موج‌سواری بر امواج پول

به گزارش جهان صنعت نیوز:  شاخص کل بورس تهران در هفته گذشته به رشد خود ادامه داد اما سبزی آن نسبت به هفته‌های گذشته بسیار کم‌رنگ‌تر بود، به طوری که با رشد ۵۹۴۷۳ واحدی که معادل حدودا سه درصد بود در حوالی یک میلیون ۹۰۱۱۶۹ واحد به کار خود پایان داد. شاخص هم‌وزن اما هفته‌ای بهتر نسبت به هفته گذشته را گذراند به طوری که با رشد نزدیک به پنج درصدی و رشد ۲۱۹۲۰ واحد فراتر از محدوده ۵۰۳۱۱۹ واحد ایستاد. در مطلب هفته گذشته به کوچ نقدینگی از سهم‌های بزرگ زیاد رشد کرده به سهم‌های کوچک و خاص عقب افتاده از بازار اشاره کردم و نوشتم که انتظار می‌رود به مرور بزرگ‌ها کمی استراحت و اصلاح داشته باشند و کوچک‌ها جان تازه‌ای بگیرند. رشد بیشتر شاخص هم‌وزن در هفته گذشته نیز بعد از مدتی طولانی نشان داد که این اتفاق به وقوع پیوسته است اگرچه اصلاح و استراحت بزرگ‌ها نیز شدید و سنگین نبوده است. نمودار نسبت شاخص کل به شاخص هم‌وزن در هفته گذشته مرور شد، تغییر روند در این شاخص نشان می‌دهد تا پایان سال هنوز شاخص سازها و بزرگ‌ها جای رشد بهتری نسبت به هم‌وزنی‌ها دارند اما در کوتاه‌مدت این روند کمی متفاوت خواهد بود.

موج‌سواری بر امواج پول

این روزها بازار نقدینگی سنگین و شدیدی را در دل خود جای داده است، حرکت با روند‌ها و قدرت پول برای خیلی‌ها این روزها شیرین‌تر است و تحلیل و بررسی سهم‌ها کم‌رنگ‌تر شده است. قدیمی‌ها نسبت جدیدترها سود بیشتر درمی‌آورند و جسورانه خود را در صف‌های خرید وارد می‌کنند. اما دلیل آن چیست؟ شاید یکی از دلایل آن این باشد که قدیمی‌تر‌ها روزهای سختی را دیده‌اند که تازه‌واردان حتی درکی از آن ندارند، روندی کاملا  صعودی را تجربه کرده‌اند و روزهای نزولی بازار و اصلاح‌های سنگین را تجربه نکرده‌اند، نمی‌دانند بسته شدن سهم‌ها به مدت شش ماه یا یک‌سال و بعد بازگشایی با نصف قیمت یعنی چه! اما قدیمی‌تر‌ها این روزها را دیده‌اند و به همین دلیل قدم‌ها را آرام‌تر و با احتیاط‌تر برمی‌دارند، سود کمتر ولی مطمئن‌تری را برای خود می‌برند. آنها دندان کوسه‌های ضرر را تا مغز استخوان لمس کرده‌اند و موج‌سواری لب ساحل را بیشتر دوست دارند.

بازار حالا از این دید چند دسته شده است؛ دسته‌ای که اصلا وارد این موج‌سواری‌ها و روندهای قدرت پول نمی‌شوند و به اصطلاح استراتژی قدیمی خود را حفظ کرده‌اند و در حوزه شکار خود در حال خرید و فروش هستند. دسته‌ای دیگر جسورانه و بدون ترس و رعایت جانب احتیاط هر کجا امواج خطرناک‌تر و پول بیشتر می‌بینند به سمت آن می‌روند. دسته سومی هم هستند که البته حرکت آنها را بیشتر می‌پسندم؛ تلفیقی‌ها نامی است که می‌توان بر آنها گذاشت. آنها ترکیبی از هر دوی این جمع هستند که علاوه بر اینکه بر اصول و استراتژی خود پایبند هستند و بدون تحلیل به دل بازار نمی‌زنند، اما همزمان از موج‌سواری قدرت پول هم استفاده می‌کنند و گوشه‌ای از سبد را به آنان با بررسی کامل اختصاص داده‌اند. هیچ‌کس نمی‌تواند گروهی را کاملا  تایید یا رد کند اما گذشت زمان می‌تواند نشان دهد که کدام گروه عملکرد بهتری خواهد داشت. در بلندمدت (یعنی یک بازه سه تا پنج‌ساله) اما می‌توان با درصد احتمال بالایی گفت کسانی که سیستم و استراتژی مناسب و انعطاف‌پذیر برای خود نداشته باشند شکست خواهند خورد.

تیرماه شگفت‌انگیز در ارزش معاملات

جریان نقدینگی‌های سرگردان به سمت بازار سرمایه قوی‌تر شده و ورود نقدینگی ادامه دارد. تب بازار بورس تند است و این روزها همه جا صحبت از بورس و سرمایه‌گذاری در آن است و روند ارزش معاملات و ورود نقدینگی هم هر ماه رکوردهای جدیدی می‌زند و تیرماه هم تمام رکوردهای قبلی را پشت سر گذاشت و بالاتر از همه ایستاد تا نشان دهد این قصه سر دراز دارد. میانگین ارزش معاملات روزانه در هفته گذشته در نزدیکی ۲۵ هزار میلیارد تومان ایستاد. یعنی در طول یک هفته ارزش معاملات پنج روز کاری بیشتر از ۱۲۵ هزار میلیارد تومان بود! بازاری نقدشونده‌تر از بازار بورس می‌شناسید!؟

برآیند ورود پول حقیقی در تیرماه ۹۹ بالاتر از ۳۸ هزار میلیارد تومان ایستاد در حالی که این عدد در خردادماه همین امسال حدودا ۱۰ هزار میلیارد و در اردیبهشت ۲۵ هزار میلیارد تومان بود. تیرماه ۹۸ که این عدد تنها هزار میلیارد تومان بود، رشد ۳۸ برابری ورود نقدینگی در تیرماه ۹۹ نسبت به تیرماه ۹۸ خود گویای بسیاری از اتفاقات پیش‌روی بازار است. کل ارزش معاملات خرد در تیرماه ۹۹ بالاتر از ۵۰۱ هزار میلیارد تومان بود؛ رکوردی سنگین و عالی که نسبت به تیرماه ۹۸ که حدودا ۳۳ هزار میلیارد تومان بود، رشدی ۱۲ برابری را نشان می‌دهد. ارزش معاملات خرد در خرداد و اردیبهشت ۹۹ به ترتیب حدودا ۲۳۱ و ۳۳۰ هزار میلیارد تومان بود.

در هفته گذشته شاهد ورود بیش از ۹۵۰۰ میلیارد تومان نقدینگی جدید توسط کد‌های حقیقی  به بازار بودیم، این به معنی خرید این مقدار از نقدینگی توسط کدهای حقیقی از کدهای حقوقی در بازار است. در هفته‌ای که گذشت چهار صنعت  فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی، محصولات شیمیایی و خودرو و قطعات بیشترین ارزش معاملات را از آن خود کردند.

طلا در اوج

در حوالی بهمن‌ماه سال قبل در تحلیل‌های هفتگی و زمانی که اونس جهانی طلا در محدوده ۱۵۰۰-۱۴۰۰ در نوسان بود نوشتم که طلای جهانی گارد صعودی خوبی گرفته است و انتظار می‌رود به سمت سقف قبلی خود در محدوده ۱۹۰۰ دلار حرکت کند. اتفاقی که طی هفته گذشته افتاد و اونس جهانی به نزدیکی سقف قبلی خود نزدیک شد. انتظار می‌رود در میان‌مدت بعد از کمی نوسانات این سقف شکسته شود و اونس جهانی طلا به سمت محدوده ۲۵۰۰-۲۴۰۰ دلار حرکت کند. افزایش تنش‌های سیاسی- اقتصادی جهان و کاهش اعتماد به اقتصاد کشورها و در نتیجه نااطمینانی به ارزهای کاغذی کشورها باعث افزایش درخواست برای طلا شده است. حضور رییس‌جمهوری مثل ترامپ در راس کشور آمریکا باعث بی‌اعتمادی به سیاست‌های کلی این کشور در حفظ آرامش و ثبات سیاسی و اقتصادی آمریکا شده است. تمام اتفاقات دست به دست هم می‌دهند تا به مرور دلار آمریکا ارزش کمتری یابد و طلا به سمت اهداف بالاتر حرکت کند.

در هفته پیش‌رو

در حالی به استقبال هفته پیش رو می‌رویم که طبق آمار فیلتر‌ها تعداد ۱۷۰ سهم با ارزش صف‌های خرید به مقدار ۵۷۰۰ میلیارد تومان و تعداد ۱۸۴ سهم با صف‌های خرید به ارزش ۱۷۰۰ میلیارد تومان به کار خود در هفته گذشته پایان داده‌اند. اگر چه ارزش صف‌های خرید بیشتر است اما تعداد سهم‌های صف فروش بیشتر از صف‌های خرید است. فشار فروش در تعدادی از سهم‌های شاخص ساز و بزرگ در هفته گذشته مشهود بود. بسیاری از تحلیلگران انتظار دارند بازار و نقدینگی طی هفته پیش رو به گروه‌های کوچک و عقب افتاده بازار روی خوش نشان دهد و این که فاصله بین رشد سهم‌ها کمی ترمیم یابد. اما خوب قدرت پول و آقای بازار تصمیم‌گیر نهایی هستند. اگر چه نوع معاملات و خرید‌ها در سهم‌های بزرگ نشان داده است که اصلاح این گروه هم طولانی و عمیق نخواهد بود و بعد از کمی دست به دست شدن و نوسان در محدوده‌ای کم و گذشت زمان دو هفته‌ای انتظار حرکت دوباره از آنها بعید نیست. البته باید به این نکته اذعان داشت که نسبت‌ها در بسیاری از سهم‌های بزرگ خوب نیست و قدرت فروشنده در فروش‌ها مشهود است و خریداران ریز در حال خرید سهم‌ها هستند و فروشنده‌های بزرگ در حال فروش سهام خود هستند. دلار در بازار آزاد بعد از برخورد به مقاومت مهم در محدوده ۲۶-۲۵ به سمت محدوده ۲۱-۲۰ هزار تومان برگشت زده است. تب خرید‌های سنگین در بورس کالا خوابیده است اما انتظار می‌رود بعد از کم شدن هیجانات باز هم شاهد رونق معاملات در بورس کالا باشیم. شرکت‌ها نرخ‌های بالاتری برای فروش دارند و این روزها گزارش‌های ماهانه آنها شاهد رشد فروش و سودآوری است.

شاخص کل اهداف بالای دو  و سه میلیون واحد را در سر دارد و استراحت و اصلاح‌های شیرین این روزها برای برداشتن قدم‌های بزرگتر به بازار و  شاخص کل کمک خواهد کرد، اما برای رشدهای قوی‌تر نیاز به استراحت و اصلاح وجود دارد. این مسیر دست اندازهای زیادی دارد اما شتاب و روند حرکت بازار و شاخص رو به بالا است و نگرانی از این بابت برای کلیت بازار وجود ندارد. هنوز هم اولین مقصد پول بازار سرمایه کشور است.

بادها برای همه ما، به‌طور یکسان می‌وزند؛ باد مصایب، باد فرصت‌ها، باد تغییرات! آنها حتی زمانی که قایق ما سر و ته شده است نیز می‌وزند. مهم این است که شما بادبان خود را به کدام سمت بچرخانید تا از مسیر بادها درست استفاده کنید. (از روند‌های بازار درست استفاده کنیم)

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 124336
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا