطق استان به ویژه مناطق حاشیه‌ای شهر و روستا، فاضلاب به لوله‌های آب می‌زند و لوله‌ها در شبکه فاضلاب غرقاب شده‌اند. این موضوع باعث ترکیب آب‌و‌فاضلاب شده است. با به ‌خطر افتادن سلامتی و تضعیف سیستم ایمنی مردم، بدن‌ها مستعد بیماری کرونا می‌شود. در رابطه با تلاقی آب‌و‌فاضلاب بارها و بارها مراکز بهداشت شرق و غرب اهواز اعلام جرم کرده‌اند و بارها در شورای سلامت استان مطرح کرده‌ایم. همچنین اکثر منازل پمپ دارند و قطعی برق موجب خاموشی پمپ‌ها و افت فشار آب می‌شود که در نتیجه فاضلاب اطراف لوله‌ها به درون آن کشیده می‌شود و آب آشامیدنی آغشته به فاضلاب می‌شود.

چندی قبل نیز مرکز بهداشت استان خوزستان نسبت به تلاقی آب‌و‌فاضلاب و شیوع بیماری‌های میکروبی هشدار داده و اعلام جرم کرده بود که با تکذیب استاندار خوزستان پیگیری نشد.

همچنین سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز و رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: براساس آخرین آمار وزارتخانه از ۲۷ شهرستان خوزستان ۱۹ شهر یعنی بیش از ۹۰ درصد جمعیت خوزستان در وضعیت بسیار پرخطر و پرخطر قرار دارند و هیچ‌کدام از شهرهای ما سفید نیست.

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: متاسفانه استان خوزستان در امنیت غذایی شاخص نامطلوبی دارد به خصوص اینکه مصرف سبزی در بین مردم پایین است. از طرفی متوسط مصرف روزانه نمک در کشور ۵ گرم است در حالی که این آمار در خوزستان روزانه ۹ گرم است و از سوی دیگر مصرف فست‌فود در جوانان ما بالاست. همچنین کم‌تحرکی در نوجوانان و جوانان بسیار دیده می‌شود. بنابراین توجه و رسیدگی به بیماری‌های غیرواگیر مانند بیماری‌های قلبی، دیابت، چاقی و همچنین داشتن تحرک و ورزش کردن و عدم استفاده از غذاهای پرنمک و فست‌فود می‌تواند افراد را از دام بیماری کرونا نجات دهد.

گرچه ساعتی بعد از انتشار این خبر مدیرعامل شرکت آب‌و‌فاضلاب استان خوزستان ادعایی مبنی بر آلوده بودن آب آشامیدنی به مدفوع انسانی در برخی نقاط استان را رد کرد و گفت: در بسیاری از نقاط استان به خصوص در مناطق روستایی و حاشیه‌های شهر تلاقی آب‌و‌فاضلاب را به دلیل شکستگی خطوط داریم و مردم آبی را می‌خورند که آغشته به مدفوع انسانی است، در نتیجه باعث می‌شود تمام بیماری‌های میکروبی که از طریق آب منتقل می‌شوند مانند هپاتیت A و E، سالمونلا، التور و هزاران بیماری دیگر سلامت مردم را تهدید کنند.

وی افزود: این موضوع تا‌کنون به ما گفته نشده اما به ما گفته شده اگر برق قطع شود پمپ‌های آب کار نمی‌کنند و ممکن است یکسری مشکلات در مناطق حاشیه شهر به جهت اینکه غیرمجاز هستند به وجود آید.

مدیرعامل شرکت آب‌و‌فاضلاب استان خوزستان تصریح کرد: این حرف با آغشته شدن آب شرب به مدفوع انسانی بسیار متفاوت است. اولا قطعی برق بیشتر در اهواز رخ می‌دهد نه کل استان. دوم اینکه قطعی برق تنها در مناطق حاشیه‌ای شهر نیست و در کل اهواز اتفاق می‌افتد.

حقیقی‌پور ادامه داد: ما هم این موضوع را پیش از این گفته‌ایم که مردم پمپ آب را مستقیم به شبکه متصل نکنند و این کار غیرقانونی است و در صورت انجام این کار در مواقع پیک مصرف و افت فشار آب با توجه به اینکه لوله‌ها در عمق ۵/۱، دو متری کار شده‌اند و سطح آب‌های زیرزمینی اطراف لوله‌ها بالاست ممکن است آب‌های زیرزمینی به داخل لوله‌های آب مکش شوند که این ماندآب به دلیل بوی نامطبوع با فاضلاب اشتباه گرفته می‌شود.

مسوولان بی‌لیاقت

حال در همین راستا هدایت‌الله خادمی نماینده سابق خوزستان به «جهان‌صنعت» می‌گوید: مشکل آب شرب و فاضلاب خوزستان همانند مابقی معضلات استان به دست فراموشی سپرده شده، زیرا هیچ مسوولی پیگیر مشکلات مردم نیست بلکه تنها به دنبال کسب منفعت و پول هستند. دولت ۴۰ ساله که مردم محروم خوزستان را به حال خود رها کرده است. تمام فاضلاب‌های صنعتی و بیمارستانی درون سد کارون ریخته می‌شود و از همین سد آب شرب مردم تامین می‌شود. بنده در دوران خدمتم بارها از رییس‌جمهور درخواست رسیدگی کردم اما تاکنون هیچ ارگانی پیگیر مشکلات مردم استان نشده است. البته در این مدت استاندار خوزستان برخی از این معضلات را پیگیری کرده ولی تا به حال نتوانسته مشکلی را برطرف کند.

وی افزود: گرچه استان خوزستان به دلیل اندازه وسعتش دارای جمعیت انبوه و تنوع قومی است. باید فردی مدیریت استان را به عهده بگیرد که از نظر سلامت مالی مبرا باشد. در خوزستان نگاه قومی‌گرایی مردم را بدبخت کرده است. هیچ‌کدام از مسوولانی خوزستان خودشان را ایرانی نمی‌دانند باید مسوولی روی کار بیاید که خودش را از همین مردم بداند. تاکنون مسوولین استان خوزستان برای معضلات مردم جلوی رییس‌جمهور سینه سپر نکردند. تنها در حال رایزنی با وزیران برای سرکار گماشتن فامیلان خود هستند. وقتی فرد به این شدت خواسته‌هایش را پایین آورده دیگر نمی‌تواند یقه فلان وزیر را برای تامین بیمارستان‌های روستای خوزستان بگیرد. هیچ‌کدام از شوراها و شهرداری‌های استان به درستی کارشان را انجام نمی‌دهند و مشخص نیست  با این همه درآمد مالی که دارند چرا مشکلات مردم را حل نمی‌کنند. بنده جزو هیات حل اختلاف استان بودم، در آنجا بیشترین پرونده‌ها مختص به تخلفات شوراهای شهر و شهرداری است.

خادمی درباره ناکارآمدی مدیران استان گفت: متاسفانه مدیران خوزستان بسیار ناکارآمد هستند البته چنین مدیرانی متناسب با سطح آگاهی و مطالبه‌گری مردم استان برگزیده می‌شوند. بنابراین وقتی مردم از دولت مطالبه‌گری نمی‌کنند مسوولان استان هم به فکر پر کردن جیب خودشان هستند نه شکم مردم بیگناه. در انتخابات ۹۶ شهر‌های مسجد سلیمان، ایذه و باغملک بالای ۷۰ درصد به روحانی رای دادند. اما آیا همین آقای رییس‌جمهور تا به امروز دلش برای مردم مناطق محروم سوخته است؟ آب شرب و استنشاق هوای سالم حق اولیه هر شهروندی است اما مردم استان خوزستان سال‌هاست عاری از این حق هستند. در صورتی که سالانه سه میلیون بشکه نفت استخراج می‌شود به عقیده بنده خوزستان مشکل سطح آگاهی و مطالبه‌گری دارد که چنین مسوولان بی‌کفایتی دارد. البته هر رییس‌جمهوری که توسط مردم انتخاب شد در پایان دوره هشت‌ساله‌اش فهمیدیم چه اشتباهی کردیم. گرچه مجددا این اشتباه را تکرار می‌کنیم.

وی افزود: نه‌تنها در خوستان بلکه در کشور هم فقر مسوول کارآمد داریم. ما هشت درصد منابع جهان را دارا هستیم. همچنین نسبت به جمعیت جزو ثروتمندترین کشورهای دنیا محسوب می‌شویم ولی خط فقر در کشور ۹ میلیون تومان است. تورم در کشور به ۶۰ درصد رسیده است. کشوری همانند آلمان که هیچ منابعی ندارد غول صنعت است چرا که آنها به دنبال رانت و رشوه نیستند بلکه برای توسعه کشورشان تلاش می‌کنند. پسماند تمام بیمارستان‌ها به سد کارون ریخته می‌شود. مسوولان اهواز هنوز نتوانسته‌اند فاضلاب پایتخت را درست کنند چه برسد به شهرهای کوچک‌تر استان؛ بنابراین مسوولان باید هرچه زودتر دست به دست هم دهند تا مردم را از این وضعیت خلاص کنند.

 

اخبار برگزیده
شناسه : 123992
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا