نابودی درختان در ازای کسب زمین

به گزارش جهان صنعت نیوز:  البته نابودی بخشی از درختان و پوشش گیاهی زاگرس تنها پیامدهای اتفاقات اخیر نیست؛ آتش‌سوزی یک جنگل می‌تواند پیامدهای بلندمدتی به همراه داشته باشد. اثرات این کار فقط این نیست که یک قسمتی از جنگل نابود شده و به زمین کشاورزی تبدیل شده است، اتصال جنگل بسیار مهم است، وقتی درخت‌ها به هم متصل نیستند، آب کمتری در آن سیستم نگه داشته می‌شود و سیستم خشک می‌شود. یکی از دلایل آتش‌سوزی‌های پارسال آمازون هم همین موضوع است. گرچه این تنها یکی از پیامدهای زیست‌محیطی سوختن جنگل‌هاست، خبر بدتر اینکه افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای بخاطر فعالیت‌های انسانی و در نتیجه گرمایش زمین، می‌تواند امکان احیای دوباره جنگل‌ها را غیرممکن کند.

جهادکشاورزی شانه خالی کرده

در همین راستا یاسر فاطمی، فعال و کارشناس محیط‌زیست درخصوص آتش‌سوزی‌های عمدی جنگل‌های زاگرس به «جهان‌صنعت» گفت: متاسفانه تاکنون ۹ هزار و ۷۰۰ هکتار از مراتع و جنگل‌های استان طعمه آتش شده‌اند؛ تنها علل نابودی جنگل‌های زاگرس مدیریت ضعیف مسوولان است. هیچ‌گونه امکاناتی در خصوص مهار آتش وجود ندارد. البته بعد از سوختن جنگل‌های خاییز که یکی از بزرگ‌ترین آتش‌سوزی‌های امسال در ایران بود، محیط‌زیست دست به کار شده و تعدادی تجهیزات خریداری کرده است. گرچه با توجه به وسعت آتش‌سوزی‌ها امکانات بسیار محدود است. در صورتی که باید به همه دهیاری‌ها دمنده، کوله‌های آبپاش و آموزش‌های لازم را بدهند.  بیشتر نیرو‌های داوطلب مردمی که در عملیات اطفای حریق شرکت می‌کنند، آموزشی در این باره ندیده‌اند و تجهیزات و مدیریت آنها در منطقه نیز ضعیف است. بسیاری از این فعالان محیط‌زیست بر اساس آموخته‌های تجربی خود، حین اطفای آتش عمل می‌کنند و گاهی اوقات نیز مانند مواردی جان خود را از دست می‌دهند. نکته‌ای که برای ما بسیار حائز اهمیت است، دور نگه داشتن زنان و کودکان از مناطق پرخطر است زیرا زنان این منطقه لباس محلی به تن می‌کنند که هر لحظه امکان دارد دامنشان به آتش بگیرد و شعله کند. اما از زمانی که آتش شعله‌ور می‌شود تا هنگامی که نیروهای محیط‌زیست وارد عمل می‌شوند کنترل حریق از دست ما خارج است.

وی افزود: در جنگل‌های سوخته زاگرس احتمال بازپروری بلوط بسیار کم است زیرا مشکل چرایی دام نامتعارف و خشکسالی‌های پی در پی مجالی برای رشد بلوط ندارد.

۹۰ درصد آتش‌سوزی‌ها عمدی است

این فعال محیط‌زیست با اشاره به عمدی بودن آتش‌سوزی‌های اخیر در منطقه بیان کرد: برای اینکه با استناد بگوییم این آتش‌سوزی‌ها عمدی است چند نمونه وجود دارد. در ابتدا ۲۰درصد آتش‌سوزی‌ها بر اثر اختلاف دامداران منطقه است، ۲۰ درصد هم زمیندارانی هستند که برحسب اطلاعات غلط و نادرست زمین‌های زراعتی خود را برای کاشت بعدی آتش می‌زنند که زبانه این آتش به جان جنگل‌ها می‌افتد. ۳۰ درصد مابقی هم بیشتر افرادی هستند که با سازمان منابع طبیعی و محیط‌زیست درگیرند و از قصد بخش زیادی از جنگل را آتش می‌زنند تا نیروهای امدادی را درگیر کنند. ۲۰ درصد دیگر هم افراد سودجویی هستند که برای کسب زغال درخت بلوط تمام درخت‌ها را آتش می‌زنند.

وی در ادامه گفت: همچنین سمت آبشار یاسوج به دلیل احداث تله‌کابین مردم منطقه درخت‌ها را طعمه حریق می‌کنند تا بخشی از زمین آنجا را غصب کنند و برای خودشان مغازه‌ای درست کنند تا زمان راه‌اندازی درآمدزایی کنند. البته مشکل اصلی استان کهگیلویه و بویراحمد آتش زدن پسماند و زمین‌ها توسط کشاورزان است. حال جهاد کشاورزی از این امر آگاه است به همین دلیل برای تا آخرین لحظه برای خاموش کردن حریق نمی‌آیند. علاوه بر کشاورزان قاچاقچیان زغال درخت بلوط بسیار خطرناک‌تر از مابقی هستند. متاسفانه دستگاه قضایی هم در این رابطه برخورد جدی با کشاورزان ندارد. ما هم نمی‌توانیم با آنها صحبت کنیم زیرا برخی از این افراد سلاح گرم دارند و گوششان به حرف‌های کسی بدهکار نیست. همچنین در دوماهه اخیر ۱۰ تن از فعالان محیط‌زیست جانشان را بخاطر خودخواهی مردم محلی از دست دادند. البته طبق قانون اداره جهاد کشاورزی موظف است آتش پسماند‌های کشاورزان را جمع‌آوری و خاموش کند. متاسفانه هماهنگی‌های بین‌بخشی در برخی مواقع برای اطفای آتش ضعیف است و گاهی که بالگرد نیاز است به‌موقع نمی‌رسد. قطعا ما تا آخر تابستان با آتش‌سوزی‌های جنگلی دست و پنجه نرم خواهیم کرد و نیاز است که آمادگی سازمان‌ها برای اطفا و پیشگیری بیشتر شود.

وی در آخر افزود: این روزها تنها کاری که می‌توانیم در برابر آتش‌سوزی‌ها انجام دهیم، آموزش نیروی‌های مردمی منطقه با کمک از آموزش‌وپرورش و رسانه‌های داخلی است.  به صراحت در قانون حفاظت از جنگل‌ها اشاره شده که هنگام بروز آتش‌سوزی در کشور باید تمام امکانات دولتی در خدمت اطفای حریق قرار بگیرد. اما شاهد هستیم محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه برای در اختیار قرار دادن امکانات دولتی صحبت از پول دادن می‌کند که این موضوع با کمک کردن دولت برای خاموش کردن آتش جنگل‌ها که در قانون تاکید شده تناقض دارد. در آتش‌سوزی‌های اخیر حدود چهار هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس طعمه حریق شد و از دست دادن سرمایه طبیعی درد بزرگی است و جا داشت مطالبه جدی از نمایندگان که عرصه‌های سیاسی و فساد ورود کردند داشته باشیم. محیط‌زیست عرصه جدی است و نیاز دارد نمایندگان نگذارند بیش از این جنگل‌های زاگرس طعمه حریق آتش بی‌توجهی مسوولان شود. برای مهار کردن آتش گروه‌های منابع طبیعی، محیط‌زیست، سپاه، بسیج و مردم حضور دارند، اما حضور بدون امکانات نتوانست جلوی گسترش آتش را بگیرد. در روز‌های گذشته نیرو‌های کمکی با هشت دستگاه دمنده خط آتش را مهار کردند و متاسفانه امکانات دیگری نبود برای اینکه آتش را از جان درختان بلوط زاگرس بگیرند. نیاز به آبپاش، آب و امکانات حداقلی است که متاسفانه نه هلیکوپتر و نه آبی وجود داشت تا به دست نیرو‌های کمکی برساند. وی معتقد است هرچقدر نیروی انسانی برای مهار کردن آتش تلاش کند، اما وقتی که امکانات برای مهار کردن آتش وجود نداشته باشد باز هم آتش شعله‌ور می‌شود.

جنگل‌های بلوط و زاگرس ریه کشور ایران به حساب می‌آید. وقتی آتش به جان این سرمایه ارزشمند می‌افتد دیگر فرقی نمی‌کند مرد و زن، جوان و پیر همه با هم به جنگ آتش می‌روند. زنان و جوانانی که می‌دانند آتش خطر دارد آموزش لازم را ندیدند، اما با دستان خالی با شاخ و برگ درختان و گا‌هی لباس‌های خود برای نگه داشتن سرمایه‌های یک ملت و پناهگاه حیوانات تلاش می‌کنند و این ایثار و فداکاری را می‌توان در چشمان تک‌تک آنان دید. اما متاسفانه در این میان برخی از افراد هستند که منابع طبیعی را سرمایه‌ای بی‌ارزش تلقی می‌کنند و حاضر نیستند برای بقای آن تلاش کنند.

گفتنی است، در حال حاضر با تلاش شبانه‌روزی نیرو‌های کمکی آتش‌سوزی در جنگل‌های استان کهگیلویه‌وبویراحمد مهار شده است.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 125323
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا