تقویت نوسانگیری با مصوبات جدید

امین بیگانی * شاخص کل بورس تهران در هفته منتهی به ۱۷  مرداد ۹۹ با رشد ۱۲۹۸۷۶ واحدی توانست در محدوده دو میلیون و ۳۴۱۹۲ واحد بایستد. رشد سنگین هفته‌ای که بعد از مدت‌ها شکل گرفت در سایه برگشت شاخص‌سازها و ادامه ورود نقدینگی سنگین به بازار اتفاق افتاد. شاخص هم‌وزن نیز ۲۴۶۶۶ واحد رشد را ثبت کرد تا بتواند با رشدی نزدیک به پنج درصد در محدوده ۵۳۱۸۵۷ واحد خود را تثبیت کند. وضعیت این روزهای بازار شکلی نوسانی به خود گرفته است به صورتی که در پی روزهای منفی در بازار‌، بعد از چند روز دوباره بازار به سمت مثبت حرکت می‌کند اما مشخص است که قدرت خریداران در بازار بیشتر است و به همین دلیل میانگین رشد این نوسان‌ها مثبت و به سمت بالا است.

هنوز هم قدرت پول تصمیم‌گیر اول است

شرایط بازار طی هفته‌های گذشته کاملا متفاوت از ماه‌های اول سال بود. با اینکه ورود نقدینگی سنگین ادامه داشت اما بسیاری از سهم‌های بزرگ بازار در اصلاح قیمتی و زمانی به سر می‌بردند و کلیت شاخص کل هم بدون اصلاح قیمتی خاصی در حال نوسان و اصلاح زمانی بود تا اندیکاتور‌ها از حالت اشباع خرید فاصله بگیرند. در تحلیل‌های سه تا چهار هفته گذشته به بحث احتمال این حرکت و گردش نقدینگی در سهم‌های کوچک و جامانده بازار پرداخته شد و البته گفته شد که این اتفاق پایان حرکت سهم‌های بزرگ و شاخص‌ساز بازار نخواهد بود و روند کلی آنها از اول سال ۹۹ تغییر کرده و صعود شارپ آنها می‌تواند ادامه داشته باشد.

ورود سنگین پول به بازار عملا فروشندگان را جا می‌گذارد و هر روز در بازار شاهد ورود خریداران جدید هستیم‌. در این بازار هنوز هم قدرت پول است که تصمیم می‌گیرد و تصمیم فعلی قدرت پول بر رشد سهام و بازار است. همان‌طور که قبلا هم اشاره شد‌ نقدینگی جدید به سمت سهم‌ها و شرکت‌های نام‌آشنا و برند بازار می‌رود تا به خیال خود از خرید خود مطمئن شود. اما فروشندگان این سهم‌ها پول‌های خود را به سمت سهم‌های مستعد بنیادی و سودساز و تک‌سهم‌ها هدایت می‌کنند تا هم در معاملات قبلی خوب خود شناسایی سود کرده باشند و هم سرمایه جدید را در جای مطمئن و مناسب سرمایه‌گذاری دوباره کنند.

با توجه به موارد گفته شده به نظر با تثبیت شاخص کل بر محدوده دو میلیون واحد و کندل مثبت و کشیده هفتگی به زودی شاهد پایان اصلاح زمانی در بسیاری از سهم‌ها و گروه‌های بزرگ و شاخص‌ساز بازار خواهیم بود به طوری که شاخص کل می‌تواند به سمت اهداف گفته شده قبلی یعنی ۵/۲ و ۵/۳ میلیون واحد در میان‌مدت حرکت خود را شروع کند. اما برای این حرکت نیاز به شکست سقف‌های قبلی در سهم‌های بزرگ است که این روند طی چند هفته پیش‌رو می‌تواند اتفاق بیفتد که البته با توجه به حالت تکراری بازار برای گروه‌های مختلف شکل خواهد گرفت. برای مثال در شروع اصلاح گروه‌های سرمایه‌گذاری‌، شیمیایی‌، فلزات و پالایشی به ترتیب اصلاح خود را شروع کردند و حالا نیز با برگشت بازار شاهد آن هستیم که برگشت اول از گروه سرمایه‌گذاری شروع شده و به ترتیب در حال اتفاق افتادن در گروه‌های بعدی است.

ارزش معاملات ۲۵ هزار میلیارد تومانی روزانه

میانگین ارزش معاملات خرد روزانه در هفته گذشته بدون تغییر خاصی در محدوده ۲۵ هزار میلیارد تومان ایستاد. با اینکه ورود نقدینگی به بازار ادامه دارد اما تعادل بین خریدار و فروشنده ارزش معاملات را تثبیت کرده است. اگرچه ارزش صف‌های خریدی که روزانه پشت صف‌های خرید باقی می‌ماند را حساب کنیم این عدد خود را به بالای ۳۰ هزار میلیارد تومان می‌رساند.

در این هفته بیش از ۱۱۱۰۰ میلیارد تومان نقدینگی توسط کد‌های حقیقی  به بازار وارد شد‌، این به معنی خرید این مقدار از نقدینگی توسط کدهای حقیقی از کدهای حقوقی در بازار است. در هفته‌ای که گذشت چهار صنعت فرآورده‌های نفتی، محصولات شیمیایی، سرمایه‌گذاری‌ها و خودرو‌، بیشترین ارزش معاملات را از آن خود کردند و پنج سهم  شپنا‌، شستا، وبانک، شبندر و شتران بیشترین ارزش معاملات را طی هفته گذشته ثبت کردند. سه سهم ثنوسا‌، غویتا، بزاگرس  به ترتیب حدودا با ۳۳، ۲۷، ۲۷ درصد بیشترین رشد و سه سهم تپمپی‌، سیلام، غمارگ به ترتیب حدودا با ۱۷‌،۱۶‌، ۱۴ درصد بیشترین کاهش را در قیمت پایانی تجربه کردند.

تقویت نوسانگیری در بازار بورس با مصوبات جدید سازمان

در جدیدترین حرکت جالب سازمان شاهد تقسیم‌بندی زمان معاملات برای معاملات صنایع مختلف در بازار بورس هستیم. در همین مورد علی صحرایی گفت: عمده معاملات گروه‌ها از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۱ و گروه صنایع بزرگ نیز از ساعت ۱۱ تا ۱۳ انجام می‌شود البته از روز قبل اطلاع‌رسانی می‌شود که چه صنایعی در چه بازه زمانی معاملات می‌شود. برای کاهش مشکلات هسته اصلی معاملات، یکی از اقدامات بورس تهران، به کارگیری دو سامانه معاملاتی برای بورس و فرابورس است که تا دو ماه آینده، دو موتور معاملات جداگانه ایجاد می‌شود. به نظر می‌رسد برای پاک شدن صورت‌مساله در حال شکل‌گیری اتفاقی اشتباه در بازار باشیم. مشکلات هسته معاملات طی هفته‌های گذشته زیادتر شد و ضررهای سنگینی را به اهالی بازار رسانده است. اگرچه گفته شد که این مورد کوتاه‌مدت خواهد بود اما تقسیم‌بندی اشتباه در تایم معاملات و گروه‌ها می‌تواند به شکل‌گیری نوسانگیری بیشتر در بازار منجر شود به طوری که بسیاری در پایان تایم اول سهام خود را فروش بزنند و برای تایم دوم خرید انجام دهند و دوباره این حرکت را تکرار کنند که به تقویت نوسانگیری در بازار منجر می‌شود. از طرفی تقسیم‌بندی صنایع کوچک و بزرگ در دو تایم مختلف منجر به ضعف معاملات در یک گروه و قوی‌تر شدن معاملات در گروه دیگر می‌شود که برای آینده بازار و تعادل آن بسیار خطرناک خواهد بود. متاسفانه سازمان برای این شرایط موقت زمان‌بندی مشخصی ارائه نکرده که همین مورد هم باعث ایجاد تشویش ذهن معامله‌گران و عدم جوابگویی سازمان خواهد شد.  امید است که سازمان‌های مربوطه هر چه زودتر به اتمام این ناهماهنگی و نبود زیرساخت مطمئن همت گمارند تا شاهد معاملات روان و برابر در کلیت بازار و شکوفاتر شدن آن باشیم.

در هفته پیش‌رو

در حالی به استقبال هفته پیش رو می‌رویم که در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته تعداد ۲۴۲ سهم با ارزش صف‌های خرید معادل ۷۱۶۷ میلیارد تومان و تعداد ۹۶ سهم با ارزش صف‌های فروش معادل ۸۲۱ میلیارد تومان به کار خود پایان دادند. برتری محسوس خریداران در معاملات آخرین روز کاری مشهود است و نشان می‌دهد که قدرت پول هنوز هم حرف اول را در بازار می‌زند و این جبهه خریداران در بازار بورس است که با ورود افراد و نقدینگی‌های جدید محکم‌تر و قوی‌تر شده است. تصویب طرح دو فوریت لایحه بورسی دولت در مجلس نشان می‌دهد که عزم کلیت نظام برای حمایت یکپارچه از بازار سهام کشور و استفاده از منابع آن برای تقویت تولید و اقتصاد کشور ادامه دارد و برنامه‌ریزی‌های چندساله دولت برای پویا کردن این بازار قانونی کشور به ثمر نشسته است. بازار می‌تواند حرکت خود را مثبت آغاز کند و اگرچه در ادامه راه شناسایی سود توسط عده‌ای از معامله‌گران را در پیش خواهیم داشت اما کلیت بازار روند صعودی خود را می‌تواند حفظ کند و شاخص کل به سمت هدف اولیه ۵/۲ میلیون واحد حرکت داشته باشد. تنها نکاتی که در کوتاه‌مدت می‌تواند بازار و سهام شاخص‌ساز را درگیر کند بحث کاهش قیمت دلار در بازار آزاد و بحث آزاد‌سازی قسط دوم سهام عدالت است که البته می‌توان گفت تاثیری کوتاه‌مدت و نوسانی خواهند داشت. کلیت بازار روزهای بهتری را در پیش خواهد داشت و ورود نقدینگی‌های جدید به بازار ادامه خواهد یافت.

اندرو جانسون می‌گوید: «مهم‌ترین کاری که باید در معامله‌گری انجام دهید این است که احساسات خود را به طور جدی کنترل کنید، زیرا سریع‌ترین راه برای شکست، فکر کردن با قلب به جای فکر کردن با مغز است.»

* تحلیلگر بازار سرمایه

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 128368
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا