تندروی مجلسی به سبک انقلابی!

به گزارش جهان صنعت نیوز:  آن روزها نمایندگان به ظاهر ولایی بیانات رهبری را فصل‌الخطاب دانستند و اعلام کردند که دنبال استیضاح و عدم کفایت روحانی نیستند ولی گویی برخی از آنها پشیمان شده و منافع حزبی و جناحی خود را بر تاکید رهبری ترجیح می‌دهند یعنی مدعیان ولایتمداری حالا که منافع‌شان ایجاب می‌کند، قصد عبور از رهبری را دارند و تذکرات ایشان را نادیده گرفته‌اند.

اگر رییس‌جمهور برنامه‌ای برای برون‌رفت از مشکلات نداشته باشد، او را استیضاح می‌کنیم

روز گذشته علی خضریان، نماینده تهران در مجلس انقلابی! یازدهم در تذکری شفاهی بااستناد به ماده ۲۱۰ آیین‌نامه داخلی مجلس و اصل ۸۸ قانون اساسی با تاکید بر «در دستور کار قرار نگرفتن سوال از رییس‌جمهور در مجلس» گفت: «اگر دریابیم رییس‌جمهور طرح و برنامه‌ای برای برون‌رفت از این شرایط ندارد، چه بسا استیضاح وی را در دستور کار قرار دهیم. این ابزار نظارتی را نباید از نمایندگان گرفت.»

خضریان در تشریح روند قانونی سوال از رییس‌جمهور توضیح داد: «در صورتی که حداقل یک‌چهارم از نمایندگان بخواهند درباره یک یا چند وظیفه رییس‌جمهور سوال کنند، باید سوال یا سوالات خود را به صورت صریح و مختصر تقدیم رییس مجلس کنند. رییس مجلس نیز باید موضوع را به کمیسیون‌های مربوطه ارجاع دهد و هر کمیسیون موظف است حداکثر ظرف یک هفته با حضور نماینده معرفی شده رییس‌جمهور به آن کمیسیون و نماینده منتخب سوال‌کنندگان تشکیل جلسه دهد.»

نماینده تهران در مجلس یازدهم خطاب به امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، نایب رییس مجلس که ریاست جلسه را بر‌عهده داشت گفت: «امروز قریب به ۲۰ روز است که ۲۰۰ نماینده مجلس سوالی را به رییس مجلس تقدیم کرده‌اند. ما نمی‌توانیم در جایگاه رییس مجلس و هیات رییسه حق نمایندگان را تضییع کنیم. سوال این است؛ ما در اصل تعامل با دولت شکی نداریم اما این تعامل ابزار نظارتی در اختیار ما گذاشته که اگر آن را کنار بگذاریم، نمی‌توانیم چشم‌انداز ایران قوی را دنبال کنیم.»

سخنگوی مجمع نمایندگان تهران بدون توجه به تاکیدات رهبری و لازمه تعامل و همراهی مجلس با دولت در یک‌سال پیش‌رو، رییس‌جمهوری را تهدید به استیضاح کرد و گفت: «ما می‌خواهیم رییس‌جمهور به مجلس بیاید و ببینیم در شرایطی که مردم مشکلات اقتصادی، کشاورزی و… دارند و همه جا قفل شده، طرح رییس‌جمهور برای برون‌رفت از این شرایط چیست؟ حتی اگر دریابیم رییس‌جمهور طرح و برنامه‌ای برای برون‌رفت از این شرایط ندارد، چه‌بسا استیضاح وی را در دستور کار قرار دهیم. این ابزار نظارتی را نباید از نمایندگان گرفت. در صورت ادامه این روند مجلس و ریاست مجلس در کم‌کاری دولت شریک خواهند بود و من به عنوان نماینده مجلس اجازه تضییع حق نمایندگان را نمی‌دهم.»

سوال از رییس‌جمهوری منتفی نشده است

قاضی‌زاده‌هاشمی، نایب رییس مجلس که ریاست جلسه را بر‌عهده داشت هم در پاسخ به این تذکر خضریان اعلام کرد: «سوال از رییس‌جمهور در مجلس منتفی نشده است اما هیات رییسه در حال فراهم کردن تمهیداتی است تا سوال از رییس‌جمهور بدون تشدید مشکلات صورت گیرد. این حق مسلم در قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی به وضوح قید شده و مجلس می‌تواند از وزرا و رییس‌جمهور در خصوص روند مسائل اجرایی کشور سوال کند. هیات رییسه نیز در خدمت نمایندگان مجلس است و ما تلاشی برای سلب این حق قانونی نداریم.»

او ادامه داد: «در چندین جلسه در رابطه با این موضوع بحث و مقرر شد در قالب‌های مختلف نحوه انجام این وظیفه قانونی به گونه‌ای باشد که موجب ایجاد مشکلات و مسائل جدید نشود. بنابراین مقدماتی با توجه به متن آیین‌نامه در حال انجام است تا این وظیفه قانونی مثمرثمر واقع شود.»

سوال از رییس‌جمهوری به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع شود

در راستا محمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده احمدی‌نژادی مجلس یازدهم هم طی تذکری خواستار به جریان افتادن سوال از رییس‌جمهوری شد و از هیات رییسه خواست هر چه زودتر سوال نمایندگان را به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع دهد.

او با توسل به مشکلات اقتصادی جامعه، مدعی توجه به معیشت مردم شد و افزود: «چه مصلحتی بزرگ‌تر از این وجود دارد؟ وقتی مردم مشکلات عدیده اقتصادی دارند و شاهد نوسانات بی‌رویه قیمت ارز و مسائلی از این قبیل هستیم آیا رییس دولت و رییس‌جمهور نباید بعد از سه ماه در مجلس حاضر شوند و به سوالات پاسخ دهند؟»

این نماینده حامی احمدی‌نژاد با طرح این ادعا که صحبت‌ها و توصیه‌های رهبری را فراموش نکرده‌اند، تصریح کرد: «ما صحبت‌های آقا در دیدار ویدئو‌کنفرانسی را فراموش نکرده‌ایم. ایشان فرمودند نقش نظارتی مجلس را مهم می‌دانم که نقشی اساسی و حیاتی است و نباید به آن بی‌توجهی شود ولی باید با متانت و خردمندانه این نقش ایفا شود.»

البته میرتاج‌الدینی به صورت گزینشی صحبت‌های رهبری را مورد استناد قرار داد و این بخش از بیانات ایشان را که تاکید داشتند مجلس اجازه دهد دولت یک سال پایانی را با خوبی و آرامش پشت سر بگذارد نادیده گرفت!

انتقام احمدی‌نژادی‌ها از روحانی

ناگفته نماند به خوبی پیداست که چرا یاران احمدی‌نژاد تا این حد می‌کوشند روحانی را برای سوال و به قول خودشان استیضاح به مجلس بکشانند. پاسخ اینجاست که پیش از این برای اولین بار محمود احمدی‌نژاد، رییس دولت‌های نهم و دهم توسط علی مطهری، نماینده تهران برای پاسخ به مجلس آمد و این تابو در طول تاریخ جمهوری اسلامی شکسته شد. حتی برای دومین بار این حکم حکومتی رهبری بود که او را از حضور دوباره در مجلس برای پاسخ به سوالات مطهری و سایر نمایندگان نجات داد.

حالا هم آنها و هم یاران قالیباف در تلاشند بدون توجه به تاکیدات رهبری، در شرایط فعلی که تنها یک سال تا انتخابات ۱۴۰۰ ریاست‌جمهوری زمان باقی است، خود را در اذهان عمومی به عنوان رابینهود و نجات‌دهنده مردم و مستضعفان معرفی کنند، شاید برای ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ در بین مردم رویگردان از صندوق‌های رای، اقبالی پیدا کنند.

سوال از روحانی منتفی می‌شود

البته الله‌وردی دهقانی، نماینده مردم ورزقان در مجلس یازدهم بر این عقیده است که سوال از رییس‌جمهوری در این شرایط اقتصادی و سیاسی و تحریمی و فشارهای خارجی منطقی ندارد و مجلس بهتر است به جای اعمال فشار بر رییس‌جمهوری، در حل مشکلات موجود با روحانی همکاری کند.

دهقانی به «جهان ‌صنعت نیوز» گفت: «درست است که اوضاع اقتصادی کشور نابسامان است و در شرایط کرونایی خوب مدیریت نمی‌شود ولی باید هر کسی، هر کمکی از دستش برمی‌آید در تعامل و همکاری با دولت در این شرایط تحریمی انجام دهد تا از بحران فعلی عبور کنیم.»

او تاکید کرد: «سوال از رییس‌جمهوری منتفی خواهد شد چرا که شرایط کشور خاص است و نباید با این‌گونه اقدامات غیرمنطقی مشکلات و بحران فعلی را تشدید کنیم خصوصا که رهبری بر تعامل با دولت در یک سال باقی مانده تاکید داشتند و بیانات ایشان برای ما فصل‌الخطاب است.»

این نماینده اصولگرای مجلس با تاکید بر اینکه نسبت به شرایط موجود انتقادات زیادی وجود دارد ولی نباید آنها را تشدید کرد گفت: «در شرایط فعلی برخلاف نظر برخی همکارانم سوال از رییس‌جمهوری را به صلاح نمی‌دانم چون رییس‌جمهوری منتخب مردم است و رهبری هم تاکید داشتند که سوال و استیضاح رییس‌جمهوری انجام نشود و دولت یک سال باقی مانده را که سال مهمی است در آرامش به پایان ببرد.»

تندروی و مصلحت‌اندیشی اصولگرایانه

پیش از تذکر رهبری به نمایندگان مجلس یازدهم مبنی بر تعامل با دولت در یک سال پایانی، برخی تندروها با تحت فشار قرار دادن برخی وزرای دولت از جمله آذری‌جهرمی و ظریف و توهین و فحاشی به او، روحانی را هم با بنی‌صدر مقایسه کردند و تاکید داشتند مثل بنی‌صدر به دنبال عزل روحانی هستند و او را خائن نامیدند. ولی بعد از تذکر رهبری به آنها، به نظر می‌رسید استیضاح‌کنندگان سکوت اختیار کنند و فتیله تندروی و تخریب دولت را پایین بکشند. اما ظاهرا برخی قصد دارند از رهبری هم عبور کرده و فصل‌الخطاب بودن بیانات ایشان را در حد تعارفات مرسوم نگه دارند و کار خودشان را پیش ببرند.

البته الله‌وردی‌دهقانی درباره اینکه چرا برخی مدعیان ولایتمداری تذکر رهبری را درباره تعامل با دولت نادیده گرفته و پیگیر سوال و استیضاح روحانی هستند، به «جهان ‌صنعت نیوز» گفت: «نگاه‌های مختلفی در مجلس وجود دارد. مثلا معیشت مردم به مخاطره افتاده و مدیریت کرونا آن‌طور که باید مطلوب پیش نرفته و صنعت و تولید هم مشکلاتی دارد و این موارد مزید بر علت است ولی برخی نمایندگان هم نگاه و علقه‌های گروهی و حزبی و سیاسی دارند و وقتی این نگاه‌های سیاسی وسط بیاید، کار را دشوار می‌کند و نتیجه‌اش تک‌روی‌هایی می‌شود که به صلاح کشور نیست.»

حال باید دید مجلس مدعی انقلابی‌گری و ولایتمداری به تاکیدات رهبری توجه دارد یا با عبور از رهبری، منافع حزبی و جناحی خود را بر هر چیز دیگر مقدم می‌شمارد و آن روی تند و تیز خود را به دولت نشان می‌دهد.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 127904
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا