به هیات رییسه مجلس اعتماد کردیم

عادل نجف‌زاده * مخالفت‌ها و انتقاداتی درباره انتخاب آقای بذرپاش به عنوان رییس دیوان محاسبات مطرح است. اهمیت دیوان محاسبات برای مجلس از این بابت است که یکی از ابزارهای قدرتمند نظارت تقنینی مجلس است و به همین دلیل مطمئن هستیم هیات رییسه مجلس و سیستم‌های امنیتی کسانی را که برای این سمت نامزد شده و مدارک داده بودند به درستی و دقت بررسی کرده‌اند. کسانی که برای تصدی این پست در مجلس حضور داشتند از فیلترهای لازمه مجلس عبور کردند و معتقدم کسانی که در این ‌باره حاشیه‌سازی می‌کنند به دنبال اخلال در قدرت تشخیص مجلس یازدهم هستند.

دادستان و رییس دیوان محاسبات کشور جوان، پرانرژی و پاکدست هستند و امیدوارم بتوانند در کسوت این پست در اجرایی‌سازی قوانین در کشور کمک کنند.

البته ادعاهایی می‌شود که آقای بذرپاش در گذشته انفصال از خدمت داشته است. موضوع اینجاست که اگر چنین مستنداتی درباره ایشان وجود داشته، چرا پیش از این به دست نمایندگان نرسیده است؟ اگر مستندات جدی درباره ایشان وجود دارد چرا قبل از رای‌گیری به هیات رییسه و صحن مجلس داده نشده و حالا که نمایندگان به ایشان رای داده‌اند این موضوعات را مطرح  و شائبه ایجاد می‌کنند؟

مجلس فیلترهای قدرتمندی برای سلب و اثبات موضوعات دارد و درباره دیوان محاسبات همه نمایندگان این حساسیت را داشته و دارند که به ارزشمندترین گزینه برای این سمت برسیم. در نهایت آقای بذرپاش انتخاب شد که نتیجه خرد جمعی در مقایسه با افراد دیگری بود که به صحن معرفی شدند.

دوستانی هم که برای دادستانی و ریاست دیوان محاسبات رای نیاوردند افراد پاکدست و خوبی بودند ولی نتیجه خرد جمعی مجلس برای پویایی و تحرک بیشتر در حوزه نظارت و استفاده حداکثری از توان دیوان محاسبات انتخاب این اشخاص بوده است.

البته درباره شرط اول ریاست دیوان محاسبات که مدرک تحصیلی است و درباره کارشناسی ارشد آقای بذرپاش شائبه‌هایی مطرح می‌کنند ولی هیچ‌گونه مستنداتی دال بر ادعاهایی که مطرح می‌شود درباره شروط مدرک تحصیلی یا سابقه کار ایشان به صحن مجلس ارائه نشده بود. هرچند که بر اساس نص صریح قانون برای ریاست دیوان محاسبات شرط معدل تعیین نشده است ولی در ارائه مدرک ایشان نکاتی بیان می‌شود که باید پیش از این به مجلس اطلاع داده می‌شد.

البته در این‌باره سوالی از رسانه‌ها دارم و آن، این است که چرا اگر شائبه‌های جدی درباره مدرک تحصیلی یا سابقه کاری آقای بذرپاش وجود دارد، قبل از اینکه ایشان به صحن مجلس معرفی شوند مستندات خود را ارائه نکردند و در این‌باره شفاف‌سازی نشد که ما هم در جریان امور قرار بگیریم؟

مجلس جایگاه رفیعی است و حدود ۲۹۰ نماینده به هیات رییسه مجلس اعتماد کرده‌اند و قسم خورده‌ایم که غلط و نادرست نتیجه‌گیری نکنیم. بنابراین در این انتخاب به هیات رییسه اعتماد کرده‌ایم. هیات رییسه دو نفر را برای ریاست دیوان محاسبات به صحن معرفی کرد و آنها هم خودشان را برای نمایندگان معرفی کردند و توضیحاتی دادند. ما هم بر اساس آنچه شنیده‌ایم رای دادیم. حالا اگر درباره شروط انتخاب رییس دیوان محاسبات مبنی بر مدرک تحصیلی یا سابقه کاری این منتخب مشکل یا شائبه‌ای بوده است باید رسانه‌ها پیش از آن اطلاع‌رسانی می‌کردند تا نمایندگان هم در جریان قرار گیرند.

هر چند هر مطلبی که در رسانه‌ها گفته می‌شود دال بر اثبات و صحت آن نیست ولی باید مستندات جدی ارائه می‌شد. قطعا هیات رییسه به قدری تشخیص صحیح دارند که بدانند چه کسانی را به عنوان ریاست دیوان محاسبات به صحن معرفی کنند ولی در صورتی که مستندات به مجلس داده شده باشد و به آنها توجه نکرده باشند، مجلس جای بررسی دوباره دارد. ما کمیسیون‌های متعدد و سیستم‌های نظارتی داریم و اگر  مورد یا مواردی هست باید ارائه کنند و به قطع و یقین مجلس مجددا این موضوع را بررسی می‌کند.

اما تا حدی که مطلع هستم اینکه ادله داده شود ولی هیات رییسه نسبت به آن بی‌تفاوتی کرده باشد قابل باور نیست. ولی آنچه مسلم است، اگر مستندات و ادله وجود دارد باید برای بررسی به هیات رییسه مجلس فرستاده شود.

* نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس یازدهم

اخبار برگزیدهیادداشت

شناسه : 124007
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا