xtrim

شکایت ایران از آمریکا چه زمانی در ایکائو بررسی می‌شود؟

به گزارش جهان صنعت نیوز:  «بازدید بصری هواپیمای مسافربری ایران»، بهانه جدیدی از سوی آمریکا برای تعرض به هواپیمایی است که به رسم ۱۰ ساله در کریدور مشخص خود و تحت تایید و نظارت سازمان هواپیمایی سوریه، در راه رسیدن به بیروت بود.

جنگنده‌های آمریکایی هفت ساعت بعد از ایجاد مزاحمت برای ایرباس مسافری ماهان، بازدید بصری را بهانه ساختارشکنی جدید خود قرار دادند و اعلام کردند با حفظ فاصله ایمنی، ماموریت شناسایی ماهیت هواپیما را داشتیم.

این ماموریت آمریکا که منجر به دریافت اخطار «تی کَس» TCAS که نزدیکی پرنده‌ای مزاحم را نشان می‌دهد شد، خلبان پرواز مسافربری ماهان را مجبور به کاهش فوری ارتفاع کرد، ۱۲ مسافر که بخشی از آن جزو گروه پروازی (کرو) بودند آسیب دیدند و مسافران زیادی نیز دچار دلهره و ترس شدید شدند و ایران هم بلافاصله اعتراض کتبی خود را به ایکائو تقدیم کرد و در عین حال نامه اعتراض آمیزی به دبیرکل سازمان ملل متحد و شورای امنیت سازمان ملل ارسال شد.

opal

شرکت هواپیمایی ماهان نیز صبح امروز ابراز امیدواری کرد تا با برگزاری نشست شورای ایکائو، هر چه زودتر موضوع این قانون شکنی و تهدید هواپیمای مسافربری توسط عالی ترین سازمان هوانوردی جهان به بررسی گذاشته شود.

«مقصود اسعدی سامانی» دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی مسافری، صبح امروز (شنبه) در خصوص اینکه «بازید بصری» چقدر در دنیای هوانوردی تجاری مرسوم است، گفت: بازدید بصری رفتاری غیر قانونی، غیرعادی و غیرمعمول است و اصلا در پروتکل‌های بین‌المللی اسمی از آن نیامده است

وی گفت: هواپیمای مسافری شرکت هواپیمایی ماهان در کریدور مشخصی که مورد تایید سازمان هواپیمایی کشور سوریه بوده است،  پرواز می‌کرده است، کریدورهای تجاری با کریدورهای نظامی مسیرهای متفاوتی دارند و جنگنده‌های آمریکایی با نزدیک شد ن به کریدور مسافری که هواپیمای ماهان از آن عبور می‌کرده است شروع به مزاحمت و  تهدید ایمنی کردند که طبق قوانین و مقررات هوانوردی این اقدام محکوم است.

اسعدی سامانی در عین حال توضیح داد که فرکانس‌های یک هواپیمایی مسافربری کاملا مشخص است و جنگنده‌های آمریکایی می‌توانستند بدون نیاز به بازدید بصری،  مسیر پروازی و نوع هواپیما را تشخیص دهند.

وی گفت: اطلاعات هواپیما دائم به رادارهای زمینی در حال مبادله است و غیر نظامی بودن یک هواپیما از طریق فرکانس هایی که برای اهداف ناوبری و مخابراتی تعریف می شوند مشخص است و بدون نیاز به بازدید بصری، قابل تشخیص است.

اسعدی سامانی در خصوص رویه حقوقی ایکائو برای بررسی این قانونگریزی و تهدید آفرینی آمریکا، گفت: شورای ایکائو از ۳۲ کشور تشکیل می‌شود که هر سه سال یکبار در اجلاسی اعضای آن مشخص می‌شوند و این شورا هر چند وقت یکبار تشکیل جلسه می‌دهد.

وی درباره اینکه در پی تهدید هواپیمای مسافربری ماهان، نامه اعتراضی ایرانی چه زمانی در ایکائو بررسی خواهد شد، گفت: ایکائو می‌تواند در صورت لزوم فورا تکشیل جلسه دهد که منهای جلسات مستمری است که به صورت معمول برگزار می شود و این جلسه با توجه به درخواست کشورها برگزار شده و قوانین نیز این اجازه را به شورای منتخب ایکائو می‌دهد.

بر این اساس ایکائو می‌تواند در واکنش به نامه ایران و خطر تهدید هواپیماهای مسافری با ورود جنگنده‌های امریکایی به کریدورهای مسافری فورا تشکیل جلسه دهد واعلام موضع کند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی مسافربری ادامه داد: ایران از طریق شورای امنیت سازمان ملل نیز اعتراض خود را به رفتار تهدید آمیز امریکا اعلام کرده است و دنیا باید واکنش مناسب و به موقعی به این تهدید داشته باشد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 124488
لینک کوتاه :