خرم‌آباد، شهری از سپیده‌دم تاریخ

به گزارش جهان صنعت نیوز:  امروز شهر خرم‌آباد یکی از شهرهای زیبا و گردشگرپذیر غرب کشور است که به دلیل داشتن آثار تاریخی و جاذبه‌های طبیعی متعدد به عنوان مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی قلمداد می‌شود.

 قرار داشتن بناهای تاریخی متعدد از دوره‌های ساسانیان، سلجوقیان و صفویه در خرم‌آباد و نیز باغ‌ها و آبشارهای پرتعدادی که در اطراف این شهر قرار گرفته است، خرم‌آباد را به یکی از شهرهای پرجاذبه برای گردشگران تبدیل می‌کند.

در این مطلب سعی می‌کنیم برخی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی و طبیعی خرم‌آباد که حتی در دوران پیش از باستان هم محل زیست بشر بوده را معرفی کنیم تا راهنمایی برای سفری دلچسب به یکی از پرجاذبه‌ترین شهرهای کشور به شما ارائه دهیم.

مناره آجری، یادگار به جا مانده از دوران باستان

 یادگار به جا مانده از شهر باستانی شاپورخواست مناره‌ای است که همچنان بر ورودی شهر خرم‌آباد تکیه کرده است.

 این مناره ۳۰ متری که به نام مناره آجری معروف است در واقع سازه‌ای بوده که در ابتدای شهر قرار داشته و برج‌بانان با طی کردن ۹۹ پله آن، به بالای برج رفته و با مشاهده رفت‌و‌آمد کاروان‌ها، خطر هجوم‌های احتمالی را به مردم و سربازان گزارش می‌دادند.

در حال حاضر این بنا یادگاری از دوران ساسانیان است که بر ورودی شهر خرم‌آباد به جا مانده است. جاذبه‌های شهر توریستی خرم‌آباد اما محدود به این مناره آجری مرتفع و تماشایی نیست.

قلعه فلک‌الافلاک و موزه آن

 اگر حتی یک بار به شهر خرم‌آباد سفر کرده یا تصویر آن را در گوگل جست‌وجو کرده باشید، سازه بلند و برج و باروی مرتفع قلعه فلک‌الافلاک که در قلب شهر واقع شده، توجه‌تان را به خود جلب کرده است.

قرار گرفتن این برج روی تپه‌ای بلند سبب شده که از فراز پشت بام قلعه، منظره‌ای زیبا از کل شهر خرم‌آباد قابل مشاهده باشد.

گفته می‌شود قدمت بنای قلعه به حدود دوره ساسانی بازمی‌گردد یعنی زمانی که هنوز شهر شاپورخواست زیر چنگال مغولان تبدیل به تلی از خاک و خاکستر نشده بود. البته با توجه به اینکه در قرن هفتم هجری خرم‌آباد بر خرابه‌های شاپورخواست ایجاد شده هیچ بعید نیست که قدمت قلعه فلک‌الافلاک هم به دوران پس از ساسانیان مربوط باشد.

 با این وجود معماری زیبا و خیره‌کننده قلعه فلک‌الافلاک در کنار موزه مملو از از آثار باستانی آن، ستودنی است. قدمت بسیاری از آثار موزه فلک‌الافلاک به دوره عیلامیان بازمی‌گردد. آثار جالب توجه و بسیار قدیمی این موزه باعث شده قلعه فلک‌الافلاک تبدیل به جواهری در قلب خرم‌آباد شود.

علاوه بر دفینه‌های پیداشده در خرم‌آباد و اطراف آن که در موزه به نمایش در‌آمده‌اند، موزه قلعه فلک‌الافلاک دربردارنده بخشی از فرهنگ و تمدن جامعه لرهای کشورمان است.

در بخش موزه مردم‌شناسی قلعه فلک‌الافلاک مجسمه‌هایی از جمعیت عشایر و روستانشین لر ساخته شده که آنها را در حالت‌های مختلف همچون عزاداری عروسی و نیز هنگام نبرد به تصویر می‌کشد.

این مجسمه‌ها حاوی فرهنگ و رسوم ارزشمند جامعه لرهای کشورمان هستند و قصه مردم این خطه را برای بازدیدکنندگان بازگو می‌کند.

گرداب سنگی، محلی برای ذخیره و استفاده از آب چشمه

اگر اهل گشت‌وگذار دقیق‌تر در شهرهای تاریخی باشید می‌توانید که «گرداب سنگی» را در شهر خرم‌آباد بیابید.

برای آنکه بتوانید گرداب سنگی را در ذهن مجسم کنید باید دیواری آجری با ارتفاع ۱۸ متر را که شکل دایره‌ای داشته و قطر آن ۱۸ متر است تصور کنید.

محیط گرداب سنگی از طریق چشمه آبی که در زیر آن قرار دارد مملو از آب شده است. این آب در گذشته از طریق تونل‌هایی به خانه‌های خرم‌آباد متصل شده و تامین آب مردم را برعهده داشته است.

قدمت گرداب سنگی به دوره ساسانیان بازمی‌گردد و به همین علت می‌توان این بنا را نیز یکی از معدود یادگاری‌های دوران باستان برشمرد که از ویرانی مغول‌ها جان سالم به در برده است.

اگر به دیدن گرداب سنگی رفتید حتما بازدید از غار «قمری» یا اشکفت قمری که مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است را نیز در نظر داشته باشید. این غار در بالای کوه مشرف به گرداب سنگی واقع شده است. تاکنون کسی انتهای این غار را کشف نکرده است و افسانه‌های زیادی در خصوص آن مطرح می‌شود. اما آنچه که توسط تاریخ‌شناسان مطرح شده حکایت از زندگی انسان‌های دوره پارینه سنگی در حدود ۵۰ هزار سال پیش در این غار است.

گشت‌وگذار در کوچه‌های قدیمی به دنبال باباطاهر

اگر گشت‌وگذار در کوچه‌های باریک و قدیمی را دوست دارید و بدتان نمی‌آید که هراز چندگاهی برای نفس گرفتن و استراحت مهمان سقاخانه‌های سنتی خرم‌آباد باشید حتما آدرس خانه باباطاهر خرم‌آبادی را پرسیده و سری به این مکان بزنید. برای رسیدن به این بنای تاریخی باید راه پر پیچ‌وخمی را در کوچه‌های قدیمی این شهر طی کنید تا به بنای آرامگاه باباطاهر خرم‌آبادی برسید.

اگرچه برخی از مردم بومی شهر معتقدند که باباطاهر خرم‌آبادی همان باباطاهر عریان معروف و خالق دوبیتی‌های شناخته شده است اما با توجه به قدمت بنای آرامگاه که به دوره صفویه برمی‌گردد نمی‌توان این ادعا را پذیرفت.

مسیر رسیدن به آرامگاه باباطاهر خرم‌آبادی و سقاخانه‌ها و خانه‌های قدیمی که در گوشه و کنار مسیر قرار دارند و نیز قدمت ۵۰۰ ساله بنای آرامگاه هر عاشق تاریخی را وادار می‌کند سری به این بقعه بزند.

برشی از تاریخ خرم‌آباد بر سنگ نبشته

یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی خرم‌آباد سنگ‌نبشته‌ای است که در خیابان شریعتی این شهر قرار دارد. قدمت آن به قرن هفتم هجری برمی‌گردد؛ دوره‌ای که سلجوقیان دستور دادند با زبان فارسی و خط کوفی بخشش مالیات چرای دام در چراگاه‌های شاپورخواست و لزوم متوقف شدن سنت‌های اشتباه بر این سنگ‌نبشته  حک شود و  کنار شهر قرار گیرد. این سنگ نبشته حالا اما به ‌دلیل تعریض خیابان اندکی از جای اصلی خود جابه‌جا شده است اما همچنان یادآور سبک زندگی و دغدغه‌های هم میهنانمان در دوران سلجوقیان است.

آبشارهای پرتعداد و خروشان خرم‌آباد

اگر به شهر خرم‌آباد سفر کردید حتما در برنامه خود بازدید از آبشارهای طبیعی و خروشان اطراف شهر را قرار دهید. آبشارهای گریت، نوژیان، وارک و دره‌گرم از مهم‌ترین آبشارهای اطراف خرم‌آباد هستند.

اما اگر زمان کافی برای بازدید از تمام آنها را ندارید حتما سری به آبشار گریت بزنید.

این آبشار در روستای گریت در فاصله ۵۰ کیلومتری خرم‌آباد و در دره‌ای خوش آب‌وهوا و پوشیده از درختان انبوه بلوط قرار دارد. فاصله این آبشار تا بخش پاپی روستای گریت حدود یک ساعت پیاده‌روی است و تا کنار آبشار جاده ماشین‌رو وجود دارد.

ارتفاع ۱۵متری آبشار در کنار عرض ۱۷ متری آن هر بینده‌ای را مبهوت می‌کند و دقایقی انسان را به سفری به دنیای زیبای طبیعت می‌برد.

این آبشار در گویش محلی به «تاف هفت‌چشمه» معروف است. پوشش جنگلی اطراف آن هم درختان بلوط، زالزالک و مو است.

منطقه گریت دارای زمستان‌های برفی و سرد و بهار و تابستان خنک، معتدل و بسیار سرسبز و چشم‌نواز است. در آخر باید گفت با توجه به مهمان‌نواز بودن مردم خرم‌آباد سفر به این منطقه تجربه‌ای لذت‌بخش را برای گردشگران فراهم می‌کند.

 

اخبار برگزیدهخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 125994
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا