محرک‌های رشد طلای جهانی

آیت محمدولی * در عین حال رکوردشکنی اونس جهانی ، نوسانات قیمتی در بازار ارز و حتی افزایش تقاضا برای خرید طلاهای آب‌شده و سکه نیز به عاملی برای افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی تبدیل شده‌اند. به نظر می‌رسد بالا رفتن قیمت طلا علاقه سرمایه‌گذاران برای حضور بیشتر در این بازار را بالا برده است به طوری که پیش‌بینی می‌شود گرایشات سرمایه‌گذاری افراد به نفع این بازار تغییر کند. چه آنکه طلا هم نقدشوندگی بالایی دارد و هم بهترین کالایی است که به آسانی می‌تواند در دسترس همه افراد قرار گیرد. در عین حال و به تعبیر سرمایه‌گذاران، بازار طلا می‌تواند سودآوری بالا و زودبازدهی را برای آنها به ارمغان آورد.

برخی پیش‌بینی‌ها نیز حول محور سقوط طلای جهانی می‌چرخد. چنانچه بحران کرونا وضعیت فعلی خود را حفظ کند و امیدی به پیدا کردن راه‌حل قطعی برای درمان این ویروس شکل نگیرد، احتمال ریزش اونس جهانی نیز از قِبَل آن تضعیف می‌شود. هرچند در برخی موارد طلا ریزش‌های جزئی را نیز تجربه کرده اما شواهد حاکی از تداوم مسیر فعلی و رو به رشد طلا در بازارهای جهانی است. بدیهی است اگر رشد جمعیت را در یک کفه ترازو و حجم ذخایر استخراج‌شده طلا از معادن را در کفه دیگر ترازو قرار دهیم، مشخص می‌شود که عرضه طلا نمی‌تواند پاسخگوی حجم زیاد تقاضا برای این فلز ارزشمند باشد. بنابراین در کنار سایر عوامل که به افزایش قیمت طلا دامن زده‌اند، می‌توانیم عامل رشد جمعیت را هم اضافه کنیم.

با همه اینها، اگر بحران کرونا حل‌و‌فصل شود و پیامدهای اقتصادی و بهداشتی ناشی از آن کاهش یابد، می‌توان در خصوص به ثبات رسیدن بازارهای مالی از جمله بازار طلا ابراز امیدواری کرد. اما با توجه به اینکه روابط بین کشورها و روادید و دادوستدهای آنها، وعده‌ها و تعهدات غیرمعمول آنها در قبال یکدیگر و نوع نگاه آنها به بازارهای اقتصادی بر قیمت اونس جهانی تاثیر می‌گذارد، نمی‌توان از حرکت رو به رشد طلا به تبعیت از این مسائل جلوگیری کرد.

* رییس اتحادیه طلا و جواهر

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 125332
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا