شکایت ایران به شورای امنیت در پی تجاوز جنگنده‌های آمریکایی

ابوالفضل عمویی * طبق قوانین بین‌ا‌‌لمللی پرواز هواپیماهای مسافربری و غیرنظامی با موافقت کشورها در مسیرهای شناخته‌شده حرکت آزادی است و هر گونه ممانعت از آن، اقدامی غیرقانونی در چارچوب حقوق بین‌الملل است. در حال حاضر اقدام آمریکایی‌ها از وجوه مختلف قابل نقد و نیازمند واکنش است؛ اول اینکه حضور آمریکایی‌ها در پایگاه و منطقه «التَنف» سوریه یک اقدام غیرقانونی است چرا که دولت سوریه حضور نیروهای آمریکایی را در خاک این کشور به رسمیت نمی‌شناسد و اشغال این پایگاه نظامی در مرز سوریه، اردن و عراق یک اشغال غیرقانونی است. به دنبال آن حضور نیروهای آمریکایی در منطقه و پرواز هواپیماهای آمریکایی در آسمان سوریه وجهه قانونی ندارد که بگویند قصد دفاع از پایگاه «التَنف» سوریه را دارند. در واقع نفس وجودی آن پایگاه در خاک سوریه غیرقانونی است.

دوم اینکه آمریکایی‌ها مدعی هستند طبق بازرسی چشمی‌ای که داشته‌اند، به هواپیمای ایرانی نزدیک شده‌اند. این توجیه بسیار غیرمنطقی است چرا که این هواپیما به عنوان یک هواپیمای مسافربری ثبت شده و قابل شناسایی است. همچنین در مسیر مشخص پروازهای مسافربری در حرکت بوده است.

همچنین آمریکایی‌ها ادعا کرده‌اند که در فاصله امن از هواپیمای مسافربری قرار داشته‌اند. این یک ادعای کذب است و طبق گزارش‌هایی که دریافت کرده‌ایم و مستندات آن هم وجود دارد، در فیلم‌ها فاصله نزدیک شدن این هواپیما‌ها به هواپیمای بی‌دفاع مسافربری و غیرنظامی مشخص است؛ اقدامی که در نهایت خلبان هواپیما مجبور شده در نهایت ارتفاع پرواز را  کاهش دهد و این تحریک هواپیمای جنگنده آمریکایی باعث آسیب دیدن برخی مسافران هواپیمای ماهان شده است.

بنابراین طبق قانون، مسوولیت و خسارت صدمات واردشده به این افراد و مسافران بر عهده طرف آمریکایی است و آنها باید این خسارت و هزینه‌های درمان و آسیب‌دیدگی را بپردازند.

از طرف دیگر این اقدام آمریکا نقض قوانین بین‌المللی است. در این چارچوب دولت جمهوری اسلامی ایران از طریق سازمان ایکائو (سازمان بین‌المللی هوانوردی) شکایتی را به صورت کتبی و رسمی تقدیم کرده و پیگیری می‌کند چرا که یک هواپیمای غیرنظامی توسط جنگنده‌های نظامی آمریکایی مورد تهدید قرار گرفته ‌است؛ اقدامی که به هیچ وجه پذیرفته شده نیست و باید موضوع را از چند مسیر دیگر هم دنبال کرد.

اول اینکه شکایت جمهوری اسلامی ایران از آمریکا به عنوان یک اقدام تهدیدآمیز که منجر به سلب امنیت و آرامش در منطقه شده است، در شورای امنیت سازمان ملل ثبت شود. طبق منشور سازمان ملل متحد مسوولیت پیگیری صلح و آرامش و ثبات بین‌المللی بر عهده شورای امنیت سازمان ملل متحد است و در این چارچوب اقدام آمریکایی‌ها رفتاری برخلاف صلح و ثبات منطقه خاورمیانه و بین‌المللی است.

از این جهت لازم است شکایت جمهوری اسلامی در شورای امنیت سازمان ملل متحد ثبت و در مجامع بین‌المللی دنبال شود.

البته در مرحله اول پاسخ فوری به دولتمردان آمریکایی داده شد ولی لازم است پیام‌های قوی‌تری از طریق کانال‌های ارتباطی حافظ منافع در دفتر سوییس برای طرف آمریکایی ارسال شود تا ابعاد خطرناک این اقدام آمریکایی‌ها برای آنها تبیین شود و هشدار جدی به آنها داده شود که اگر باز دست به چنین اقدامات محرکی بزنند واکنش جدی خواهند دید چرا که جمهوری اسلامی ایران در قبال جان اتباع خود و سایر مسافران بی‌توجه نیست.

متاسفانه خاطره بدی از رفتار ایالات متحده آمریکا با مسافران پروازهای غیرنظامی در اذهان ایرانی‌ها نقش بسته است و به راحتی نمی‌توانیم از این موضوع عبور کنیم. به همین دلیل این موضوع را در مجامع بین‌المللی دنبال خواهیم کرد.

البته دلیل این اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا را بی‌نتیجه بودن روند سیاست فشار حداکثری بر ایران و نرسیدن به خواسته‌هایشان از طریق تحریم‌ها می‌دانیم ولی آنها باید بدانند در حوزه‌های مختلف ایران دست‌بسته نیست و واکنش مناسب نشان خواهد داد.

از سوی دیگر از طریق مجامع بین‌المللی پیگیر موضوع خواهیم بود و از آنها می‌خواهیم این اقدامات دیگر تکرار نشود و اگر تکرار شود، مسوولیت عاقبت آن بر عهده نیروهای آمریکایی خواهد بود.

بنابراین به دلیل اهمیت موضوع، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم هم این اقدام را به طور جدی دنبال می‌کند و در شرایطی که نمایندگان این هفته برای سرکشی در حوزه‌های انتخابیه خود حضور دارند، اعضای کمیسیون امنیت با ارتباطاتی که در نهادهای دیگر دارند، موضوع را پیگیری می‌کنند. همچنین در اولین جلسه پیش روی کمیسیون امنیت ملی، موضوع را با حضور دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت امور خارجه، سازمان هواپیمایی کشوری و همین‌طور ستاد کل نیروهای مسلح بررسی خواهیم کرد.

* سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم

 

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 125327
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا