تغییر آبرامز به جای هوک تاثیری در سیاست خارجی آمریکا ندارد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  برایان هوک ، دیپلمات ارشد آمریکایی استعفای خود را در حالی اعلام کرده که نتوانسته در به نتیجه رساندن فشار حداکثری بر ایران به نتیجه مطلوب مدنظر واشنگتن برسد. ولی او خود را در این باره موفق دانسته و در توضیحات استعفایش بدون نام بردن از دلیل این تصمیم مدعی شده است: «یک زمان خوب برای رفتن هرگز وجود ندارد. گاهی در مسیر سفر و گاهی در مقصد این اتفاق رخ می‌دهد. در خصوص راهبردمان در قبال ایران، هر دو این موارد صدق می‌کنند. دوست داریم به یک توافق جدید با ایران برسیم اما در عین حال فشارهای ما باعث سقوط منابع مالی آنها شده است.»

همین‌طور الیوت آدامز جایگزین او هم در سیاست مشابه فشار حداکثری بر ونزوئلا و تغییر رییس‌جمهوری آن کشور با شکست مواجه شده است ولی حالا پرونده‌ای بزرگ‌تر و پیچیده‌تر مثل ایران که از هر جهت مقتدرتر و قابل مقایسه با ونزوئلا نیست را به او سپرده‌اند؛ سیاستی شکست‌خورده که نتیجه آن نیازی به گذر زمان ندارد و از هم‌اکنون قابل پیش‌بینی است.

تغییری که نتیجه‌ای ندارد

 تغییر و تحول در مدیریت میانی وزارت خارجه آمریکا آن هم در زمانی که ترامپ قصد دارد هفته آینده سیاست تکراری تصویب قطعنامه و تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در شورای امنیت را دنبال کند، قمار پرریسکی برای آنهاست؛ اقدامی که چین و روسیه دو کشور عضو دائم شورای امنیت مخالفت خود را با آن از پیش اعلام کرده‌اند و نتیجه آن هم شکست سیاست آمریکا خواهد بود.

البته روزنامه انگلیسی گاردین هم در مطلبی با اشاره به استعفای برایان هوک و انتخاب الیوت آبرامز نوشته ترامپ با پر کردن اطرافش با نئوکان‌هایی که درکی از دیپلماسی ندارند به دنبال مذاکره با ایران است. این روزنامه همچنین این اقدام آمریکا را پرریسک دانسته و نوشته است: «در حالی الیوت آدامز جایگزین هوک می‌شود که وی همزمان سمت نمایندگی دولت آمریکا در امور ونزوئلا را نیز بر عهده خواهد داشت. آبرامز به بلندپروازی در خصوص ایران و ونزوئلا معروف است و قبلا مسائل این دو کشور را به هم مرتبط کرده است؛ زمانی که او یک شخصیت برجسته در دولت ریگان به ویژه در موضوع رسوایی مک‌فارلین بوده است.»

این روزنامه همچنین مدعی شده است: «هوک در دو سال گذشته نقش مرکزی در تلاش‌ها برای فشار علیه اقتصاد ایران ایفا کرد، زمانی که ترامپ آمریکا را از توافق هسته‌ای با ایران خارج کرد.»

استعفایی که دلیل ندارد!

البته هوک دلیل استعفایش را اعلام نکرده و مدعی شده در سیاست فشار حداکثری بر ایران بسیار موفق بوده است. در حالی که اگر این سیاست موفق بود ایران باید تاکنون سر میز مذاکره خوب مد نظر ترامپ می‌نشست.

بنابراین هوک در حالی از استعفای خود حرف زده است که دلیلی برای آن بیان نکرده و پمپئو، وزیر خارجه آمریکا هم از این موضوع سخنی به میان نیاورده و تنها هوک را «یک مشاور قابل اعتماد و دوست خوب» توصیف کرده است. همچنین او مدعی شده است: «هوک نتایج تاریخی در مواجهه با ایران به دست آورده است.»

 اگرچه از این لحن نمی‌شود چنین برداشت کرد که بین هوک و دولت ترامپ مشاجره‌ای رخ داده که منجر به برکناری او شده است ولی انتخاب آبرامز به جای هوک، آن هم در شرایطی که آبرامز پرونده مشابه موفقی در ونزوئلا نداشته و افکار عمومی می‌دانند در ماجرای مک‌فارلین مقصر است، انتخاب شائبه‌برانگیزی است.

آبرامز در کنگره به دروغگویی و پنهانکاری متهم است

 البته به گفته سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم «در کنگره آمریکا،  آبرامز

به دروغگویی و پنهانکاری متهم است که در فاجعه مک‌فارلین نقش داشته است.»

بنابراین استعفای هوک و انتخاب سوال‌برانگیز پس از آن نشان می‌دهد این ماجرا پشت پرده‌ای دارد که در آینده‌ای نه‌چندان دور برملا خواهد شد.

دلیل استعفای هوک حضورش در بخش خصوصی است

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با «جهان صنعت» به نقل از مقامات آمریکایی گفت: این استعفا به دلیل ورود هوک به بخش خصوصی بوده است چرا که بخش خصوصی درآمدی بیش از چند برابر مشاغل دولتی دارد و این امر در بین سیاستمداران آمریکایی یک روال است.

ابوالفتح در گفت‌وگو با «جهان صنعت نیوز» درباره این تغییر و جایگزینی سوال‌برانگیز پس از آن توضیح داد: «واکنش‌ها به این تغییر منفی و عصبانی نبوده و پمپئو از هوک تقدیر کرده است ولی باید توجه داشت که این پست، پست کلیدی در وزارت خارجه آمریکا نیست و تصمیمات جای دیگری گرفته می‌شود. این کرسی تنها یک جایگاه اجرایی است و نباید بیش از حد درباره تغییر هوک و جایگزینی آبرامز متمرکز شویم.»

جایگاه هوک کلیدی و مهم نبود

 ابوالفتح با تاکید بر اینکه نباید بیشتر از حد درباره این تغییر و احتمال تغییر سیاست‌های خارجی آمریکا در قبال ایران مانور بدهیم، افزود: «زمانی که یک دولت بخواهد تصمیمی اتخاذ کند، مسوولیت آن بر عهده رییس‌جمهوری، وزیر خارجه، وزیر دفاع، مشاور امنیت ملی و وزرای جامع اطلاعاتی است. برایان هوک حتی معاون وزیر خارجه هم نبوده و تنها مسوول میز اقدام ایران بوده است. پس نباید زیاد این تغییر را حساسیت‌برانگیز کرد چرا که پست کلیدی در وزارت خارجه آمریکا تغییر نکرده است.»

این کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد: «مثلا با آمدن پمپئو به جای رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا راهبردها تا حدی تغییر کرد یا وقتی جان بولتون به جای هربرت مک‌مستر آمد تغییرها مشهود  بود. ولی با آمدن آبرامز به جای هوک تغییر خاصی ایجاد نخواهد شد چرا که جایگاه تاثیرگذاری نیست. این سمت اجرایی است و تصمیمات جایی دیگر گرفته می‌شود.»

ابوالفتح همچنین به «جهان صنعت نیوز» تاکید کرد: «آبرامز در قبال یک پرونده مشابه در ونزوئلا هیچ دستاورد مثبت و موفقی نداشته و شرایط ونزوئلا بسیار شکننده‌تر از ایران است. در حالی که در گذشته ونزوئلا حیاط خلوت امریکا بوده است و انتظار می‌رفت راحت‌تر بتواند تغییری ایجاد کند ولی کسی که عملکرد ضعیفی داشته و نتوانسته مسوولیتش را به خوبی انجام دهد را حالا مسوول پرونده بزرگ‌تر و پیچیده‌تری مثل ایران که بسیار مقتدرتر از ونزوئلاست، کرده‌اند و نتیجه این کار از پیش مشخص  است.»

هوک و آبرامز دو مهره شکست‌خورده‌اند

نقوی‌حسینی، عضو هیات‌رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم هم در این باره به «جهان صنعت» توضیح داد: آبرامز را همه می‌شناسند و در اتفاق مک‌فارلین دستش رو شده است. این فرد سابقه شکست در ونزوئلا را در کارنامه‌اش دارد و مدعی بود در ونزوئلا تغییر ایجاد می‌کند ولی هیچ کاری از دستش برنیامده است. هر دو آنها مهره‌های شکست‌خورده‌ای  هستند که در قبال ایران نمی‌توانند کاری از پیش ببرند.»

این نماینده ادوار مجلس تاکید کرد: «استعفا یا برکناری هوک در راستای شکست سیاست خارجی ترامپ طی دو سال اخیر است و ترامپ معتقد بود فشار حداکثری علیه ایران توسط هوک باعث می‌شود آنها را به «توافق خوب» از نظر خودشان با ایران برساند و ایران را وادار کند پای میز مذاکره بنشیند ولی در این کار موفق نشد و حالا برای پاسخگویی به افکار عمومی نیاز به قربانی داشت تا بگوید می‌خواهیم با صدور قطعنامه و تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی ایران در شورای امنیت، فصل جدیدی را آغاز می‌کنیم؛ حرکتی که خودشان می‌دانند با مخالفت چین و روسیه شکست خورده است.»

نقوی‌حسینی البته معتقد است از نظر جمهوری اسلامی ایران بین هوک و آبرامز هیچ تفاوتی وجود ندارد، چرا که سیاست خارجی آمریکا همان است که بود و تنها چینش مهره‌های آنها تغییر کرده است هر چند موضع‌گیری آبرامز در قبال ایران تندتر از هوک است. ولی به گفته یک کارشناس در آمریکا تنها صندلی‌ها تغییر کرده وگرنه موسیقی همان موسیقی و سیاست همان سیاست است.»

البته آبرامز به بلندپروازی در قبال ایران و ونزوئلا معروف است ولی تا زمانی که سیاست خارجی آمریکا مثل هر کشور دیگری تغییر نکرده است، تغییر افراد و مهره‌ها، آن هم در سطح مدیران میانی وزارت خارجه تاثیر چندانی بر نوع روابط با ایران ندارد. بنابراین برای ما تفاوتی ندارد آن فرد مورد نظر هوک باشد یا آبرامز یا هر شخص دیگری.

هر چند رسانه‌های آمریکایی بر این باورند که آبرامز توانسته در ونزوئلا موفقیت‌هایی کسب کند و ترامپ هم چشمش را بر این حقیقت بسته که اگر  آبرامز توانسته بود چنین دستاوردی داشته باشد، حداقل نتیجه و خروجی آن، تغییر رییس‌جمهوری ونزوئلا بود.  البته در روزگاران نه‌چندان دور ونزوئلا حیاط خلوت آمریکا بوده است ولی آمریکایی‌ها و خصوصا آبرامز نتوانسته‌اند در این کشور که از هر جهت قابل قیاس با ایران نیست، جلوی ارسال نفت توسط نفتکش‌های ایرانی را بگیرند یا حتی مانع از احداث فروشگاه بزرگ ایرانی در پایتخت این کشور شوند. حالا چطور قرار است با این شیوه آبرامز را مسوول میز ایران کنند که به هیچ عنوان قابل قیاس با ونزوئلا نیست، سوالی است که ترامپ و مشاورانش باید به آن پاسخ دهند.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 128364
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا