پیش‌شرط تداوم رونق بورس

به گزارش جهان صنعت نیوز:  شاخص کل بورس در هفته منتهی به ۱۰ مرداد ۹۹ با کاهش ۳۱۴۶ واحدی مواجه شد که درصد بسیار کمی بود و در محدوده یک میلیون و ۹۰۴۳۱۶ واحد ایستاد. اول هفته بازار کار خود را مثبت آغاز کرد و در میانه‌های هفته نوسانی دنبال شد ولی در پایان هفته شاهد افزایش عرضه‌ها در شاخص‌ساز‌ها و سهم‌های بزرگ بودیم به طوری که صف‌های فروش شکل‌گرفته به نزدیکی هفت هزار میلیارد تومان رسید. به نظر میانگین ۱۰ روزه که طی سه هفته گذشته به عنوان حمایت در شاخص کل عمل کرده بود شکسته شده و بعد از بازی یا پولبک به این میانگین‌، احتمال اصلاح تا میانگین ۲۲ روزه امکان‌پذیر است.

شاخص هم‌وزن اما روندی متفاوت را گذراند و در هفته گذشته با رشد ۴۰۷۲ واحدی‌، نزدیک به یک درصد در محدوده ۵۰۷۱۹۱ واحد به کار خود پایان داد. در آخرین روز کاری چهارشنبه شاهد بودیم که شاخص کل منفی دو درصدی خورد ولی شاخص هم‌وزن مثبت بسته شد و ارزش صف‌های خرید و فروش تقریبا برابر بود اما تعداد سهم‌های صف خرید حدودا چهار برابر تعداد سهم‌های صف فروش بود.

اما مهم‌ترین نکات برای یک بازار شفاف و متعادل‌، دسترسی یکسان همه سرمایه‌‌گذاران به اطلاعات شرکت‌ها و شفافیت و برابری در خرید و فروش معاملات است؛ نکاتی که باعث می‌شود عرضه و تقاضا در بازار سرمایه به صورتی بازاری آزاد و جذاب مورد پسند سرمایه‌گذاران قرار گیرد.

اعلام می‌کنند هسته معاملات کشش ورود اردرهای همزمان را ندارد و زیر بار فشار است و به این بهانه معاملات یکسری سهام خاص (به غیر از بحث عرضه اولیه‌ها) را به تایم‌های بعد از بازار می‌برند‌، اصل اول یک بازار بورس وجود برابری در تایم معاملات است و این کار باعث از بین رفتن توازن و برابری در معاملات سهام شرکت‌ها می‌شود‌. اگر نیاز به زمان بیشتر است خب برای کلیه معاملات بازار تایم را افزایش دهید. اما در ادامه معاملات سهمی مثل شپنا با اینکه تنها سهم مورد معامله در آن تایم بود و در یک تایم بیرون از بازار در حال معامله بود باز با مساله «مجاز- محفوظ» حین معاملات بدون اعلام قبلی مواجه می‌شود و دستکاری در روند سهم کاملا مشهود بود؛ دستکاری‌ای که این بار نه از طرف سفته‌بازان که از طرف نهاد قانونی بازار انجام شده است. این دستکاری‌ها باید متوقف شود چون روند عادی بازار را دچار مشکل خواهد کرد و دود آن به چشم همه خواهد رفت. معاملات در تایم بازار هم متاسفانه بدون دید باز انجام می‌شود و ارسال اردرها با تاخیرهای زمانی طولانی همراه شده است.

سامانه کدال به عنوان مرکز نشر اطلاعات دست اول شرکت‌ها باید شناخته شود اما این روزها تحلیلگران آن را زباله‌دان خبرهای شرکت‌ها می‌دانند که قبل از آن چند بار بین افراد مختلف دست به دست شده و در پایان به دست معامله‌گران عادی می‌رسد. عدم داشتن اهرم قانونی مناسب و نبود جدیت برای برخورد با متخلفان در نشر اطلاعات نهانی شرکت‌ها نمره منفی است برای بازار سرمایه. حالا که همه نهاد‌ها پای کار آمده‌اند تا بورس به عنوان یک نهاد مالی قانونی شناخته و استفاده شود چرا نباید پیش‌نویس درخواست قانون‌های سنگین‌تر برای برخورد با متخلفان آماده و ارائه شود؟! از این فرصت باید به نحو احسن برای پیشبرد عدالت و شفافیت بیشتر در بازار بورس استفاده کرد.

تعادل در ارزش معاملات

جریان ورود نقدینگی به بازار ادامه دارد و پولی از بازار خارج نشده است بلکه تنها از سهم و گروهی به سهم یا گروه دیگر حرکت می‌کند. میانگین ارزش معاملات روزانه در هفته گذشته شاهد تغییر خاصی نبود و در همان محدوده ۲۵ هزار میلیارد تومان ایستاد یعنی جمع ارزش معاملات در هفته گذشته در بازار بورس و فرابورس ایران بالغ بر ۱۲۵ هزار میلیارد تومان بود. این حجم از نقدینگی و ورود روزانه بیش از ۲۴۰۰ میلیارد تومان نقدینگی جدید به بازار سرمایه نشان می‌دهد که بورس هدف ورود نقدینگی‌های جامعه است و هنوز هم مورد توجه آحاد جامعه قرار دارد به طوری که این روزها در کمتر محفلی دیده می‌شود که صحبتی از بورس نباشد. در هفته گذشته شاهد ورود بیش از ۱۲۴۰۰ میلیارد تومان نقدینگی جدید توسط کد‌های حقیقی  به بازار بودیم‌، این به معنی خرید این مقدار از نقدینگی توسط کدهای حقیقی از کدهای حقوقی در بازار است. در هفته‌ای که گذشت چهار صنعت  فرآورده‌های نفتی‌، فلزات اساسی‌، محصولات شیمیایی و خودرو و قطعات بیشترین ارزش معاملات را از آن خود کردند.

دولت هنوز هم به رونق بورس نیاز دارد

افزایش عرضه‌ها در هفته گذشته اگرچه قابل پیش‌بینی بود اما می‌تواند نگرانی و ترس را در تازه‌واردها ایجاد کند اما این اصلاح‌های شیرین لازمه ادامه حرکت بازار بورس و بیمه شدن رشد ادامه‌دار آن است. بورس با فتح هر قله‌ای برای تثبیت آن نیاز به اصلاح قیمتی یا زمانی دارد تا با محکم شدن زیر پایش به صعود بعدی فکر کند. از طرفی حمایت دولت و نظام از مجموعه بورس ادامه دارد چون با این وضع تحریم‌ها و مشکلات دولت در تامین کسری بودجه نیاز دولت به درآمد مالیات از بورس‌، درآمد فروش شرکت‌های خود در عرضه اولیه و درآمد فروش صندوق‌ها نیاز دارد. اگر زمانی شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که دولت بتواند بدون دردسر و البته ادامه‌دار درآمد مناسبی از فروش و صادرات و تامین کسری بودجه به دست آورد آن وقت باید اطلاعات خود را به روز کرد و تصمیمات دیگری گرفت اما فعلا با این شرایط پیش رو و وضعیت تحریم‌ها احتمال چنین اتفاقی بسیار کمرنگ است. پس حمایت ادامه‌دار بدنه دولت و نظام از بازار بورس پررنگ خواهد بود. نگرانی از روند صعودی میان‌مدت و بلندمدت بازار نباید داشته باشیم‌، حتی اگر در کوتاه‌مدت اصلاح شاخص بیشتر شود اما روند معاملات چهارشنبه نشان داد که پول قصد خروج از بازار را ندارد و تنها از گروهی به گروه دیگر می‌رود و در حال چرخش در بازار است و حتی پول‌های جدید به بازار اضافه می‌شوند.

در هفته پیش‌رو

در حالی این هفته را آغاز می‌کنیم که ۲۸۵ سهم با صف خرید‌هایی به ارزش تقریبی ۵۲۰۰ میلیارد تومان و ۸۷ سهم با صف فروش‌هایی به ارزش ۵۷۰۰ میلیارد تومان در تابلو‌ها باقی ماند. تابلوخوانی نشان می‌دهد که دلیل بیشتر بودن تعداد صف‌های خرید توجه بازار به گروه‌ها و سهم‌های کمتررشدکرده بازار است و صف‌های فروش اکثرا در سهم‌های بزرگ و زیادرشدکرده بازار شکل گرفته است. امروز بازار با دو چهره متفاوت آغاز خواهد شد‌، شاخص کل منفی و شاخص هم‌وزن به مرور مثبت کار را ادامه خواهند داد. تک‌سهم‌ها و گروه‌های کمتررشدکرده مورد توجه نقدینگی قرار خواهند گرفت. هر چه به میانه‌ها نزدیک شویم بازار متعادل‌تر خواهد شد و حتی سهم‌های زیادرشدکرده و بزرگ نیز از فروشنده‌ها تهی‌تر خواهند شد و کلیت بازار به سمت تعادل پیش خواهد رفت. اما به نظر نمی‌رسد که در کوتاه‌مدت شاهد رد شدن از سقف‌های قبلی در سهم‌های بزرگ زیادرشدکرده باشیم و حدودا دو هفته‌ای نوسانات و اصلاح زمانی را در آنها شاهد خواهیم بود؛ اولین حمایت شاخص کل محدوده یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد خواهد بود و البته نوسانات مثبت و منفی را در آن شاهد خواهیم بود.

قیمت دلار نیمایی به ۱۸۲۰۰ تومان رسیده و افزایش قیمت‌ها در بورس کالا مشهود است و گزارشات ماهانه شرکت‌ها نشان می‌دهد رشد فروش و سود شرکت‌ها در دسترس است. این اتفاقات بنیادی و افزایش توجه و ورود به بورس و البته دلایل دیگر که تحلیل‌های ادامه‌دار ارائه‌شده نشان می‌دهد بازار روند صعودی سنگینی دارد و تغییر این روند به این سادگی‌ها اتفاق نخواهد افتاد. تعادل در بازار به ورودی‌های جدید هم کمک می‌کند تا با چهره واقعی بازار آشنا شوند و انتظار‌های غیرواقعی خود را تعدیل کنند. رشد ادامه‌دار بازار در زمان طولانی در گرو  رشد آرام‌، منطقی و پیوسته آن است. اصلاح برای بازار بورس مانند سکوی پرشی عمل می‌کند که می‌تواند آن را به سمت اهداف بالاتر سوق دهد اما برای ادامه راه نیاز به سوخت‌گیری‌، گرفتن انرژی و دست به دست شدن سهم‌ها دارد.

اگر بعد از اشتباه اول به خودمان مسلط نباشیم، زنجیره‌ای از اشتباهات بعدی رخ خواهد داد! آرامش بعد از اشتباه، کلید قدرتمندی است. اگر در یک معامله اشتباه کرده‌اید‌، سریعا ترس را فراموش و صبر کنید تا دچار اشتباهات زنجیره‌ای نشوید. عجله برای جبران ضرر یک اشتباه می‌تواند شما را دچار اشتباهات زنجیر‌وار و ضرر سنگینی را بر شما تحمیل کند. با صبر، درست و با آگاهی تصمیم بگیرید.

* تحلیلگر بازار سرمایه

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 126353
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا