مخاطرات رای‌گیری پستی و نگرانی ترامپ

امیرعلی ابوالفتح * نکته بعدی این است که اصولا انتخابات در آمریکا در دست دولت فدرال نیست بلکه در اختیار دولت ایالتی است و با اینکه تاریخ را کنگره مشخص می‌کند اما شیوه برگزاری انتخابات بر اساس قوانین داخلی ایالات است و به صورت یکدست و یکپارچه نبوده و طبق شیوه‌های متنوعی نیز برگزار می‌شود. از این جهت می‌توان گفت حرفی که ترامپ زده، امکان‌پذیر نیست و واکنشی هم که اعضای کنگره نشان دادند بیانگر این است که موضوع منتفی شده، همان‌طور که شخص ترامپ هم چند ساعت پس از توئیت جنجالی در جمع خبرنگاران حرف خود را پس گرفت و تنها نگرانی خود را از تقلب در رای‌گیری پستی اعلام کرد.

در این میان ترامپ چندان بیراه هم نمی‌گوید چراکه برگزاری انتخابات پستی مخاطراتی را به همراه دارد که در اکثر نقاط جهان نیز مرسوم نیست. در بیشتر کشورها مردم در پای صندوق‌های رای حاضر می‌شوند و رای می‌دهند. با این حال با وجود دستگاه‌های اجرایی و نظارتی در پای صندوق‌های رای، در مقابل دیدگان این افراد تقلب و جابه‌جایی آرا رخ می‌دهد. حال تصور کنید یک عده چند ماه پیش از رای‌گیری آرای خود را پست کنند، امکان گم شدن آرا یا نرسیدن آرا به دست مسوولان ذی‌ربط و عدم اطمینان به دخل و تصرف و جابه‌جایی بسیار بالاست. تمام این موارد اتفاقاتی است که در انتخابات آمریکا محتمل است.

تا به حال روال این‌گونه بوده که عده‌ای که بنا به دلایلی در روز انتخابات نمی‌توانستند پای صندوق حاضر شوند، درخواست می‌دادند و این برگه‌ها را دریافت می‌کردند و آرای خود را این‌گونه که اصطلاحا انتخابات پستی یا غایبان نامیده می‌شود، به صندوق می‌انداختند. این یک استثنا بود و عرف محسوب نمی‌شد و تعداد افراد هم به قدری اندک بود که سرنوشت انتخابات را تغییر نمی‌داد اما در شرایط حاضر به دلیل کرونا مردم از حضور در پای صندوق رای وحشت‌زده هستند و تمایل‌شان برای استفاده از این شیوه بالا رفته است و این تعداد آرای پستی می‌تواند در برخی ایالات سرنوشت انتخابات را نیز تغییر دهد. هر چه تعداد متقاضیان استفاده از شیوه پستی افزایش پیدا کند، احتمال تقلب گسترده‌تر و تغییر فاحش‌تر نسبت به این قضیه افزایش می‌یابد.

بحث نگرانی ترامپ از شکست هم یکی دیگر از مواردی است که باعث مطرح کردن آن از سوی رییس جمهور آمریکا شده است. این روزها ریاست‌جمهوری او تضعیف شده و در نظرسنجی‌ها روز‌به‌روز محبوبیت او سیر نزولی پیدا می‌کند. کرونا هر روز بحران اقتصادی را پررنگ‌تر می‌کند تا جایی که پیش از توئیت ترامپ اعلام شد بزرگ‌ترین رکود آمریکا در طول تاریخ رقم خورده است. با توجه به این شرایط احتمال شکست ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ بسیار بالاست.

بخشی از نگرانی‌ها در بحث جنجال انتخابات پستی واقعی است و بخشی نیز تحت تاثیر تحولات سیاسی انتخاباتی است. مشخص نیست که کدام بخش برای ترامپ اولویت دارد؛ به عنوان یک رییس‌جمهور خواهان یک انتخابات سالم است یا به عنوان نامزد انتخابات نگران شکست خود است.

از سوی دیگر در بحث عدم پذیرش نتایج از سوی ترامپ در صورت شکست در برابر بایدن باید گفت که ادعا می‌شود ساختار سیاسی آمریکا قدرتمندتر از آن است که یک نامزد در صورت شکست، مقابل پذیرش نتایج مقاومت کند. به هر حال هر دو حزب مطرح آمریکا هیچ‌گاه به خاطر آینده سیاسی خود هم که شده از این تصمیم پشتیبانی نخواهند کرد، همان‌طور در حال حاضر حزب جمهوریخواه حاضر به حمایت از پیشنهاد ترامپ در تعویق تاریخ انتخابات نشده است.

* کارشناس مسائل آمریکا

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 126366
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا